پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۱۹ قبل از ظهر
  • کد خبر 13422
  • پایان مطالعه طرح جامع فضای سبز شهر تهران تا یک‌ماه آینده
    پایان مطالعه طرح جامع فضای سبز شهر تهران تا یک‌ماه آینده

    اهمیت فضای سبز در پایداری شهری

    امیر رضایی با اشاره به اهمیت فضای سبز شهری اظهار کرد: فضای سبز جزء جدا نشدنی و بنیادی‌ترین پایه‌های توسعه پایدار شهری است.

    وی افزود: در حقیقت شهرها به عنوان مراکز زندگی برای این که بتوانند پایداری خود را در جهت رشد شهری توسعه دهند باید الگویی الهام گرفته از طبیعت داشته باشند یعنی اگر در یک شهر رویکردها تأثیر گرفته از طبیعت باشد می‌توان یک زندگی یا یک مدیریت شهری مناسب و استاندارد داشت.

    این کارشناس فضای سبز شهری گفت: نبود فضای سبز باعث می‌شود تا سلسله مشکلاتی در حیات شهرها اتفاق بیفتد اگر بخواهیم به فواید داشتن این فضا اشاره کنیم به مباحث همیشه در دسترس زیست محیطی و کاهش آلاینده‌های شهری برمی‌خوریم.

    وی تصریح کرد: در راستای نتایج سودبخش فضای سبز باید به تعدیل دمای هوا اشاره کنیم که یک محیط شهری مملو از فضای سبز می‌تواند تعدیل دمای هوای مناسبی را داشته باشد، کاهش آلودگی‌های صوتی، افزایش رطوبت هوا از جمله دیگر نتایج وجود سبزی محیط است.

    رضایی افزود: به معنای واقعی، داشتن محیطی سبز القا کننده طراوت و شادابی بین شهروندان است در این میان می‌توان به بازدهی‌های مثبت اکولوژیک نیز اشاره کرد، در ادامه بازدهی‌های اکولوژیک فضای سبز می‌تواند ضروریات اصلی زیست محیطی را برطرف کند.

    وی گفت: علاوه بر تأثیرات زیست محیطی فضای سبز کارکردهای تفریحی، فرهنگی و بهداشتی نیز دارد همچنین رنگ سبز یک محیط به صورت طبیعی می‌تواند بسیاری از نگرانی‌ها و استرس‌های روزمره را کاهش دهد این در حالی است که بناها، ساختمان‌ها و هرچیزی که در زندگی شهری به دست افراد ساخته می‌شود نه تنها کاهش دهنده استرس نیست بلکه به صورت خودکار باعث بروز مشکلات و افزایش استرس‌های اجتماعی نیز می‌شود.

    این کارشناس تصریح کرد: در بعضی از این فضاها با داشتن ویژگی‌های آموزشی در کودکان باعث بروز خلاقیت‌های کودکانه می‌شود و یکی از عوامل افزایش آگاهی به خانواده‌ها است، قطعاً در نبود فضای سبز مناسب شهری دامنه‌های زیست محیطی شهر دچار خلل می‌شود و به دنبال آن یکی از شاخه‌های توسعه پایدار لنگ می‌ماند.

    وی تاکید کرد: انسان‌ها به صورت فطری هنگامی که با طبیعت سرو کار داشته باشد می‌تواند خلاقیت‌های خود را رشد دهد، اما وقتی از طبیعت فاصله بگیرد افسردگی و بیماری‌های فراوانی به سراغ افراد می‌آید شاید در کوتاه مدت این اتفاق نیفتد اما در دراز مدت قطعاً بر روی روان شهروندان و فعالیت‌های روزانه تأثر منفی می‌گذارد.

    وی خاطر نشان کرد: داشتن شهروندان با نشاط عناصر تشکیل دهنده یک جامعه را شکل می‌دهد و اگر نیاز اصلی آن‌ها را که همان آسایش روحی است را فراهم نکنیم قطعاً شهر به مشکل رو به رو خواهد شد فضای سبز تنها بخشی است که می‌تواند این خلع را از بین ببرد.

    ایمنا



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *