پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸ بعد از ظهر
  • کد خبر 11151
  • به نقل از هم‌میهن، پس از درخواست شهردار تهران برای انتقال شرکت کنترل ترافیک به رایانه شهر اتفاق افتاد: نزدیک به دو سال از عمر دوره ششم مدیریت شهری می‌گذرد و برای چندمین بار اختلافات شورای شهر تهران و شهرداری بالا گرفته است. اما به نظر می‌رسد که این‌بار اختلافات متفاوت و جدی‌تر است. در گذشته انتخاب علیرضا زاکانی، به‌عنوان شهردار تهران و پس از آن انتصابات و اخبار حول و حوش مدیریت او جای اختلاف بود، اما ناآرامی‌هایی که از شهریور سال گذشته شروع شد، این اختلافات را پوشاند. حال نامه زاکانی برای محول کردن ماموریت‌های شرکت کنترل ترافیک و دارایی‌های آن به شرکت رایانه شهر، دوباره این اختلافات را رو کرده است؛ اختلافاتی که در گذشته معطوف به انتصابات زاکانی از انتصابات دامادش تا رئیس سازمان میوه و تره‌بار، بودجه سال 1402 و مدیریت او بود، حالا به شرکت کنترل ترافیک و واگذاری دارایی‌های آن رسیده است. واکنش وزارت بهداشت به سقط جنین در خانه / آمارهایی که اگر درست باشند، فاجعه‌بارند بنر دی ماه آهن آلات tavoos.net به گفته مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری، تغییر ساختار در شهرداری نیاز به مصوبه شورای شهر تهران دارد. پافشاری علیرضا زاکانی، شهردار تهران برای اینکه شرکت کنترل ترافیک پایتخت به شرکت یارانه شهر منتقل شود، اختلافاتی را بین اصولگرایان مدیریت شهری به وجود آورد. شرکت کنترل ترافیک زیرمجموعه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک با عقبه‌ای 33ساله است و شرکت یارانه شهر زیرمجموعه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران است که هنوز یک‌سال نیست که به تصویب شورای شهر تهران رسیده و اصرار برای انتقال شرکت تخصصی کنترل ترافیک در هاله‌ای از ابهام است. روز گذشته و در پی اختلافات شورای شهر پایتخت و شهردار در مورد سرنوشت شرکت حائز اهمیت کنترل ترافیک شهر تهران به نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد شهر تهران قبل از شروع یکصدوچهلمین جلسه شورای شهر تهران انجامید. جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران که گزارش‌اش درباره واگذاری اختیارات شرکت کنترل ترافیک به یک شرکت با امضاء عضو علی‌البدل شرکت کنترل ترافیک به شرکت رایانه شهر شد، باعث بالا گرفتن اختلافات شورای شهر تهران و شهردار پایتخت شده است، درباره جلسه هم‌اندیشی روز گذشته با زاکانی گفت: «شهردار توضیحاتی را درباره ابهامات شرکت کنترل کیفیت ارائه کرد، اما این توضیحات قانع‌کننده نبود. پیشنهاد کردم که کارگروهی تشکیل شود یا تحقیق و تفحصی در این‌باره انجام گیرد تا مشخص شود در این شرکت چه اتفاقاتی رخ می‌دهد؟ اما به نظرم باید اقدامات شهرداری متوقف شود و ظرف دو هفته بررسی‌ها انجام شود. تاکید شهردار بر این بود که دستورات گذشته ادامه پیدا کند. اگر قرار باشد که همچنان انتقال وظایف از شرکت کنترل ترافیک به یارانه شهر ادامه داشته باشد، بررسی کارشناسی معنا ندارد. امیدوارم که شهردار تهران داوطلبانه این انتقال را متوقف کند. اگر شهردار به کار خود ادامه دهد این احتمال را می‌دهیم که در صورت وجود اتفاق غیرمتعارف، سایر دستگاه‌های نظارتی نیز به آن ورود پیدا کنند و نظرات و تصمیمات تخصصی خود را ابلاغ کنند.» قیمت روز ماشینت رو بگیر و راحت بفروش! (کارشناسی رایگان) قیمت روز ماشینت رو بگیر و راحت بفروش! (کارشناسی رایگان) مشاهده yektanet-logo-signتبلیغ او درباره نقطه مورد اختلاف با شهردار افزود: «بعد از 33 سال به نظرشان می‌آید که شرکت کنترل ترافیک که کار تخصصی انجام داده را به شرکت دیگری بدهند. اگر چنین ادعایی وجود دارد باید بررسی حقوقی کاملی در این مورد انجام شود. فعالیت این شرکت کاملا قانونی است و در سال 93 شورای شهر مصوب کرده که این شرکت به فعالیت خود ادامه دهد. تلاش می‌کنیم با تعامل این مشکل را حل کنیم.» تند شدن زاکانی برای اعضای شورای شهر تهران ناصر امانی، عضو شورای شهر درباره جلسه هم‌اندیشی با شهردار تهران تاکید کرد: «در این جلسه، زاکانی حدود یک ساعت در پاسخ به گزارش هاشمی‌تشکری صحبت کرد و تقریبا به‌طور قطع گفت «تمام گزارش شما خلاف قانون است و تمام اقدامات من طبق قانون بوده و شما باید توبه و عذرخواهی کنید». و از تعابیری مانند (غلط... غلط... غلط) استفاده کرد. نیم ساعت اول زاکانی بسیار تند بود، اما متوجه شد که اینجا شورای شهر است و دارد با اعضای شورای شهر تهران صحبت می‌کند و آرام شد. پس از آن اعضای شورای شهر، عباسی، قائمی و بنده در تایید گزارش تشکری‌هاشمی صحبت کردیم. در نهایت بحث شد که «گروهی تعیین شود که بین شهرداری و شورای شهر تهران قضاوت کند.» این یعنی شورای شهر هیچ است. طبق قانون حرف آخر را در مدیریت شهری، شورای شهر می‌زند. وقتی رئیس کمیسیون حمل و نقل که 12 سال سابقه در این حوزه دارد، گزارش ارائه می‌دهد، یعنی آن موضوع مورد تایید است. جمع‌بندی نهایی به عهده کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران است. چه معنایی دارد که هیئتی از طرف شهرداری و شورای شهر درباره درست بودن این گزارش اظهارنظر کنند؟ ما به آقای زاکانی حق می‌دهیم که از تصمیم خود دفاع کند اما در نهایت مرجعی که باید اعلام کند که انتقال اختیارات و تجهیزات شرکت کنترل ترافیک به شرکت رایانه شهر درست است به عهده کمیسیون حمل و نقل است.» عضو شورای شهر تهران افزود: «معنای خواسته (تشکیل هیئتی از شورای شهر و شهرداری) آن است که شورای شهر تهران حق ندارد هیچ گزارش نظارتی را بدهد و باید یک هیئتی بین شورای شهر تهران و شهرداری حکمیت کند. من اصلا این موضوع را قبول ندارم.» امانی با بیان اینکه انتقال اختیارات و تجهیزات شرکت کنترل ترافیک به شرکت رایانه شهر برخلاف قانون عمل شده و در آن تردیدی نیست، بیان کرد: «اما شهردار تهران می‌گوید دستوراتی که سابق داده‌ام باید اجرا شود و از این به بعد دستوری نمی‌دهم تا هیئت تصمیم بگیرد. اما اعلام کردیم با این تصمیم موافق نیستیم. ایشان دستور انتقال دوربین‌ها، سخت‌افزارها و ساختمان و تجهیزات را داده است. اگر این تصمیمات صورت گیرد که چیزی نمی‌ماند تا برایش تصمیم بگیریم.» جلسه‌ هم‌اندیشی انگار تفاوت دیدگاه شهردار تهران را برای اعضای شورای شهر پایتخت برملا کرده است. تفاوتی که شاید برمی‌گردد به ایرادات قانونی که مانع شهردار شدن زاکانی بود و اعضای شورای شهر تهران آن را زیر پا گذاشتند. درست است که صدای مهدی چمران در زمان انتخاب زاکانی منتشر شد که از فشارها برای شهردار شدن زاکانی پرده برداشت، اما حالا زاکانی بر مسند شهرداری تکیه زده است. مشخصات ماشینت رو بزن، قیمت ماشینت رو دربیار و راحت بفروشش! مشخصات ماشینت رو بزن، قیمت ماشینت رو دربیار و راحت بفروشش! مشاهده yektanet-logo-signتبلیغ از انتخاب زاکانی تا تغییر قانون انتخاب شهردار زمان انتخاب زاکانی به‌عنوان شهردار تهران، بسیاری از کارشناسان بر این عقیده بودند که انتخاب او مغایر قانون است. استدلال آنها بر این بود که طبق قانون، شهردار تهران باید سوابق اجرایی و رشته‌ تحصیلی مرتبط داشته باشد. در همان زمان برخی از آقایان اعلام کردند که اگر قرار باشد بین تغییر قانون و زاکانی (به عنوان گزینه اصلی شهرداری) یکی را انتخاب کنند، قانون را تغییر خواهند داد. فشارهای حامیان زاکانی نتوانست عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر وقت کشور (در دوره حسن روحانی) را مجبور به امضای حکم او کند. رحمانی‌فضلی آنقدر امضای حکم زاکانی را به تعویق انداخت تا احمد وحیدی، سکان وزارت کشور را در دست بگیرد و حکم زاکانی را به‌عنوان شهردار تهران امضا کند. سال گذشته نیز تبصره (۶) بند (د) ماده (۳) آئین‌نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار را تغییر دادند و محمد مخبر، معاون اول رئیس دولت این تغییر قانون را به وزارت کشور ابلاغ کرد. طبق اصلاحیه این بخش از آئین‌نامه شرایط احراز تصدی سمت شهردار آمده است: «کسانی که در سمت شهردار انجام وظیفه کرده‌اند، با رعایت سایر شرایط، صرفا از رشته‌ها و گرایش‌های تحصیلی مرتبط مندرج در این آئین‌نامه، معاف می‌باشند.» انتصابات زاکانی در شهرداری تهران همچنین بخوانید اعضای شورای شهر تهران چقدر حقوق می گیرند؟ اعتراض فرمانداری به گران‌فروشی شورای شهر پایتخت واکنش عجیب زاکانی به حقوق ۴۶ میلیونی در شورای شهر تهران شورای شهر مثل مجلس یک روز قانون گذاری و یک روز نظارتی داشته باشد زاکانی پس از آنکه بر مسند شهرداری تکیه زد، در اولین انتصاباتش داماد خود را به سمت «مشاور و دستیار ویژه شهردار در حوزه هوشمندسازی و فناوری‌های نوین و نوآوری شهری» منصوب کرد. اما طبق قانون تعارض منافع مصوب دهم مهر 1397 شورای شهر تهران «به‌کارگیری بستگان: پدر، مادر، خواهر، برادر، فرزند، همسر، داماد، عروس توسط مدیران شهری ممنوع اعلام شده است.» وجود قانون تعارض منافع هجوم انتقادات را سوی شهردار تهران گسیل کرده و او را به عقب راند تا به سرعت حکم خود را پس بگیرد و دامادش را از این پست عزل کند. با این حال طی نزدیک به دو سال گذشته زمزمه‌ها حاکی از حضور آقای داماد در طبقه هشتم ساختمان بهشت بود. روز گذشته ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران اعلام کرد که زاکانی در پاسخ به تذکر برخی از اعضای پارلمان شهری پایتخت ایستاده و به صراحت اعلام کرده که از حضور دامادش نمی‌گذرد. ناصر امانی درباره این موضوع تاکید کرد: «زاکانی گفت با افتخار از دامادم مشورت می‌گیرم. او نخبه آی.تی است اما اعضای شورای شهر گفتند که برای او حکم مشاور زده و بعد پس گرفته‌ای، بنابراین مشورت گرفتن از او یعنی خلاف صداقت با مردم. ضمن اینکه برخی از اعضای شورای شهر تهران اعلام کردند: «او به غیر از مشاوره، مدیران شهرداری را احضار می‌کند و با آنها جلسه می‌گذارد این مشورت نیست بلکه دخالت است.» اعضای شورای شهر تهران به زاکانی گفتند که به دلیل حفظ شأن و جایگاه دیگر این کار را ادامه ندهید.» خرید انواع کوله و کیف ها از برند بانگه Bange خرید انواع کوله و کیف ها از برند بانگه Bange مشاهده و خرید yektanet-logo-signتبلیغ از انتصاب داماد زاکانی که بگذریم، دیگر انتصابات او هم با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شد. هنوز انتصاب داماد زاکانی نقل رسانه‌ها، محافل سیاسی و جامعه بود که زاکانی طی حکمی همسر یکی از اعضای شورای شهر را به سرپرستی اداره کل ماده ۱۰۰ منصوب کرد. این بار نه‌تنها منتقدان حوزه شهری و سیاسی و رسانه‌ها بلکه برخی از اعضای شورای شهر تهران نیز به این انتصاب انتقاد کردند. اما انتقادات این بار راه به جایی نبرد. چراکه در قانون تعارض منافع کلمه «شورای شهر» قید نشده بود و زاکانی و حامیانش با این خلأ برنده میدان شدند و این انتصاب غیرقانونی محسوب نشد. انتصاب دیگر زاکانی که به تذکر برخی از اعضای شورای شهر مانند ناصر امانی انجامید انتخاب حسین اوجاقی به‌عنوان رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران بود که برخلاف آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مصوب شورای شهر و شهرداری تهران بود. حسین اوجاقی رابطه استخدامی با شهرداری تهران نداشت درحالی‌که اساسنامه سازمان ورزش به صراحت اعلام کرده مسئولیت سازمان باید با کسی باشد که از کارکنان رسمی شهرداری است و یا ۸ سال سابقه قرارداد با شهرداری داشته باشد. چهارمین انتصابی که در شورای شهر تهران مورد انتقاد قرار گرفته و باز هم تصمیمات مغایر با قانون زاکانی را زیر سوال برد، انتصاب مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار بود. مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار در حالی منصوب شده که بند «ه» ماده ۱۴ اساس‌نامه سازمان میادین میوه و تره‌بار درباره انتخاب مدیرعامل سازمان به صراحت اعلام شده؛ «یکی از وظایف هیئت‌مدیره انتخاب مدیرعامل است. انتخاب یک نفر از شاغلان رسمی شهرداری تهران و یا با سابقه فعالیت حداقل ۸ سال سابقه کار قراردادی در شهرداری تهران.» آبستراکسیون بودجه‌ای در شورای شهر تهران بودجه 1402 شهرداری تبصره‌های عجیب و غریب 30 میلیاردی را در خود جای داده بود. هرچند اعضای شورای شهر تهران گفتند که سعی در تعدیل این تبصره‌ها داشتند، اما ردیف‌های بودجه‌ای به آبستراکسیون شورای شهر تهران انجامید و برخی از اعضای این پارلمان را بر آن داشت که در مقابل شهردار تهران بایستند تا نتواند بودجه عجیب و غریب ارائه‌شده را به سرمنزل مقصود برساند. با این حال انتقادات بسیاری به بودجه شهرداری پایتخت وارد شد و اما این‌بار انتقادات از حوزه شهری فراتر رفته و حتی صدای نمایندگان تهران در مجلس را هم درآورده است. مصطفی میرسلیم، یکی از این منتقدان است که درباره بودجه شهر تهران اعلام کرد: «یکی از شگفتی‌های بودجه ۱۴۰۲ این است که به شهرداری اجازه می‌دهد برخی از احکام قلع و قمع صادره از کمیسیون ماده ۱۰۰ (تخلفات ساخت‌وساز) را به جریمه تبدیل کند و نزدیک ۳۰۰هزار پرونده را فیصله دهد. تبدیل قلع و قمع به جریمه هم متخلف را خوشحال می‌کند و هم شهرداری را که درآمد کلانی در حدود چند ده همت (هزار میلیارد تومان) به دست می‌آورد، اما حق مردمی که در جوار این تخلف‌ها متضرر شده‌اند پایمال می‌شود. قرار نبود در قانون بودجه یک‌ساله مواردی که در قوانین دائمی آمده مطرح شود بلکه اگر تغییری لازم باشد کارشناسانه مطرح و قانون اصلی اصلاح شود. شگفت‌آور آن نفوذی است که موفق می‌شود این همه موارد اشکال را نه‌تنها سرپوش بگذارد بلکه جایزه مضاعف هم نصیب شهرداری کند. شفافیت به شعار نیست، به اعتقاد و عمل است.»
    برج میلاد مالک جدید پیدا کرد؟ | واکنش عضو شورای شهر تهران

    آروین: ردی از ۸۵ درصد درآمد و هزینه برج میلاد نیست / برج میلاد: اسناد تمام درآمدها و هزینه ها شفاف و ثبت است

    تذکر دادن به شهردار تهران نه تنها عجیب و نامتعارف نیست، بلکه از وظایف مهم اعضای شورای اسلامی شهر تهران است، ولی شکل و نحوه این تذکر رنگ و بوی دیگری داشت.تذکر آروین و نحوه طرح موضوع از سوی او بازتاب فراوانی در بخش‌های خبری شبکه‌های مختلف صدا و سیما و برخی رسانه‌های دیگر داشت و این در حالی است که برج میلاد در پاسخ به این ادعاها، روایت‌های کاملا متفاوت و قابل تاملی دارد.

    در توضیحاتی که مدیر عامل شرکت برج میلاد در این خصوص برای معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بعنوان رئیس هیئت مدیره این شرکت فرستاده نکته‌ای مطرح می‌شود که با توجه به عضویت بهاره آروین در شورای شهر و اصول کار جمعی قابل تامل است و آن اینکه به جای استفاده از اختیارات موسعی که قانون مترقی شوراهای اسلامی شهر و روستا به شورای اسلامی شهر تهران داده، طی اقدامی فردی و بی سابقه و بدون اخذ موافقت سایر اعضاء شورا و علیرغم اینکه معمولا مکاتبات شورای شهر با سایر دستگاه ها توسط رئیس شورا صورت می پذیرد، بهاره آروین موضوع را راسا به دستگاه‌های خارج از سازمان شورا و مدیریت شهری تهران ارجاع داده، آن هم قبل از پایان فرصت ارائه پاسخ توسط شهرداری به تذکر وی.

    برج میلاد اتهامات آروین را وارد ندانسته و تاکید کرده که هیچ مصداقی از «پنهان‌کاری» وجود ندارد و از اعضای شورای شهر و مراجع ذی صلاح دعوت کرده تا جهت تنویر افکار عمومی و روشن شدن آنچه خلاف نمایی نامیده می شود اسناد برج میلاد را بررسی کنند و نتایج آن را در اختیار اصحاب رسانه و افکار عمومی قرار دهند.در ادامه متن تذکر این عضو شورای شهر به شهردار و توضیحات برج میلاد را می‌خوانید:

    شرکت برج میلاد در توضیحات خود این گونه آورده است:

    مالکیت مجموعه برج میلاد تهران متعلق به شهرداری تهران می‌باشد، مدیریت و بهره‌برداری آن در قالب تفاهم‌نامه ای سالانه به شرکت برج میلاد تهران (سهامی خاص که ۱۰۰% سهام آن متعلق به مجموعه شهرداری است) تفویض می شود و از آنجایی که مقرر گردیده تا مجموعه برج میلاد از نظر مالی بصورت مستقل و بدون وابستگی به بودجه شهرداری تهران اداره شود بخشی از درآمدها به تامین هزینه‌های اداری و تشکیلاتی شرکت بهره‌بردار و الباقی به نیابت از شهرداری به تعمیر و نگهداری و هزینه‌های جاری و ضروری مجموعه برج میلاد تخصیص داده می‌شود. کلیه اسناد و رویدادهای مالی مربوطه نیز بصورت کاملا شفاف ثبت و ضبط می باشد. این امر نه رویه جدیدی است و نه مغایر با هیچ یک از قوانین. در متن تذکر نیز مغایرت قانونی مورد نظر تذکر دهنده مشخص نشده است.

    شرکت برج میلاد عملکردی کاملاً شفاف داشته و در سال گذشته علیرغم مشکلات فراوان موفق به ثبت رکوردهای قابل توجهی در زمینه افزایش درآمدها و کاهش هزینه‌ها و بهبود فرآیندها و چابک‌سازی منابع انسانی و شفاف‌سازی معاملات و واگذاری‌ها شده است.

    همچنین تهیه و تصویب طرح جامع مجموعه برج میلاد پس از ۱۲ سال از بهره برداری از جمله دستاوردهای ارزشمند این دوره مدیریت است.

    برخلاف اتهام وارده در متن تذکر که اظهار می‌نماید: «۸۵ درصد از درآمد و هزینه برج میلاد… به شکلی کاملاً غیرشفاف، در قالب حساب‌های فیمابین شهرداری تهران و شرکت برج میلاد تسویه می‌شود» ۱۰۰% اسناد و رویدادهای مالی شرکت برج میلاد تهران بصورت شفاف ثبت و ضبط شده و می‌شود و در دسترس کلیه مراجع قانونی ذی‌مدخل می‌باشد و هیچ شائبه‌ای در خصوص آن وجود ندارد.

    وجود ارکان و فرآیندهای متعدد کنترل و نظارت بر رویه‌های مالی سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری نظیر ذیحساب، قائم مقام ذیحساب که با تأیید و معرفی شورای اسلامی شهر انتخاب می‌شود، حسابدار رسمی که توسط اداره کل امور مجامع انتخاب می‌شوند، حسابرسی‌های دقیق سالانه، گزارش‌های متعدد موضوعی و فصلی و سالانه به ارکان مختلف شهرداری، سازمان امور مالیاتی کشور، اداره کل امور مجامع، حراست، بازرسی، ضوابط و دستورالعمل‌های متعدد مالی درون و برون سازمانی، سامانه فاینانس و …. اساساً اتهام عدم شفافیت و فقدان رد و نشان به میزان ۸۵ درصد از درآمدها و هزینه‌ها را در کلیت معنایی و عام خود و فارغ از تعریفی خاص و فردی، بلاموضوع و غیر ممکن می‌نماید.

    هیچ مصداقی از «پنهان‌کاری» وجود ندارد

    علیرغم این توضیحات و فرآیند کاملاً شفاف فوق‌الذکر، در متن تذکر اینگونه ایراد اتهام شده است که: «شرکت برج میلاد به بهانه اینکه با ثبت این ۸۵ درصد از درآمد و هزینه در حساب‌های خود، باید بیمه و مالیات قابل توجهی بپردازد، از ثبت اطلاعات ۸۵ درصد از درآمد و هزینه خود در دفاتر خود خودداری می‌نماید… و این مصداق عینی پنهان‌کاری است.» در حالی که هیچ مصداقی از “پنهان‌کاری” وجود ندارد و کلیه حقوق قانونی ناشی از سهم و عملکرد شرکت نظیر بیمه و مالیات مطابق قانون و بصورت کامل پرداخت شده است و آنچه متعلق به شهرداری بوده مطابق قانون مشمول معافیت بوده است و از سوی دیگر متعلق به شرکت هم نبوده است تا در دفاتر خود ثبت نماید. بدیهی است که استفاده از معافیت‌هایی که قانون برای شهرداری در نظر گرفته است نیز مصداق پنهان‌کاری و یا فرار از انجام وظایف قانونی تلقی نمی‌شود.

    متأسفانه اینگونه اظهارات غیرشفاف و عاری از واقعیت می‌تواند زمینه‌ساز و مستند بسیاری از مشکلات مالی و حقوقی برای شهرداری و ورود خسارات سنگین به منافع شهر و شهروندان شود. لذا ضروریست جهت حفظ منافع عمومی شهر و شهروندان و جلوگیری از تشویش اذهان، اینگونه موارد قبل از اعلام رسمی و عمومی با استفاده از خبرگان و متخصصین مربوطه ارزیابی کارشناسی شود.

    اتهام دیگری که در این تذکر درج شده است این است که: « عدم ثبت و انعکاس همین ۸۵ درصد از درآمد و هزینه… است که مانع اصلی اتصال شرکت برج میلاد به سامانه‌های ثبت عملکرد مالی … است چرا که اتصال این شرکت… مستلزم شفاف شدن این گردش کار غیر شفاف … است». پر واضح است که درصورت صدق کلام، منطقاً و برخلاف متن این تذکر، عدم ثبت و انعکاس درآمد و هزینه مانع اتصال شرکت برج میلاد به سامانه‌های ثبت عملکرد مالی شهرداری نیست بلکه عدم اتصال برج میلاد به سامانه‌های جامع مالی و معاملات مانع از ثبت و انعکاس درآمد و هزینه‌هاست. این امر نیز موضوعی در حد جلب توجه مردم و رسانه‌ها از طریق تذکر و ایجاد جو منفی روانی و موج رسانه‌ای بر علیه مدیریت شهری در این شرایط سخت نیست، بلکه در صورت موفقیت ایشان در جلب هم نظری اعضاء محترم شورای اسلامی شهر تهران، با لغو استقلال مالی برج میلاد از بودجه شهرداری و پیش‌بینی و تصویب ردیف‌های درآمدی و هزینه‌ای مربوطه در فصل متمم بودجه و یا تدوین بودجه سالانه قابل تغییر به روش موردنظرشان است. البته همانطور که در فراز ماقبل آخر تذکر، ایشان اذعان نموده‌اند در حال حاضر و در دوره مدیریت فعلی «…این شرکت اقدام به ثبت اسناد هزینه خود در سامانه جامع مالی شهرداری تهران می‌کند». لذا با عنایت به تصریح ایشان به ثبت کلیه اسناد هزینه‌ها، اتهام و تذکر فوق چه وجهی می‌تواند داشته باشد؟!

    اگر چه که فراز ماقبل آخر متن تذکر به روشنی ناقض بخش اعظم فرازهای مافوق خود است و علیرغم تأکید قبلی ایشان و تصریح‌شان به نبود هیچ ردی از درآمد و هزینه برج میلاد و همچنین عدم اتصال آن به سامانه‌های ثبت عملکرد مالی شهرداری، در این فراز به صراحت بیان می‌فرمایند که “این شرکت اقدام به ثبت هزینه خود در سامانه جامع مالی شهرداری تهران می‌کند” ولیکن از دیدگاه شخصی اشکالی تأسف‌بارتر به نظرشان رسیده و بدون آنکه مبنای اشکال و مغایرت قانونی آن را مشخص نمایند اینگونه تعبیری برای آن بکار می‌برند: «… اما تأسف بارتر ذکر این نکته است که پس از گذشت نیمی از سال ۹۹ تمامی اسناد حسابداری این شرکت نه تنها قطعی نشده است بلکه همچنان در حالت تنظیمی بوده و هر لحظه در حال دستکاری و تغییر است». با نگاه صادقانه و تخصصی، این امر (یعنی اصلاح اسناد) که شامل برخی از اسناد و نه همه آنها می‌شود نیز از منظر حرفه مالی و متخصصینی که این امکان را در نرم‌افزار مربوطه پیش‌بینی کرده‌اند امری مذموم و خلاف و غیر حرفه‌ای و تأسف‌بار محسوب نمی‌شود بلکه از آنجایی که قطعی شدن اسناد پس از تأیید راهبر سیستم صورت می پذیرد و نیازمند زمان لازم برای بررسی می باشد همانند ارسال اظهارنامه صورت معاملات فصلی (خرید و فروش) و اظهارنامه ارزش افزوده که هر ۳ ماه یکبار ارسال و تسلیم می شود و طبق نظر وزارت امور اقتصاد و دارایی به ترتیب برای مورد اولی ۴۵ روز و برای دومی ۱۵ روز مهلت اصلاح، تکمیل و ارسال درنظر گرفته شده است و حتی در دوره کرونا، سازمان امور مالیاتی کشور فرصت ۲ ماهه نیز به این مهلت افزوده است، این قابلیت در سامانه مربوطه پیش‌بینی شده است و منطقاً و طبق اصول پذیرفته شده حسابداری، استفاده کاربر از قابلیت‌های بسیار ابتدایی سامانه، محل اشکال و تذکر نیست بلکه در صورت تشخیص ضرورت، این قابلیت بصورت نرم‌افزاری توسط ادمین مرکزی سامانه غیر فعال می‌شود.

    همچنین اگر اصلاح اسناد کاری غیرحرفه‌ای محسوب می‌شد، برای ثبت دفاتر شرکت‌ها و ارائه صورت های مالی شرکت‌ها و سازمان‌ها مهلت ۴ ماهه پس از اتمام سال(جمعا ۱۶ ماه)، قائل نمی‌شدند و مهلت ارائه اسناد را یک روز و یا حتی کمتر در نظر می‌گرفتند. فراتر از موضوعات صدرالذکر که به صورت مفصل جهت روشن‌سازی افکار بدان پرداخته شد اینست که مطابق تمامی اصول و مفروضات حسابداری و همچنین استانداردهای حسابداری مورد قبول که سرلوحه کار حسابداران می‌باشد تعدیل و اصلاح حساب، بدیهی‌ترین موضوع در امر حسابداری است که برای اثبات این موضوع نیز می‌توان متفقاً آن را از “جامعه حسابداران رسمی ایران” استعلام نمود. بدیهی است که بر خلاف خلاف‌نمایی ایشان این مسأله از منظر کارشناسی تخلف و محل اشکال محسوب نمی‌شود.

    علاوه اینکه عملکرد مالی شرکت برج میلاد بر اساس گزارش حسابرسی مستقل که هر ساله از سوی خبره‌ترین موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران صورت می‌ پذیرد، حائز رتبه «مطلوب» در سال ۱۳۹۸ شده است که در نوع خود برگی زرین از افتخارات مدیریت شهری تهران محسوب می‌شود.

    علیرغم شفافیت عملکرد مالی برج میلاد، در راستای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌ها در خصوص روش ثبت اسناد با توجه به صرفه و صلاح شهرداری و با عنایت به توافق‌نامه فیمابین شرکت برج میلاد و شهرداری تهران و از آنجایی که برج میلاد نمی‌تواند ۸۵% سهم درآمد شهرداری را بعنوان درآمد خود در دفاتر شرکت ثبت کند، غیر از روش مندرج در بند ۶ و به منظور حفظ عدم وابستگی شرکت برج میلاد به بودجه شهرداری، می‌توان معادل ۸۵% سهم هزینه‌ها و درآمدهای شهرداری تهران را در تبصره‌های بودجه هر سال منظور و بدون دریافت و پرداخت وجه صرفاً در تفریغ بودجه درآمد و هزینه شناسایی گردد که در متمم بودجه سال جاری و در سنوات آتی راهگشا خواهد بود.

    با توجه به اختیارات قانونی و وسیع شورای محترم شهر تهران در اعمال وظایف و اختیارات و تعاملات سازنده و ارتباطات وثیق فیمابین این نهاد مردمی با مدیریت شهری تهران و ساز و کارهای کارآمد داخلی جهت اصلاح و بهبود فرآیندها، وجه مکاتبه سرکار خانم آروین در موضوع تذکر، با دستگاه‌های خارج از سازمان شورا و مدیریت شهری تهران، آن هم قبل از پایان فرصت ارائه پاسخ توسط شهرداری، چندان روشن نبوده و جای تأمل بسیار دارد. این اقدام، از سویی وهن ماهیت و ظرفیت های اصل مترقی و ارزشمند شوراهای اسلامی کشور در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و از طرفی وهن دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران و اعضاء محترم آن است.

    علی‌ایحال لازم به ذکر است که گذشته از شرایط سخت اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا که در سال جاری بر صنعت گردشگری و تفریحات در سطح بین‌المللی حاکم شده و این صنعت را به آستانه ورشکستگی رسانده و ادامه حیات این بخش را  مستلزم حمایت‌های ویژه نموده، صداقت و رفتار حرفه‌ای و اصول کار جمعی ایجاب می‌نمود در راستای حمایت از مدیران شهری پرتلاش و پاکدست در این شرایط سخت و حفظ آرامش کشور در این شرایط حساس داخلی و بین‌المللی و جهت رعایت صرفه و صلاح شهر و شهروندان عزیز تهران و به منظور ممانعت از هر گونه سوء استفاده احتمالی دشمنان و معاندین نظام و ایران عزیز، از بزرگ‌نمایی و ایراد اتهام بر اساس تشخیص فردی پرهیز می‌شد و این موضوع در فرآیندهای کارشناسی و تعاملات همدلانه و مستمر فی‌مابین شورای محترم و شهرداری تهران حل و فصل می‌شد.

    در پایان ضمن تأکید مجدد بر این نکته که روش ثبت درآمدها و هزینه‌های موضوع تذکر، رویه جاری این مجموعه از زمان افتتاح برج در طی همه سنوات گذشته بوده، درخواست می‌شود ضمن صدور اجازه قرائت این توضیحات در صحن عمومی شورای اسلامی شهر تهران و در حضور خبرنگاران و اصحاب محترم رسانه، جهت تنویر بیش از پیش عملکرد برج میلاد، رئیس و نایب رئیس محترم کمیسیون بودجه و خزانه‌دار محترم شورای اسلامی شهر تهران با حضور میدانی در محل برج میلاد و بررسی امور و اسناد مالی شرکت مذکور نسبت به صحت‌سنجی ادعای طرفین اقدام نموده و نتایج حاصله را در حضور خبرنگاران و اصحاب محترم رسانه به استماع صحن عمومی شورا برسانند.

    متن تذکر بهاره آروین، عضو شورای شهر تهران به شهردار تهران درخصوص عدم انعکاس ۸۵ درصد درآمد هزینه شرکت برج میلاد در سند بودجه شهرداری و واحدهای تابعه:

    به شهردار تهران در خصوص منعکس نشدن ۸۵ درصد از درآمد و هزینه شرکت برج میلاد در سند بودجه شهرداری تهران و واحدهای تابعه تذکر می دهم.

    این عدم انعکاس بدین معناست که ۸۵ درصد از درآمد و هزینه شرکت برج میلاد نه ردی در بودجه شهرداری تهران دارد و نه ردی در بودجه شرکتی این شرکت.

    طبق تفاهم نامه ای که هر سال بین شهرداری تهران و شرکت برج میلاد منعقد می گردد بهره برداری از برج میلاد در اختیار این شرکت قرار می گیرد براساس این تفاهم نامه که به تفاهم نامه ۸۵-۱۵ معروف است، ۱۵ درصد از درآمدهای کسب شده که در سال گذشته مبلغی در حدود ۱۵ میلیارد بوده است، صرف هزینه‌های تشکیلاتی شرکت برج میلاد شده و ۸۵ درصد از آن به شهرداری تهران تعلق می‌گیرد که باید پس از واریز به خزانه، به صورت صد درصد تخصیص به شرکت برج میلاد بازگشت داده شود تا به طرفیت از شهرداری صرف هزینه‌های نگهداشت برج میلاد شود.

    به بهانه زمان‌بر بودن واریز درآمد محقق شده به حساب خزانه و سپس تخصیص صد درصد آن به شرکت، شهرداری تهران در این تفاهم‌نامه به شرکت برج میلاد اجازه می‌دهد این واحد راسا به محض تحقق درآمدها، آن را هزینه کند و پس از انجام هزینه در انتهای هر سال مالی، اسناد را جهت تایید به معاونت مالی ارسال کند.

    بر مبنای همین گردش کار مالی موضوع این تفاهم‌نامه است که ۸۵ درصد از درآمد و هزینه شرکت برج میلاد نه ردی در بودجه شهرداری تهران دارد و نه ردی در بودجه شرکتی شرکت برج میلاد و سالانه به شکلی کاملا غیرشفاف، در قالب حساب‌های فی‌مابین شهرداری تهران و شرکت برج میلاد تسویه می‌شود.

    شرکت برج میلاد به بهانه اینکه با ثبت این ۸۵ درصد از درآمد و هزینه در حساب‌های خود، باید بیمه و مالیات قابل توجهی بپردازد، از ثبت اطلاعات ۸۵ درصد از درآمد و هزینه خود در دفاتر خود خودداری می‌کند. به همین دلیل این اعداد و ارقام علی رغم اینکه هرساله محقق و هزینه می‌شود اما نه در ترازنامه شهرداری و نه در ترازنامه شرکت نامبرده دیده نمی‌شود و این مصداق عینی پنهان‌کاری است.

    عدم ثبت و انعکاس همین ۸۵ درصد از درآمد و هزینه در بودجه شهرداری تهران و واحدهای تابعه است که منابع اصلی اتصال شرکت برج میلاد به سامانه های ثبت عملکرد مالی در شهرداری تهران یعنی سامانه های جامع مالی و معاملات است چرا که اتصال این شرکت به این دو سامانه، مستلزم شفاف شدن این گردش کار غیرشفاف در مورد ۸۵ درصد از درآمدهای این شرکت است.

    کمیته شفافیت و شهر هوشمند در دو سال گذشته، جلسات متعددی را جهت شفافیت‌بخشی به این فرآیندهای غیرشفاف از طریق اتصال کامل شرکت برج میلاد به سامانه‌های ثبت عملکرد مالی در شهرداری تهران و غیرفعال کردن سامانه‌های موازی ثبت عملکرد مالی در این شرکت انجام داده و راهکارهای متعددی را جهت ثبت و انعکاس شفاف ۸۵ درصد درآمد و هزینه شرکت برج میلاد در سامانه‌های ثبت عملکرد مالی شهرداری تهران ارائه کرده است اما پس از دو سال برگزاری جلسات و پیگیری‌های متعدد در این خصوص و توافق مدیران ذیربط برای به‌کارگیری راهبردهای ارائه شده و حل مساله، همچنان در هر جلسه مجددا همان دلایل تکراری روز نخست اظهار می‌شود و پیشرفتی در حل این مسئله حاصل نشده است.

    اخیرا پس از پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌های مکرر، این شرکت اقدام به ثبت اسناد هزینه خود در سامانه جامع مالی شهرداری تهران می‌کند اما تاسف‌بارتر ذکر این نکته است که پس از گذشت نیمی از سال ۹۹ تمامی اسناد حسابداری این شرکت نه تنها قطعی نشده است بلکه همچنان در حالت تنظیمی بوده و هر لحظه در حال دستکاری و تغییر است.

    از این رو به شهردار تهران تذکر می‌دهم هر چه سریع‌تر نسبت به رفع این عدم شفافیت غیرقابل باور در خصوص میلیاردها تومان درآمد و هزینه شرکت برج میلاد اقدام نموده به‌گونه‌ای که کلیه درآمدها و هزینه‌های شرکت برج میلاد در دفاتر حسابداری شهرداری تهران منعکس شده و شرکت برج میلاد به طور کامل به دو سامانه جامع مالی و جامع معاملات متصل شود.

    ایلنا



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *