جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۸:۱۶ بعد از ظهر
  • کد خبر 11958
  • برخی با فشار سیاسی دنبال تصویب طرح جامع شهری هستند/ هیچ کجا «جمعیت» را ملاک الحاق روستا به شهر قرار نمی دهند
    برخی با فشار سیاسی دنبال تصویب طرح جامع شهری هستند/ هیچ کجا «جمعیت» را ملاک الحاق روستا به شهر قرار نمی دهند

    برخی با فشار سیاسی دنبال تصویب طرح جامع شهری هستند/ هیچ کجا «جمعیت» را ملاک الحاق روستا به شهر قرار نمی دهند

    مهدی دارایی با بیان اینکه طرح جامع شهری همدان در حال بررسی برای تصویب است آن هم با فشار سیاسی، غیر منطقی و غیر علمی اظهار کرد: طرح جامع شهری، طرح بلندمدتی است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه‌بندی مربوط به حوزه‌های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری و کشاورزی و تاسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق نوسازی، بهسازی و اولویت‌های مربوط به آن‌ها تعیین شده است.

    وی با بیان اینکه ضوابط و مقررات مربوط به تمام حفظ بناها و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی در این طرح تهیه و تنظیم می‌شود و بر حسب ضرورت، قابل تجدید نظر خواهد بود گفت: در طرح جامع یکی از مسائل مورد بررسی مربوط به افزایش محدوده و اراضی شهری است در حالی که پاسخ منطقی برای  افزایش اراضی شهری مطرح نشده است.

    دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی همدان با اشاره به اینکه افزایش اراضی به چند حالت رخ می‌دهد که شامل «متمرکز»، «حومه شهر»، «متراکم»، «مرکزی» و … است تأکید کرد: همدان جزو شهرهایی است که ساختار مرکزی دارد، پس افزایش اراضی در حومه ی شهر باعث می‌شود که تمرکز شهر بین دو حوزه ی مرکزی و حومه ای تقسیم شود.

    وی با بیان اینکه با این اتفاق استفاده از وسائل نقلیه شخصی افزایش می‌یابد و با توجه به نامناسب بودن برخی خیابان های شهر همدان باعث ترافیک می‌شود گفت: یکی از معضلات اجتماعی در همدان گسترش حاشیه‌نشینی و گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری است که این طرح می تواند بیش از پیش  باعث گسترش این موارد در شهر شود.

    دارایی تقسیم شهر به «حومه» و «مرکز» را باعث رشد حاشیه‌نشینی در همدان دانست و ادامه داد: طبق نظرات جامعه‌شناسان، رشد حاشیه‌نشینی می‌تواند منجر به ایجاد آلودگی‌ها و بیماری‌های مختلف شود، ضمن اینکه عموم جامعه‌شناسان حاشیه‌نشینی را علت اصلی مسائل اجتماعی از قبیل تبهکاری، فساد اخلاقی و صورت‌های کژکارکردی خانوادگی می‌دانند.

    وی با بیان اینکه فقر اقتصادی، فقر فرهنگی، اخلال در روابط خانوادگی، انواع جرم و جنایت و بیکاری‌های آشکار و نهان نیز می‌تواند از اثرات حاشیه‌نشینی در شهر باشد گفت: نکته دیگری که در طرح جامع شهر همدان آمده، تبدیل شدن همدان به یک شهر خدماتی است.

    دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی همدان ادامه داد: با توجه به اینکه همدان شهری مبتنی بر کشاورزی و باغداری است، افزایش اراضی در حومه ی شهر باعث کم شدن اراضی کشاورزی خواهد شد به همین علت بخش کشاورزی و باغداری در شهر آسیب جدی می‌بیند هم از لحاظ کاهش اراضی، هم به دلیل افزایش استفاده از آب با افزایش مناطق مسکونی و فراهم کردن نیازهای یک مسکن.

     همدان نزدیک به هزار هکتار زمینِ لَم یَزرع دارد، از این امکان برای ساخت مسکن استفاده کنید

    وی با بیان اینکه نتیجه این اتفاق کمرنگ شدن اقتصاد کشاورزی و باغداری خوهد بود اظهار کرد: همین موضوع باعث می‌شود تا درآمد این قشر کاهش یابد، در حالی که در این تصمیم هیچ جایگزین درآمدی برای این قشر زحمتکش دیده نشده است.

    دارایی در ادامه مشکل دیگر را افزایش قیمت عنوان کرد و افزود: افزایش اراضی حومه شهر در همدان در ابتدا ممکن است باعث کاهش قیمت شود اما بعد از مدتی به دلیل افزایش تقاضا برای مسکن‌های جدید در این منطقه، قیمت بالا می‌رود و جمعیت کثیری از مردم حاشیه‌نشین می‌شوند.

    وی بیان کرد: با اقتصاد شهری موجود در همدان ارائه خدمات شهرداری به این مناطق امکان‌پذیر نیست و مسئولین با دستان خود علل فقر شهری را به طور شدیدی افزایش خواهند داد.

    دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی همدان گفت: به نکته‌ای که در اینجا توجه نشده این است که اصلا  آیا نیاز به افزایش اراضی و افزایش آن در حومه شهر وجود دارد یا خیر؟! طبق آمار رسمی رشد جمعیت شهر همدان منفی است و در حال حاضر نزدیک به هزار هکتار زمینِ لَم یَزرع دارد.

    وی با بیان اینکه از این زمین‌ها که قابلیت کشاورزی ندارند می‌توان برای ساخت مسکن استفاده کرد گفت: با این تفاسیر علت افزایش اراضی که در نهایت به بخش اقتصادی شهر آسیب می‌زند چیست؟

    دارایی تأکید کرد: کشاورزی در گذشته به عنوان موتور محرک اقتصاد شهر وجود داشته اما از دو دهه پیش به نصف کاهش پیدا کرده و با اجرای این طرح شاهد از بین رفتن بیش از پیش این بخش در استان خواهیم بود.

    وی اضافه کرد: کاهش قیمت مسکن نیازمند تعدیل مولفه‌های بنیادین رشد قیمت مسکن است و تا زمانی که مسائل پایداری در زمینه قیمت مسکن حل نشود انتظار حل این مشکل از طریق افزایش زمین غیر منطقی است.

    دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی همدان با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا جمعیت را ملاک الحاق روستا به شهر قرار نمی‌دهند گفت: این طرح مشکلات زیادی دارد که فقط بخش کوچکی از آن را بازگو کرده‌ایم، مشکلات دیگر این طرح در حوزه شهرسازی، محیط زیست، منابع طبیعی و مسائل اجتماعی است که باید نسبت به آن حساس بود.

    وی تأکید کرد: این طرح، تمام جامعه شهری همدان را دربرمی‌گیرد اما تنها افرادی که به فکر منافع مالی خود هستند از این طرح آگاه هستند و در سایه برای افزایش سرمایه‌های خود از آن استفاده می‌کنند.

    دارایی گفت: زمانی که روستایی به شهر تبدیل می‌شوند افرادی سودجو اقدام به خرید زمین از روستاییان می‌کنند و در نهایت روستایی مجبور به مهاجرت می‌شود اما با این اقدام زمینه حاشیه نشینی فراهم می‌شود و افزایش قیمت زمین و پر شدن جیب دلالان زمین را در پی خواهد داشت.

    وی با بیان اینکه باید بر اساس رشد هوشمند برنامه‌ریزی و اقدام کرد افزود: با این اقدام یکپارچه‌سازی سیستم حمل و نقل و کاربری اراضی محقق می‌شود و خلق الگوهای کاربری اراضی قابل دسترس، بهبود فرصت‌های حمل و نقل، خلق جوامع قابل زیست و کاهش هزینه های خدمات عمومی را در پی دارد.

    فارس همدان



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *