پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۸:۲۴ قبل از ظهر
  • کد خبر 10392
  • احیای مجدد باغات در دستور کار شهرداری سمنان
    احیای مجدد باغات در دستور کار شهرداری سمنان

    احیای مجدد باغات در دستور کار شهرداری سمنان

    مجید نظری رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر سمنان می گوید: کوچه باغ ها و باغ راه های سمنان متشکل از انشعابات اصلی می باشد که منتهی به استخر توزیع آب قدیمی و به صورت شبکه مویرگی به بخش جنوبی شهری سمنان توسعه پیدا می کند. همچنین یک سری محورها و کوچه باغ های اصلی وجود دارد که به استخرهای توزیع آب منتهی می شود که با این رویکرد سیستم نظام مهندسی توزیع آب که از مجموعه سنتی پارا ( آب پخش کن) سمنان در ضلع غربی پارک شقایق شروع می شود، طی مسیر کرده و به سایر استخرهای ذخیره آب سنتی سمنان انتقال پیدا می کند که در امتداد هر کدام از این استخرها کوچه باغ های اصلی و همچنین تعدادی کوچه باغ های فرعی وجود دارد.

    نظری می افزاید: شهرداری سمنان طی سنوات گذشته و به صورت جدی تر، تقریبا از انتهای سال ۱۳۹۴ به صورت موردی و پایلوت، معابر و کوچه باغ میان محله منتهی به استخر زاوغان را در انتهای دوره چهارم شوراها در دستور کار خود قرار داد و شروع آن زده شد و در شرایط فعلی اجرای عملیات اجرایی و زیرساختی تقریبا شش باغ راه توسط شهرداری انجام شده است و هفتمین باغ راه نیز در دستور کار قرار دارد.

    وی می گوید: از مهمترین محورها و باغ راه هایی که در دستور کار شهرداری سمنان قرار گرفته است، محور منتهی به استخر کدیور به عنوان باغ راه نی کیژه می باشد که توانسته است عملیاتی همچون کف سازی، بدنه سازی،گذاشتن تیربرق های چوبی به صورت سنتی و… را در راستای تجهیز امکانات رفاهی و امنیتی در دستور کار قرار دهد.

    نظری عنوان می کند: در طرح جامع شهری، محدوده شهر سمنان دو هزار و ۵۹۴ هکتار مساحت برآورد شده است که از این وسعت محدوده شهری سمنان، حدود ۵۳/۵ هکتار منوط به باغات می شود که بیشتر آن در بخش محلات ثلاث و منطقه جهادیه شهر سمنان مستقر شده اند.

    رئیس کمیسیون عمرانی و شهرسازی شورای شهر سمنان می گوید: در احیا و بازآفرینی باغ راه ها دو رویکرد جدید را می توان متصور شد. با توجه به اینکه متاسفانه در طرح جامع شهری سمنان بسیاری از باغات در شرایط فعلی به صورت بایر دیده می شود و لکه های بسیار ناخوشایندی در محدوده شهری قابل رویت است( به طور مثال اراضی واقع در انتهای خیابان امام حسین، بلوار حکیم الهی و جهادیه که گاها اراضی با کاربری باغات هستند به صورت بایر دیده می شوند)، مشاور طرح با توجه به حساسیت در بحث کاربری باغات کماکان این لکه ها را به صورت سبز در طرح جامع و طرح تفصیلی نشان می دهد و تغییر کاربری خط قرمز تلقی می شود و اتفاق نمی افتد و این لکه ها به صورت لم یزرع و به دلیل مشکلات متعددی که متراتب است و مهمترین آنها کمبود آب در شهر و عدم مدیریت منابع آبی می باشد. رها شده اند.

    وی دومین مشکل را مشکلات متربط بر مسائل حقوقی اعم از ارث و میراث و شرایط حقوقی حادث شده و تملک های مشاعی که گاها اتفاق می افتد عنوان می کند و می گوید: به این دلایل برخی از اراضی به صورت بایر در شرایط فعلی رها شده اند و یکی از رویکردهایی که به واسطه عملکرد شهرداری در بحث مدیریت باغ راه ها اتفاق می افتد، احیای مجدد باغات است که به طور مثال در شرایط فعلی و در سنوات اخیر احیای باغ ها و باغ راه ها در دستور کار شهرداری قرار گرفت که یکی از آن ها ساماندهی جوی ها و انهار با توجه به کمبود منابع آبی بود که در شهر انجام شده است. لذا در این راستا، جلوگیری از هدر رفت آب از آیتم های مهمی بود که شهرداری به آن پرداخت و توانست با اجرای سنگ فرش در باغ راه ها، شرایطی را برای درختان کنار انهار فراهم آورد که از آب موجود استفاده نمایند. ساماندهی هدر رفت منابع آبی انهار در راستای احیای باغات یکی از مهمترین ویژگی های کوچه باغ ها و باغ راه ها محسوب می شود و به احیای مجدد باغاتی که به صورت خشک و بایر در سطح شهر بود، کمک کرده است و دومین رویکرد بحث احیای گردشگری باغات است که به صورت گردشگری در سطح شهر واقع شده اند، لذا گردشگری شهری یکی از پتانسیل هایی می باشد که قطعا در بلند مدت و کوتاه مدت با برنامه ریزی و مدیریتی دقیق می تواند موجبات رشد اقتصادی به خصوص در بخش کشاورزی را به دنبال داشته باشد.

    نظری بیان می کند: اگر احیا و بازآفرینی باغات با هدف جذب گردشگر باشد باید زیرساخت ها به صورت کامل فراهم شوند تا بهره برداران و شهروندان و گردشگران بتوانند به خوبی از آن استفاده نمایند و صرفا انجام بدنه سازی و کف سازی گردشگر را به باغات گسیل نمی دهد. به طور مثال باید در وهله اول امنیت و به مراتب نورپردازی و خدمات زیربنایی در محور باغات حادث گردد که این امر کمک دیگر دستگاه های متولی را نیز می طلبد و اگر امنیت اولیه نباشد، شهروندان از گردش در باغ راه ها امتانع می کنند و اگر حداقل امکانات رفاهی و سرویس بهداشتی و نورپردازی مناسب و استراحت گاه های خوبی وجود نداشته باشد، قطعا خبری از گردشگر و بازدید کننده نخواهد بود و باید رضایت شهروندان و گردشگران در ایجاد باغ راه ها لحاظ شود.

    وی ابراز می کند: با توجه به اینکه احیای باِغات قطعا در رشد روحیه شهری تاثیرگذار است، همکاری دستگاه های اجرایی شهر به مراتب ضروری می باشد تا شاهد احیای مجدد باغات تقریبا خشکیده سطح شهر باشیم و چهره زیبا را دوباره به شهر سمنان برگردانیم. زیرا سمنان روزی شهری در باغ بوده است و افتخار بر باغ بودن اراضی و محدوده جنوبی شهر سمنان است.

    پایگاه خبری بازآفرینی



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *