جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۵۵ بعد از ظهر
  • کد خبر 7937
  • ایران دچار حاشیه نشینی مدرن شده است
    ایران دچار حاشیه نشینی مدرن شده است

    ایران دچار حاشیه نشینی مدرن شده است

    برنامه هاشور با موضوع بررسی ارتباط حاشیه نشینی با ارتکاب جرم های اجتماعی با حضور دکتر پوریا هادی پور (استاد دانشگاه و پژوهشگر آسیب های اجتماعی) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

    در این برنامه پوریا هادی پور با بیان اینکه مقوله جرم، جنایت و ناهنجاری بحثی پیوسته با عدم رعایت اصول و مبانی است، گفت: نباید گفت که حاشیه نشین ها جرم و جنایت را به دلیل کمبودهایشان انجام می دهند و برای همین در حاشیه شهرها شاهد وقوع این ناهنجاری ها هستیم.

    وی افزود: هر انسانی در هر نقطه ای از کره زمین که نتواند نیازهای اصلی زندگی خود را تامین کند، تبدیل به یک حاشیه نشین می شود.

    استاد دانشگاه و پژوهشگر آسیب های اجتماعی کارخانه تولید حاشیه نشینی را کلان شهرها دانست و ادامه داد: در کلان شهرها نه تنها رفتار انسان ها به خطا میل داده می شود بلکه به صورت آدم های منفعلی هستند که قدرت انتخاب از آنها گرفته شده است و باید در جریان این رودخانه کلان شنا کنند.

    وی تاکید کرد: مسئولان در کلان شهرهای بزرگ مسئولیت واقعی خود را در قبال شهروندان از یاد برده اند و به جای اینکه به رفع نیازهای فرهنگی افراد بپردازند بیشتر به فکر ظاهر شهر هستند.

    پوریا هادی پور با بیان اینکه نمی توان فرهنگ را به زور در جنوب یا شمال شهر ایجاد کرد و انتظار تغییر بافت فرهنگی آن را داشت، گفت: وقتی در جامعه شهری به شهروندان کافی نبودن نیازهایشان را تزریق می کنیم هرگز نمی توانیم انتظار داشته باشیم که نیازهای یک فرد در حاشیه شهر مانند امنیت، فرهنگ غنی شهری و… رفع شود.

    وی با اظهار اینکه امروزه خودمان در جامعه شهری کوچک ترین فرهنگ ها را هم از بین می بریم، افزود: در این شرایط چگونه می خواهیم فرهنگ را از شهر به حاشیه شهر ببریم؟

     گفت و گو


    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *