پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۵ بعد از ظهر
  • کد خبر 7063
  • استفاده از تئوری «پنجره شکسته» برای بهبود محیط‌های شهری
    استفاده از تئوری «پنجره شکسته» برای بهبود محیط‌های شهری

    استفاده از تئوری «پنجره شکسته» برای بهبود محیط‌های شهری

    فرزاد مؤمنیاظهار کرد: هنگامی که کوچه یا خیابان‌های شهر کثیف باشد، رغبت شهروند نسبت به پاکیزگی آن محل کمتر می‌شود و افراد هیچ تمایلی برای جلوگیری از کثیفی بیشتر نشان نمی‌دهند؛ همچنین در فضاهایی که مخروبه باشد افزایش جرم نیز بیشتر خواهد بود.

    وی افزود: بر اساس “تئوری پنجره شکسته” مدیریت شهری باید به گونه‌ای رفتار کند که در صورت کوچکترین خرابی، بی‌نظمی و آشفتگی سریع نسبت به اصلاح آن اقدام کند زیرا در غیر این صورت، به مرور زمان هم هزینه اصلاح آن بالاتر رفته و هم تمایل به تغییر آن بسیار سخت خواهد بود.

    این کارشناس طراحی شهری ادامه داد: در این راستا باید تبلیغات فرهنگی در سطح شهر انجام گیرد تا در صورتی که شهروندی پنجره‌ای شکسته مشاهده کرد خود در نخستین قدم به تذکر به شخص خاطی اقدام کند چرا که بدون شک بهترین بازوان اجرایی یک شهر شهروندان آن شهر هستند.

    وی با اشاره به تاثیر مبلمان شهری همچون صندلی‌ها، تابلوها و ناوگان‌های حمل و نقل عمومی در فضای شهری خاطرنشان کرد: در صورتی که چنین تسهیلات شهری توسط افراد ناهنجار تخریب و یا آسیب ببیند مدیریت شهری نباید آنها را به حال خود رها کند زیرا در این صورت توسط دیگر افراد دوباره تخریب خواهد شد بلکه باید در همان ابتدا نسبت به اصلاح آن با هزینه کمتر اقدام کند، بر اساس تئوری پنجره شکسته آن قدر پنجره‌های شکسته اصلاح و یا تعویض می شوند که ناهنجاری به وجود آمده توسعه پیدا نکند و الگوی صحیح شهروندی را به شخص یا اشخاص عادی القا شود.

    مؤمنی با بیان اینکه ایده میدان شهری در بافت زینبیه با رویکرد توسعه حرم مطهر حضرت زینب(س) در قالب تئوری پنجره شکسته عملیاتی و راهبری شد، تصریح کرد: اجرای این تئوری به گونه‌ای بود که در گذشته منطقه زینبیه به عنوان منطقه بزهکاری شناخته شده بود و پس از ارائه این ایده در سال ۹۱ تصمیم بر آن شد که وضعیت قبلی  در شأن این مکان مذهبی نیست که مردم این منطقه از فقر امکانات و تسهیلات شهری سخن بگویند.

    وی ادامه داد: با همکاری تمامی سازمان‌های دولتی، غیر دولتی و مدیریت شهری در مرحله نخست به منطقه زینبیه شأن اجتماعی القا شد و این تفکر را در اذهان عمومی نهادینه کرد که دیگر زینبیه یک منطقه فقیر و کم برخوردار نیست بلکه منطقه‌ای برخوردار است، در آینده‌ای نه چندان دور نیز این منطقه به عنوان مناطق برتر شناخته خواهد شد.

    این کارشناس طراحی شهری اضافه کرد: آمارها نشان می‌دهد از سال ۹۱ تاکنون پروژه‌های متعدد دیگری در راستای توسعه کالبدی، اجتماعی و فرهنگی با همکاری مدیریت شهری به وقوع پیوسته که می‌توان نتایج این تئوری را بعد از هفت سال هم اکنون در این مناطق مشاهده کرد.

    وی خاطرنشان کرد: دیگر پروژه‌هایی با این رویکرد مانند محور جوباره اصفهان، محور بیدآبادی در کنار حمام علی‌قلی‌آقا، محور بازار و حمام بزرگ رهنان و یا کوچه سنگ تراش‌ها وجود دارد که هم اکنون در شهر اصفهان به مکان‌هایی با امنیت اجتماعی و زیبایی بصری و کالبدی و حفظ هویت به حیات خود ادامه می‌دهد و دیدگاه‌های مردم با گذشت زمان نسبت به این مکان‌ها تغییر کرده است.

    ایمنا



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *