چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۴:۰۶ قبل از ظهر
  • کد خبر 13914
  • شهرسازی به جای مسکن‌سازی
    الزاماتی برای دوری از خطرآفرینی شهرسازی

    اخبار مبهم از حضور چین در بازار مسکن ایران / چینی‌ها مسکن را ارزان می‌کنند؟

    چینی‌ها برای ساخت مسکن حمایتی به ایران می‌آیند. این موضوعی است که اقبال شاکری، عضو شورای عالی مسکن اعلام کرده و به تسنیم توضیح داده بود که رایزنی‌هایی با انبوه‌سازان چینی در جریان است تا آنها برای ساخت مسکن دولتی به ایران بیایند. او با انتقاد از تاخیر در تحویل مسکن مهر و مسکن ملی گفته است که علت این تصمیم عرضه سریع و بدون تاخیر واحدهای مسکونی به مالکان‌شان است اما او امروز دوباره با تسنیم مصاحبه کرده و در ادعایی عجیب گفته است که وزارت راه و شهرسازی برای کارهای خودش با چینی‌ها مذاکره کرده است.

    اینکه درست در آستانه ثبت نام مسکن حمایتی، محور مذاکره وزارت وزارت راه و شهرسازی با چینی‌ها چیست، دقیقا مشخص نشده اما اگرچینی‌ها وارد بازار مسکن شوند، می‌توانند اتفاق تازه‌ای در بازار مسکن ایران رقم بزنند؟

    حضور چینی‌ها در بازار ساخت و ساز ایران در حالی مطرح شد که مردم ایران سابقه ذهنی چندان مثبتی به حضور چینی‌ها در بازار ایران ندارند. چندی پیش و در جریان بحران آب خوزستان، اخباری درباره نقش چینی‌ها در خشک کردن تالاب هورالعظیم شنیده شد و پیش از آن مزارع بیت‌کوین چینی‌ها در کرمان خبرساز شده بود.

    استفاده از برق ارزان ایران برای استخراج بیت‌کوین در مزارع چینی در شرایطی رخ می‌داد که برق مشترکان خانگی و صنایع بارها قطع می‌شد. گذشته از این چینی‌ها در اجرای پروژه‌های زیرساختی و عمرانی، هرگز شرکای خوش‌قولی برای ایران نبوده‌اند و رها کردن آزادراه تهران-شمال و خروج از پروژه قطار برقی از جمله مصادیق این موضوع به شمار می‌آیند.

    حالا اقبال شاکری، عضو شورای عالی مسکن به تسنیم گفته است که دولت بنا دارد برای تحویل به موقع مسکن حمایتی، چینی‌ها را وارد بازار ساخت و ساز ایران کند. اتفاقی که دولت محمود احمدی‌نژاد هم تجربه آن را در مسکن مهر داشته است. حضور شرکت ترکیه‌ای کوزو برای ساخت مسکن مهر نه تنها بدون نتیجه خاصی به پایان رسید که اخباری درباره تخلف کوزو در مسکن مهر و دستگیری یکی از مدیران دولتی منتشر شد.

    با تمام این اتفاقات آیا حضور چینی‌ها در بازار مسکن به تسریع پروژه‌های انبوه‌سازی و افزایش عرضه مسکن و در نتیجه کاهش قیمت‌ها کمکی می‌کند؟



    مطلب پیشنهادی

    آیا امتیاز مسکن مهر قابل خرید و فروش است؟

    آیا امتیاز مسکن مهر قابل خرید و فروش است؟

    معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خوزستان به مشاوران املاک هشدار داد در صورت خرید و فروش امتیاز طرح مسکن ملی منتظر عواقب و اقدامات قضایی باشند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *