شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳:۵۸ بعد از ظهر
  • کد خبر 7708
  • افزایش قیمت مسکن سیاهچاله است، نه تورم
    افزایش قیمت مسکن سیاهچاله است، نه تورم

    افزایش قیمت مسکن سیاهچاله است، نه تورم

    با هر نوسان قیمت مسکن، بخش عظیمی از نقدینگی کشور در بخش ساختمان رسوب میشود و صنایع مولد از نقدینگی افسار گسیخته هیچ بهره ایی نمی برند. این در حالی است که با وجود تحریم سرمایه گذاری داخلی ( از طریق نرخ بهره بسیار بالا و نامتعارف در جهان) و تحریم سرمایه گذاری بین المللی، بخش مولد اقتصاد بشدت نیازمند سرمایه ایی است که در بخش مسکن جمع میشود.
    افزایش سرسام آور بهای مسکن در ترازنامه شرکتها هم خود داستان دیگری است و نقدینگی شرکتها بجای خرید تجهیزات صنعتی و ماشین الات اکنون کفاف خرید یا اجاره ساختمان را ندارد.
    سوی دیگر ماجرا سرمایه گذاری منفی است و فروش دارایی ها و سرمایه گذاری کاخانجات تعطیل شده و بفروش رفته در بخش مسکن بدون شک شاخص های کلان را تحت تاثیر مخرب قرار می دهد و بخش مسکن را تا حد انفجار متورم و بخش تولید و توزیع را هر روزه نحیف تر و کوچک تر می کند.
    رقابت نابرابر بخش تولید واقعی با بازدهی معمولی با جهش های قیمت مسکن هم انگیزه ها برای سرمایه گذاری واقعی را از بین برده و جذابیت بخش مسکن با بازدهی بیش از ۱۰۰ درصدی مانع رونق تولید است.
    اگر خواهان رونق تولید هستیم باید بازار مسکن مهار شود وگرنه این بازار توان بلعیدن کل سرمایه های اقتصاد و تحمیل فلاکت بر جامعه را دارد.
    مسکن یک سیاهچاله واقعی است که باید از جذابیت آن کاست.



    مطلب پیشنهادی

    بازگشت رویکرد «خودرو محور» به شهرسازی؟

    بازگشت رویکرد «خودرو محور» به شهرسازی؟

    طراحی، آغاز و انجام برخی از پروژه های ساخت بزرگراه و تونل در دوره جدید مدیریت شهری انگاره تلاش برای شهرسازی بر محور انسان و برای انسان را کم رنگ کرده است. در دوره پیشین مدیریت شهری، ضمن انتقاد از ساخت بزرگراه های متعدد با هزینه‌های بالای هزار میلیارد تومان بر لزوم تغییر رویکرد شهرسازی به رویکرد «انسان محور» تاکید کردند و تا حدی نیز این رویکرد را پیگیری نمودند یا دست‌کم رویکرد «خودرو محور» را کنار گذاشتند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *