جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲ قبل از ظهر
  • کد خبر 4394
  • انتشار«تصویر ذهنی در منظر و شهر؛ مبانی و روش‌ها»توسط جهاد دانشگاهی
    انتشار«تصویر ذهنی در منظر و شهر؛ مبانی و روش‌ها»توسط جهاد دانشگاهی

    انتشار«تصویر ذهنی در منظر و شهر؛ مبانی و روش‌ها»توسط جهاد دانشگاهی

    مدیر اجرایی انتشارات جهاددانشگاهی قزوین اعلام کرد: کتاب «تصویر ذهنی در منظر و شهر؛ مبانی و روش‌ها» نوشته دکتر علی اسدپور (عضو هیئت‌علمی دانشگاه هنر شیراز) توسط انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین منتشر شد.

    وی ادامه داد: «تصاویر ذهنی» و «نقشه‌های شناختی» از محیط، موضوع محوری این کتاب هستند. این مفاهیم در دو بستر «شهر» و «منظر» به‌طور مشترک بررسی‌شده‌اند و هدف از این کار دستیابی به دریافتی فراگیر از مفهوم «تصویرپذیری» است؛ ماهیتی در محیط که سبب می‌شود توانایی بازیابی آن محیط در ذهن افزایش یابد. چراکه این توانایی نتیجه «ارتباط ذهنی انسان با محیط» است و در متن کتاب به اهمیت این موضوع و نقش آن در تبدیل «فضا» به «مکان» پرداخته‌شده است.

    مدیر اجرایی انتشارات جهاددانشگاهی قزوین تاکید کرد: بسیاری از فضاهای شهری معاصر در ذهن شهروندان به دلایل گوناگون، «تصاویر ذهنی تهی» می‌آفرینند و این موضوع به آفرینش نامکان‌ها انجامیده است؛ بنابراین از ادبیات شهرسازی و طراحی شهری از یک‌سو و ادبیات نظری معماری منظر از سوی دیگر کمک گرفته‌شده است تا در مرز مشترک این سه حوزه علمی، به دست‌مایه‌ای یگانه به نام «تصویرپذیری» پرداخته شود.

    به گفته وی، کتاب حاضر در لایه پژوهش‌های نظری، روش‌شناسی پژوهش و روش‌های تحلیل تصاویر ذهنی و نقشه‌های شناختی نگاشته شده و ابعاد طراحی را بیرون از رویکرد خود می‌داند. به همین سبب می‌تواند سرآغازی برای تدوین چارچوب‌های نظری لازم برای تنظیم راهنماهای طراحی نیز قلمداد شود.

    مدیر اجرایی انتشارات جهاددانشگاهی قزوین در پایان خاطرنشان کرد: کتاب «تصویر ذهنی در منظر و شهر؛ مبانی و روش‌ها» در ۴ فصل منظر و شهر، ادراک محیطی در منظر، منظر شهری و بازنمای و روش‌های استخراج و تحلیل تصاویر ذهنی و نقشه‌های شناختی با شمارگان هزار نسخه در ۲۷۶ صفحه به بهای ۳۰۰۰۰ تومان و در قطع وزیری از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین منتشرشده است.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *