پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۶:۵۰ بعد از ظهر
  • کد خبر 6556
  • آغار تخریب عمارت تاریخی تابان/عمارت و جداره ارزشمند تاریخی گذر خیابان ولیعصر برای همیشه از بین می‌رود؟
    آغار تخریب عمارت تاریخی تابان/عمارت و جداره ارزشمند تاریخی گذر خیابان ولیعصر برای همیشه از بین می‌رود؟

    آغار تخریب عمارت تاریخی تابان/عمارت و جداره ارزشمند تاریخی گذر خیابان ولیعصر برای همیشه از بین می‌رود؟

    رجبعلی خسروآبادی مدیرکل سابق میراث فرهنگی تهران در نامه‌ای در سال ۱۳۹۴ خطاب به شهردار منطقه ۱۱ درباره عمارت تاریخی تابان می‌نویسد: با عنایت به رای قطعی دیوان عدالت اداری و با توجه به ارزش‌های معماری و تاریخی فرهنگی ملک مذکور و همچنین مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی در خصوص ساختمان‌های ارزشمند احداثی قبل از دهه ۴۰ شمسی اعلام می‌دارد: با تخریب و نوسازی ملک مشروط به تهیه نقشه‌های معماری وضع موجود به طور کامل شامل پلان، مقاطع، نما و ساخت و ساز عین به عین کاملا مطابق وضع موجود و تحت نظارت این اداره کل موافقت می‌گردد.

    مدیرکل سابق میراث فرهنگی تهران تاکید می‌کند که اعتبار مجوز مربوطه از تاریخ صدور نامه حداقل یکسال اعلام می‌شود.

    این نامه همانطور که تصویر آن به نقل از سفرنویس در زیر درج شده است به سال ۹۴ بازمی‌گردد و بنابراین این نامه تا سال ۹۵ اعتبار اجرایی داشته است.

    عمارت تاریخی تابان

    مجوز تخریب عمارت تاریخی تابان با نامه سال ۱۳۹۴ اداره کل میراث فرهنگی تهران

    اما حالا تصاویری از این عمارت ارزشمند تاریخی منتشر شده که نشان می‌دهد عمارت تابان در خیابان ولیعصر و در نزدیکی پل امیربهادر با حکم دیوان عدالت اداری و دستور ریاست سازمان میراث وقت تهران توسط مالکین در حال تخریب است.

    نکته قابل توجه این است که همانطور که در متن نامه آمده مجوز تخریب برای یکسال صادر شده است اما این اقدام چند سال پس از اتمام اعتبار این نامه صورت گرفته است؟ آیا نامه جدید و مجوز جدیدی در کار است یا مالکان این بنای تاریخی با سوءاستفاده از نامه‌ای که اعتبار آن پایان یافته دست به تخریب این بنای تاریخی زده‌اند؟

    خبرنگاران و فعالان گردشگری اسپانیا به شیراز سفر کردند
    عمارت تاریخی تابان

    این عمارت دارای آجرکاری‌های منحصر به فرد، کاشی کاری‌های بی‌نظیر و پنجره‌های چوبی متفاوت است و تخریب آن در حالی آغاز شده است که شهردار منطقه ۱۱ مرمت و بهسازی این بنای تاریخی را به عنوان جداره ارزشمند خیابان ولیعصر در دستور کار قرار داده بود.

    عمارت تاریخی تابان

    خبرها حاکی از آن است که تخریب خانه و عمارت ارزشمند تابان در روزهای گذشته از جداره خیابان ولی‌عصر که «ثبت ملی» است آغاز شده است و به زودی با تصمیم مالکین به طور کامل تخریب خواهد شد. از سوی دیگر برخی منابع اعلام کرده‌اند که مالکین قصد دارند بنایی ۵ طبقه را جایگزین عمارت تابان کنند بنابراین این سوال مطرح می‌شود آیا احداث ساختمان پنج طبقه به جای بنای دو طبقه عین به عین سازی تلقی می‌شود؟



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    یک دیدگاه

    1. سلام میشه لینک داخل مطلبو چک کنید.برای من
      مشکل داشت.ممنون

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *