جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰:۰۴ قبل از ظهر
  • کد خبر 5505
  • باید در زمینه افزایش تاب آوری شهرها و روستاها برای مقابله با حوادث طبیعی برنامه ریزی کنیم
    باید در زمینه افزایش تاب آوری شهرها و روستاها برای مقابله با حوادث طبیعی برنامه ریزی کنیم

    باید در زمینه افزایش تاب آوری شهرها و روستاها برای مقابله با حوادث طبیعی برنامه ریزی کنیم

    برزن نیوز: معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به بازدیدهایی که طی روزهای اول فروردین از مناطق آسیب‌دیده شش استان داشته است، گفت: برای مقابله اصولی با حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله و کاهش خسارات باید بطور جدی در زمینه افزایش تاب‌آوری شهرها و روستاها، مدیریت بحران اجتماع‌محور، تقویت آمادگی‌ها و پیشگیری برنامه‌ریزی کنیم.

    مهدی جمالی‌نژاد که در حاشیه بازدید از برخی مناطق سیل‌زده استان اصفهان سخن می‌گفت، افزود: حوادثی مثل زلزله‌های بم و سرپل‌ذهاب و وقوع سیل اخیر در چند استان کشور که منجر به بروز خسارات مالی و جانی شد به ما یادآوری می‌کند که میزان آمادگی مسئولان و همچنین مردم برای مدیریت و کنترل آثار و پیامدهای بلایای طبیعی باید بیش از پیش افزایش یابد.

    وی با بیان اینکه در عرصه مدیریت بحران در کنار توجه به دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید جایگاه مشارکت مردم، گروه‌ها و اقشار مختلف و سازمان‌های مردم‌نهاد در انجام عملیات امداد و نجات و مدیریت بحران بیش از پیش افزایش یابد، تصریح کرد: در حوزه مدیریت بحران باید به سمت مدیریت بحران اجتماع محور و تقویت مفهوم تاب‌آوری در شهرها و روستاها به منظور مدیریت با کیفیت و ایمن شهر و روستا تغییر رویکرد دهیم.

    جمالی‌نژاد با اشاره به روند گسترش شهرنشینی در کشور و افزایش جمعیت شهرهای بزرگ و کلانشهرها و همچنین احتمال وقوع حوادث طبیعی و سوانح مختلف در شهرها، بر ارتقا دانش و آگاهی شهرداران و مدیران و کارکنان شهرداری‌ها نسبت به عوامل اصلی افزایش تاب‌آوری شهرها، ایجاد و تقویت زیرساخت‌های مناسب شهری، نظارت مؤثر بر ساخت‌وسازها، کاربرد فناوری‌های نوین در زمینه کاهش اثرات بلایای طبیعی سوانح و آسیب‌های احتمالی تاکید کرد.

    وی اضافه کرد: مدیریت شهری باید ضمن تحلیل لایه‌های شهری در ابعاد مختلف، بهبود سطح خدمات در زمان بحران، شناخت مناطق با خطر پذیری بالا و اماکن آسیب پذیر در زمان بحران، کاهش میزان خطر با تقویت زیرساخت‌ها و بهره‌گیری از مدل‌های بازیابی در کوتاه‌ترین زمان؛ به سمت ایجاد شهرهای تاب‌آور حرکت کند.

    جمالی‌نژاد همچنین اظهار کرد: در شهرها و روستاهای تاب‌آور در کنار توجه به مباحث سخت‌افزاری و فیزیکی شهر به مباحث اجتماعی و فرهنگی، پیامدهای اجتماعی حوادث، آمادگی‌های اجتماعی و کارکردهای رسانه‌ها و حتی فضای مجازی هم باید توجه شود و برای آنها برنامه داشت و ضمن فعال کردن ظرفیت‌های مناطق در این عرصه‌ها و اجرای برنامه‌های کاربردی پیشگیرانه، وظیفه مردم را هم در عرصه مدیریت بحران مشخص و به آنها مسئولیت داد.

    رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور همچنین از برنامه‌های مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهری و روستایی این سازمان برای ترویج مفهوم تاب‌آوری شهری و روستایی برای شهرداران و کارکنان شهرداری و دهیاران و اعضای شوراها خبر داد.

    وی با اشاره به تهیه اسناد آسیب‌شناسی شهرداری‌ها در حوزه‌های مختلف مرتبط با وظایف شهرداری‌ها که پس از تصویب در کمیسیون خاص امور کلانشهر تهران و سایر کلانشهرهای دولت در قالب مصوبه هیأت دولت به دستگاه‌ها ابلاغ شد، افزود: مصوبات دولت در زمینه مدیریت بحران شهری و آتش نشانی و امور ایمنی و دارای موضوعاتی مرتبط با حوادث و سوانح است و لازم است شهرداری‌ها برای اجرای این مصوبات و لزوم برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت‌های قانونی ایجاد شده برای رفع برخی مشکلات، اقدام کنند.

    معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در ادامه با اشاره به ورود سامانه بارشی فعال به کشور از بعد از ظهر شنبه ۱۰ فروردین گفت: با ابلاغ بخشنامه‌ای به استانداری‌ها، انجام اقدامات پیشگیری و کنترل شرایط اضطراری ناشی از وقوع حوادث و سوانح احتمالی تاکید شده و از معاونان عمرانی استانداری‌ها خواسته شده تا پیش از ورود سامانه ذکر شده، دستورات لازم را به منظور پیشگیری و کنترل شرایط اضطراری ناشی از وقوع حوادث و سوانح احتمالی، به تمامی شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان ابلاغ نموده و بر اجرای آن نظارت مستمر و دقیق انجام شود.

    جمالی‌نژاد اضافه کرد: در این بخشنامه بر بسیج منابع و امکانات، تجهیزات و ماشین آلات عمرانی و خدماتی به ویژه در مناطق دارای خطرپذیری بالاتر از جمله مسیل‌ها و روددره‌ها و انجام اقدامات پیشگیرانه خصوصاً لایروبی و پاکسازی نهرها و مسیل‌ها، ترمیم کانال‌ها به ویژه در مناطقی از شهرها و روستاها که در سیل‌های اخیر آسیب دیده‌اند، تاکید شده است.

    وی ضمن اشاره به آغاز بارش‌های دوباره و همچنین آغاز موج دوم سفرهای نوروزی از این هفته، گفت: اعضای ستادهای مدیریت بحران استان‌های کشور و همچنین ستادهای مدیریت بحران شهرداری‌ها باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا شاهد خسارت ناشی از بارندگی و سیل در استان‌ها نباشیم.

    معاون وزیر کشور همچنین به تصویب اعطای اعتبار و تسهیلات بانکی برای جبران خسارات استان‌های آسیب‌دیده از سیل در نخستین جلسه هیأت دولت در سال ۱۳۹۸ اشاره کرد و گفت: رسیدگی به مردم سیل‌زده و حل مشکلات ناشی از آن و جبران خسارت‌ها در اولویت کاری دولت قرار دارد.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *