سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱ بعد از ظهر
  • کد خبر 6262
  • ایجاد فرصت گفتگو با انتشار داده های شهری
    ایجاد فرصت گفتگو با انتشار داده های شهری

    ایجاد فرصت گفتگو با انتشار داده های شهری

    برزن نیوز: هادی خانیکی دوشنبه ۱۰ تیر در آئین انتشار داده‌های خام پیمایش‌های شهری با تشکر از معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بابت انتشار داده‌های خام شهری برای عموم، گفت: اهمیت این کار را محققان خواهند فهمید و در مورد آن قضاوت خواهند کرد.

    وی با اشاره به خصوصیات این پژوهش عنوان کرد: اولین نکته در خصوص رصد کیفیت شهروندان است؛ قضاوتی در مورد کیفیت انجام تحقیق ندارم و اگر کاستی هایی هم داشته باشد این حسن را دارد که مدیریت شهری را وادار کرده تا براساس داده‌های واقعی صحبت کند و در کنار این داده ها به جنبه های اجتماعی توجه داشته باشد. همچنین وجه اجتماعی نگرش‌ها و ارزش ها در کنار سایر داده های آماری و فنی مهم است.

    خانیکی با بیان این‌که در ایران بسیار مهم است که برای داده‌های اجتماعی و فرهنگی اعتبار داده قائل شویم، گفت: جنبه دیگری که در مورد شهر تهران به آن توجه می شود این است که شهروندان تهرانی را واقف کردیم که در مورد شناخت شهروندان از محله یا شهر مسائلی هم وجود دارد که نمی‌دانند. اولین سمیناری که به همت موسسه مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۱ انجام شد، در سخنرانی افتتاحیه، دکتر علی اکبر سیاسی به نکته ای اشاره می کند و می گوید زمانی که به سوربن رفتم تصور می کردم اطلاعات بسیاری از آن دارم اما بعد از مدتی متوجه شدم که چیزی از سوربن نمی‌دانم و اولین هدف آن سمینار این بود که به شهروندان بیاموزیم چه چیزهایی را از محله و شهر خود نمی‌دانند. بخش مهمی از خانواده علوم اجتماعی به این تحقیقات و مطالعات مرتبط بوده است.

    وی گفت: سوال مهم این است زمانی که این داده های خام در اختیار عموم قرار می‌گیرد چه اتفاق هایی رخ می‌دهد که باید روی آن‌ها اندیشیده شود. به این زمینه پیش آمده به عنوان یک پتانسیل و ظرفیت برای امکان گفت‌وگو در حوزه‌ عمومی توجه شود؛ یعنی گفتگو می‌تواند براساس همین داده ها شکل گیرد و به اعتبار داده‌ها، توصیف و تحلیل آن افق‌های تازه‌ای را باز کند.

    خانیکی با بیان این‌که آن چیزی که جامعه ما نیاز دارد تحلیل این داده ها است، تصریح کرد: با این کار اطلاعات از انحصار مراکز خصوصی یا دولتی خارج می شود و با فراتر رفتن از این انحصار شرایط جدیدی به وجود می آید که ترس‌ محافظه کاری در بیرون از سازمان‌ها کاهش پیدا می کند.

    وی اظهار داشت: در فرار از گفت‌وگو با نهادهای مطالعات علمی و تحقیقاتی، دستگاه‌های اجرایی و سیاسی بسیار به هم نزدیک هستند. کار علمی برای دستگاه سیاسی بسیار سخت است و سیاست ورزان از کار و گفت‌وگو علمی ناتوان بوده‌اند.

    خانیکی در پایان تصریح کرد: بی‌شک واقف هستیم که اقدام بزرگی انجام شده و امید است که انتشار داده‌های خام محدود به انتشار داده‌های کلان تسری یابد.



    مطلب پیشنهادی

    آیا امتیاز مسکن مهر قابل خرید و فروش است؟

    آیا امتیاز مسکن مهر قابل خرید و فروش است؟

    معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خوزستان به مشاوران املاک هشدار داد در صورت خرید و فروش امتیاز طرح مسکن ملی منتظر عواقب و اقدامات قضایی باشند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *