جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰ قبل از ظهر
  • کد خبر 10373
  • اگر وزارت نیرو به مشکل رسیدگی نکند، مردم می‌کنند
    اگر وزارت نیرو به مشکل رسیدگی نکند، مردم می‌کنند

    اگر وزارت نیرو به مشکل رسیدگی نکند، مردم می‌کنند

    به گزارش برزن نیوز به نقل از  ایلنا، لطف‌الله شیخ‌سامانی با انتقاد از وزارت نیرو به‌خاطر تقسیم ناعادلانه سهم سرانه آب آشامیدنی بین استان‌ها، از عدم برخورد این وزارتخانه با کاشت برنج در استان اصفهان و پلمپ نشدن ۱۷ هزار حلقه چاه غیرمجاز در این استان خبر داده است.

    نماینده چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان‌ها ضمن اعتراض به «اجرای شبانه عملیات خط انتقال آب در پروژه بهشت‌آباد» و با ادعای اینکه این پروژه بدون مجوز محیط‌زیستی در حال اجراست، درباره خشک شدن منابع آب شهرکرد، فرخ شهر، شهرکیان، هفشجان و طاقانک هشدار داده و گفته:

    استان چهارمحال و بختیاری به لحاظ بیکاری رتبه اول را در کشور دارد و جزو استان‌های با نرخ بالای فلاکت است. مانع اصلی بیکاری در استان‌ها عدم تأمین آب مورد نیاز است چرا که بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلیل نبود آب مناسب از سرمایه‌گذاری در این استان منصرف می‌شوند و با توجه به اینکه سرچشمه ۳ رود مهم کشور است اما مجوز برداشت آب به استان داده نمی‌شود. سرمایه‌گذاران حاضر به انتقال سرمایه به این استان نیستند.

    پروژه‌های انتقال آب به فلات مرکزی نگرانی‌هایی درباره شکل‌گیری منازعات قومی ایجاد کرده است، اما مدیران حامی انتقال آب به فلات مرکزی تا کنون از نادیده گرفتن انتقادات پژوهشگران و برخورد حذفی با مدیران منتقد این پروژه‌ها ابایی نداشته‌اند.
    اجرای طرح‌های انتقال آب به عقیده بسیاری از کارشناسان حوزه محیط زیست و مدیریت آب، از بحران‌سازترین پروژه‌های زیست‌محیطی ایران‌اند. پروژه‌های انتقال باعث خشک‌شدن بسیاری از تالاب‌ها و تبدیل‌شدن آنها به کانون تولید ریزگردها شده است. درگیری‌ و نزاع بر سر آب هم با افزایش پروژه‌های انتقال آب در مناطق مختلف ایران آغاز شده و حتی تعدادی در این درگیری‌ها کشته شده‌اند. مهاجرت از مناطقی که آب آنها برای مصرف کشاورزی به مناطق دیگر منتقل شده هم در حال افزایش است. با همه این موارد همچنان پروژه‌های انتقال آب در ایران اجرا می‌شوند. انگیزه‌های قومی و سیاسی هم در اجرای پروژه‌های انتقال آب نقش مهمی دارند.

     



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *