جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۷:۵۷ بعد از ظهر
  • کد خبر 8400
  • ۱۲ هزار هکتار از بافت شهر تهران ناپایدار است
    ۱۲ هزار هکتار از بافت شهر تهران ناپایدار است

    بافت ناکارآمد ۴۳ درصد بندرعباس را در بر گرفته

    به گزارش برزن نیوز به نقل از هرمزگان امروز، داوود غلامی، معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، استان هرمزگان را از پیشگامان طرح بازآفرینی شهری خواند و گفت: هشت شهر این استان دارای بافت ناکارآمد شهری هستند که اقدامات بازآفرینی در آن‌ها شروع و کارهای بزرگی انجام شده است.

    وی با بیان اینکه جلسه‌های ستاد بازآفرینی شهری استان به‌طور منظم و مستمر با حضور استاندار برگزار می‌شود، افزود: در شرق استان اقدامات خوبی در شهرهای جاسک، میناب و رودان انجام شده است و در غرب استان نیز در شهرستان کنگ که به‌عنوان بندر تاریخی کشور شناخته می‌شود، مطالعات مفصل و کارهای مناسبی انجام گرفته است. طرح‌های دیگری نیز در این حوزه در شهرستان‌های لنگه و بستک انجام شده است. در شمال استان و در شهرستان حاجی‌آباد نیز چندین اقدام اساسی به‌منظور بازگشایی‌ و باز کردن گره‌های ترافیکی در راستای بازآفرینی شهری انجام شد.

    بافت ناکارامد ۴۳ درصد بندرعباس را در برگرفته
    غلامی با بیان اینکه سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت فرسوده ۴۳ درصد شهر بندرعباس را در بر گرفته است، گفت: سال ۱۳۹۱ مطالعات این شهرستان را انجام دادیم و آمار سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت فرسوده را به‌روز کردیم. این شهر هم‌اینک ۱۳۷۲ هکتار بافت فرسوده و ۱۷۰۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی دارد. پیش از این‌که طرح بازآفرینی به‌صورت رسمی شروع شود، قراردادی با چهار مشاور امضاء و مطالعات بافت ناکارآمد شهری را در شهر بندرعباس آغاز کردیم؛ این مطالعات یک‌سال به‌طول انجامید و به ابعاد اجتماعی، فرهنگی و کالبدی به‌صورت کامل و جامع پرداخت.

    وی ادامه داد: زمانی‌که دولت به‌صورت رسمی آغاز طرح را اعلام کرد ما مطالعاتمان را انجام داده بودیم و پس از یک انجام یک بازنگری کلی، اقداماتمان را با مشکل‌ترین منطقه این شهر یعنی محله چاهستانی‌ها که از سونتگاه‌های غیررسمی به شمار می‌رفت، شروع کردیم. به این منظور عملیات بازآفرینی این محله را با بازگشایی و آسفالت یک خیابان ۲۴متری به‌طول یک کیلومتر آغاز کردیم و اقداماتی در دو خیابان‌ ۱۶ و ۲۰متری دیگر نیز شروع کردیم و توافقات لازم را انجام دادیم.

    به قلب چاهستانی‌ها نفوذ کرده‌ایم
    معاون بازآفرینی و مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی استان هرمزگان با اشاره به اینکه خوشبختانه امروز به قلب محله چاهستانی‌ها نفوذ و به وضعیت این محله اشراف خوبی پیدا کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: به اذعان نیروی انتظامی و دادگستری پس از اقدامات بازآفرینی از مشکلات و معضلات اجتماعی این محله به میزان زیادی کاسته شده و محله ارزش افزوده پیدا کرده است. مردم نیز در این مسیر با ما همراهی کرده‌اند که این همراهی در سایه جلسات متعدد با هیات امنای محله، حضور در منازل و صحبت رو در رو با مردم و اعتمادسازی میسر شد؛

    وی تفزود: به این منظور تلاش کردیم با زبان خود مردم و به دور از تکلف‌های سازمانی و بیان رسمی با آنها ارتباط بگیریم و مردم زمانی که جدیت ما را مشاهده کردند، پای کار آمدند. ضمن اینکه اعضای هیات امنای مسجد محله نیز کمک زیادی به ما کردند و در کنار ما با مردم صحبت و آنان را نسبت به ضرورت بازآفرینی اقناع کردند. پس از افزایش ارزش افزوده محله، مردم نسبت به نوسازی و بازسازی منازل و ساخت واحدهای مسکونی اقدام کردند و اکنون بخشی از نوسازی محله از طریق خود مردم انجام می‌شود.

    هرمزگان، پیشگام بازآفرینی شهری
    پس از اقدامات بازآفرینی از مشکلات و معضلات اجتماعی محله چاهستانی‌ها به میزان زیادی کاسته شده و محله ارزش افزوده پیدا کرده است

    غلامی با بیان اینکه این استان از استان‌های پیشگام در حوزه بازآفرینی در کشور است، گفت: همراهی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، تخفیف ۹۰ درصدی پروانه ساختمانی توسط شهرداری‌ و خدمات‌رسانی شرکت‌های آب و برق و ارتقاء خدمات بهداشتی منجر به ایجاد تحولی در این محله شد.

    معاون بازآفرینی و مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی استان هرمزگان ساخت فرهنگسرا در منطقه دو هزار، تدوین سند توسعه شهرک توحید و ساخت پارک محله در محله گل‌کنی را از دیگر اقداماتی برشمرد که به منظور بازآفرینی در شهرستان بندرعباس در دست انجام است و با اشاره به تعامل بسیار خوبی میان اداره‌کل راه و شهرسازی و شهرداری بندرعباس عنوان کرد: با شهرداری برای انجام اقدامات بازآفرینی در محلات و تقسیم کار توافق کردیم و کار را پیش می‌بریم.

    او همچنین میزان تسهیلات بازآفرینی در نظر گرفته شده برای واحدهای مسکونی این استان را ۶۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: تاکنون ۴۵۷ متقاضی برای اخذ تسهیلات بازآفرینی توسط این اداره کل به بانک معرفی شده‌اند.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *