جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱:۵۰ قبل از ظهر
  • کد خبر 15368
  • از خرید خشکاله تولیدی شهروندان تا استحصال گاز متان آرادکوه و ایجاد تم پارک پسماند
    از خرید خشکاله تولیدی شهروندان تا استحصال گاز متان آرادکوه و ایجاد تم پارک پسماند

    از خرید خشکاله تولیدی شهروندان تا استحصال گاز متان آرادکوه و ایجاد تم پارک پسماند

    محمد مهدی عزیزی در گفت‌وگو با شهر، در تشریح اقدامات اجرایی برای کاهش شیرابه پسماند، بیان کرد: به منظور کاهش شیرابه ناشی از تولید پسماندهای خانگی این سازمان با تغییر تمرکز فعالیت‌های آموزشی از جمع آوری پسماند خشک به کاهش پسماند تر و مهارت آموزی در جهت تولید خشکاله (پسماند تر خشک شده) و خرید از شهروندان به منظور تغذیه دام، گام‌های بسیار موثری برداشته شده است.

    مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه برای مدیریت هرچه بهتر شیرابه، تمامی ماشین آلات تخصصی جمع آوری پسماند به مخازن ذخیره شیرابه مجهز شده‌اند، افزود: پسماند در ایستگاه‌های میانی در چاه‌های سپتیک جمع آوری شده و جهت تصفیه به همراه شیرابه جمع آوری شده در مجتمع آرادکوه به تصفیه خانه این مجتمع منتقل می‌شوند.

    عزیزی با اعلام اینکه رایزنی‌های لازم جهت اتصال چاه‌های سپتیک به سیستم فاضلاب شهری صورت گرفته است، گفت: همچنین در ایستگاه جدید موسوم به MRF پیش بینی شده است که در هر یک از ایستگاه‌ها تصفیه خانه شیرابه تعبیه شود.

    وی درباره گاز تولید شده از پسماند هم بیان کرد: از جمله اصلی ترین عوامل ایجاد کننده گاز از پسماندهای شهری، استفاده از فرآیندهای بی‌هوازی در مدیریت پسماند در مقصد است که این سازمان با تغییر فرآیند تولید کمپوست به هوازی از تولید گاز جلوگیری نموده است. همچنین در مراکز دفن قدیمی، تجمع گاز متان رخ می‌دهد که با پیگیری پروژه استحصال گاز متان و تبدیل به انرژی، مدیریت گاز این مراکز در دست اقدام است.

     

    ۴۶۰ غرفه، پسماند خشک شهروندان را خریداری می‌کنند

    مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به اینکه از سنوات گذشته تاکنون عملیات تفکیک در مبدا و جمع آوری پسماندهای خشک در تهران از طریق قانونی به پیمانکاران ذیصلاح واگذار شده است، افزود: پیمانکاران با بکارگیری حدود هزار و ۵۰۰ کارگر و هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو وانت، نسبت به جمع آوری پسماندهای خشک از درب مبادی تولید اقدام می‌کنند. علاوه بر آن تعداد ۴۶۰ غرفه بازیافت در سطح شهر به منظور خرید پسماند خشک از شهروندان استقرار یافته است.

    عزیزی در ادامه بیان کرد: طی سال‌های گذشته اقدامات مکمل دیگری نظیر استقرار دستگاه‌های خود دریافت پسماند (RVM) و مخازن چند گانه نیز صورت پذیرفته است. پسماندهای خشک جمع آوری شده به روش‌های مذکور در ۲۹ ایستگاه بازیافت جداسازی و به کارخانه‌های بازیافت مواد خارج شهر منتقل می‌شود.

    وی در ادامه تأکید کرد که وضعیت موصوف، به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های لازم منجر به فعالیت عوامل غیر مجاز جمع آوری، تخریب مخازن ذخیره سازی، ایجاد کلونی و مراکز غیر مجاز جمع آوری و خرید و فروش پسماند و … شده است.

    مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره راهکار خروج از شرایط موجود، توضیح داد: به منظور برون رفت از وضعیت فعلی، اصلاح وضعیت موجود و دستیابی به تکنولوژی روز دنیا در چارچوب طرح جامع مدیریت پسماند، برنامه‌های تکمیلی دیگری از سوی سازمان صورت پذیرفته که اهم آن عبارتند از پیش بینی ساخت اتاقک پسماند در ساختمان‌ها در زمان صدور پروانه ساختمانی که مطالعات نهایی آن صورت پذیرفته است. مطالعات در حال تنظیم و تدوین دستورالعمل مربوطه است. همچنین طرح‌های مشوق که باعث می‌شود شهروندان پسماند خشک را تحویل دهند و ما به ازای آن خدمات متنوعی را دریافت کنند درحال اجرا است. این مشوق‌ها شامل غرفه‌های گلماند، هایپر ماند، ورزش ماند و … است.

    کاهش دفن پسماند، شیرابه و اثرات زیست محیطی با احداث کارخانجات MRF

    عزیزی در بخش دیگر سخنان خود به ساخت MRFها اشاره کرد و گفت: از مهمترین برنامه‌های جدید این سازمان، طراحی و احداث کارخانه بازیابی مواد موسوم به MRF است. در این طرح با ایجاد مستحدثات در سوله‌ای سرپوشیده و بکارگیری ادوات و تجهیزات استاندارد نسبت به پردازش، جداسازی، فشرده سازی و انتقال اقدام خواهد شد.

    وی با بیان اینکه در این کارخانه‌ها، تجهیزات و تأسیسات تصفیه شیرابه و کنترل و حذف بو همچنین استاندارد سازی خودروهای انتقال نیز پیش بینی شده است، افزود: از جمله دستاوردهای طرح مذکور کاهش دفن منابع ملی، کاهش اثرات زیست محیطی ناشی از شیرابه، کاهش هزینه‌های مربوط به انتقال، حذف و یا کاهش عوامل غیر مجاز جمع آوری پسماند خشک و … است.

    به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران؛ احداث این کارخانجات تاکنون در چهار پهنه (۱۱ منطقه) به سرمایه گذار واگذار و برای چهار پهنه باقی مانده نیز در دستور مکان یابی و سایر تشریفات قانونی قرار دارد..

    عزیزی درباره اقدامات برای مدیریت یکپارچه پسماند شهر تهران با هدف کاهش حداکثری دفن پسماند (کمتر از ۱۰ درصد)، بیان کرد: اجرا و احداث تأسیسات امحاء حداکثری پسماند به روش‌های حرارتی و غیرحرارتی از قبیل احداث تأسیساتی از قبیل پیرولیز، ریجکت سوز، هاضم بی هوازی و ایجاد صنایع تبدیلی نیز در برنامه‌های سازمان قرار گرفته است. این پروژه در پهنه آزادگان (مناطق ۱۲-۱۵-۱۶) در حال نهایی سازی است.

    وی درباره اقدامات مهم اجرایی در دوره مدیریت شهری فعلی، گفت: از جمله این اقدامات می‌توان به مواردی نظیر تدقیق و انعقاد قراردادهای MRF، جلب سرمایه گذار بخش خصوصی جهت فرآیندهای اجرایی، افزایش زیرساخت‌های تفکیک پسماندها در مبداء مانند فروشگاه‌های پسماند صفر، پسماند مارکت، گلماند، غرفه‌های جمع آوری پسماندهای ویژه و …، اختصاص کد مستقل به جمع آوری پسماند خشک در سامانه  ۱۳۷، جمع آوری مجزا پسماند میادین میوه و تره بار جهت تولید کود سبز غنی و بهره مندی از ظرفیت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و افزایش نوآوری و انعقاد توافق نامه همکاری در انتقال دانش فنی شرکت‌های دانش بنیان و خلاق در زمینه مدیریت پسماند اشاره کرد.

    مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در ادامه افزود: اقدامات دیگری نظیر انعقاد تفاهمنامه با یگان حفاظت شهرداری جهت جمع آوری عوامل غیر مجاز بازیافت و انجام گشت‌های شبانه، پیگیری و جلب همکاری تولیدکنندگان با توجه به امتداد مسئولیت تولید کنندگان کالا و پسماند با ایجاد و راه اندازی ۵۰۰ غرفه تبادل کالا و نصب دستگاه‌های RVM‌، کاهش ۳۲ درصدی میزان دفن مستقیم در سال ۱۴۰۰، اجرای طرح کاهش حداکثری نقاط فرار خاک در شهر تهران پس از راه اندازی سامانه جمع آوری، نظارت و راهبری پروژه‌های طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران شامل ۱۶۴ پروژه برای سال ۱۴۰۰، تولید و ارسال کود گرانوله به فضای سبز مناطق ۲۲ گانه، احداث سایت مدیریت پسماند حجیم و چوب و سرشاخه در منطقه ۱۸، کاهش بوی نامطبوع به میزان حدود ۵۰ درصد در فاز پایلوت با تولید و استفاده از کنسرسیوم میکروبی، افزایش میزان بازیافت پسماندهای ساختمانی و عمرانی، بهبود فرآیند پردازش و دفع، اجرای کمپین اطلاع رسانی و تبلیغاتی «حساس شو، همراه شو»، تهیه کتابچه راهنمای مدیریت پسماندها در مبدأ، برگزاری رویداد «قصه اسباب بازی ها» اجرا شده است.

    به گفته عزیزی؛ در ادامه مسیر، برنامه ریزی برای مدیریت یکپارچه پسماند شهری در مبداء، افزایش ظرفیت مدیریت پسماند حجیم و چوب و سرشاخه، ایجاد تم پارک پسماند، استحصال گاز متان از مرکز دفن قدیمی آرادکوه، احداث مجتمع صنفی بازیافت، ایجاد کارخانه نوآوری و پژوهش های پسماند، هوشمند سازی و استقرار شبکه پایش هوشمند مدیریت پسماند، ساماندهی مخازن ذخیره سازی پسماند، افزایش ظرفیت مدیریت پسماند های ساختمانی، استاندارد سازی و خرید  ماشین آلات و تجهیزات خدمات شهری و اجرای گسترده فعالیت‌های آموزشی-مهارتی جهت تربیت محیط زیستی شهروندان و ترویج رفتار پایدار مدیریت پسماند در شهر تهران صورت گرفته است.

    شبستان



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *