جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۶:۰۴ بعد از ظهر
  • کد خبر 5468
  • برنامه‌ های اصلاح و توسعه ساختاری در شهرداری مغفول است
    برنامه‌ های اصلاح و توسعه ساختاری در شهرداری مغفول است

    برنامه‌ های اصلاح و توسعه ساختاری در شهرداری مغفول است

    برزن نیوز: نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم بر لزوم توجه به چارچوب‌ های برنامه‌ ای و توسعه ‌ای در قالب توسعه نرم‌ افزاری در برنامه‌ های شهرداری تاکید کرد.
    حسن بختیاری در گفت وگو با هفته ‌نامه ندای وطن، بودجه سال ۹۸ شهرداری قم را از نظر کلیات، مشابه بودجه ‌ریزی چند سال اخیر شورا و شهرداری دانست و گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر به لحاظ بودجه‌ ای و مالی مجموعه شهرداری شرایط بهتری پیدا کرده که این موضوع یکی از نقاط قوت مجموعه شورای پنجم است.
    وی با بیان این که سعی کردیم میزان افزایش بودجه سال ۹۸ منطقی باشد، خاطرنشان کرد: بودجه پیشنهادی شهرداری حدود ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد بود که در بررسی ‌ها به ویژه در بخش درآمد، به عدد ۲ هزار و ۱۶۰ میلیارد رسیدیم که بر همان مبنا نیز بودجه عمرانی و جاری شهرداری تنظیم شد.
    نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم با بیان این که از مجموع بودجه مصوب، هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان در بخش ‌های مختلف عمرانی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: ۴۳۴ میلیارد نیز در بخش جاری شهرداری لحاظ شد که تقریبا نسبت بودجه عمرانی به جاری حدود ۸۰ به ۲۰ است.
    وی در عین حال گفت: البته معمولا تحقق بودجه عمرانی کمتر از عدد پیش ‌بینی شده اتفاق می ‌افتد که پیش ‌بینی می‌ کنیم این عدد به حدود ۷۰ به ۳۰ برسد.
    بختیاری با بیان اینکه حدود ۳۰۰ میلیارد از بودجه عمرانی در بخش تملک و بازگشایی معابر شهری در نظر گرفته شده است، یادآور شد: ۱۸۰ میلیارد تومان نیز در برنامه توسعه فضای سبز و ۸۰ میلیارد به صورت خاص درخصوص احداث زیرگذرها و تقاطع‌ ها لحاظ شده است.
    وی همچنین با اشاره تباصر بودجه ابراز کرد: این تبصره‌ ها به منظور تنظیم برنامه و نحوه نظارت و کنترل شورا در طول اجرای برنامه بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است.
    نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم با بیان این که حدود ۶۰۰ میلیارد تومان از درآمد شهرداری از محل عوارض و تراکم در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: بخش دیگری از منابع درآمدی شهرداری شامل ارزش افزوده می‌ شود که تقریبا ۷۰ میلیارد تومان از بودجه را به خود اختصاص می ‌دهد.
    وی با بیان این که بخشی از منابع شهرداری مربوط به اوراقی است که از سوی دولت در مقابل مطالبات شهرداری در نظر گرفته می ‌شود، تاکید کرد: میزان تحقق درآمد در این بخش نیز به میزان پایبندی دولت به تعهداتش بستگی دارد؛ هرچه دولت بیشتر به تعهدات خود عمل کند، میزان تحقق بودجه شهرداری بیشتر خواهد بود.
    بختیاری یادآور شد: تجربه سال‌ های گذشته نشان می ‌دهد معمولا با پیگیری ‌هایی که انجام می ‌شود و کمک ‌هایی که از سوی نمایندگان محترم اتفاق می‌ افتد بودجه حدود ۹۰ درصد محقق می ‌شود.
    وی با بیان این که طبق معمول آن چه به صورت قطع یقین تحقق پیدا می‌ کند عدد بودجه جاری است، گفت: باید تمام تلاش خود را به کار ببندیم تا بودجه عمرانی هم به صورت کامل محقق شود.
    نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم با بیان این که نگاه شورای شهر به بودجه صرفه جویانه بوده است، ابراز کرد: در همین راستا بودجه سال ۹۸ حدود ۱۱ درصد رشد داشته که عددی منطقی است بنابراین انتظار داریم مجموعه هزینه‌ های جاری در شهرداری تا حدود زیادی کنترل شود.
    وی در بخش پایانی این گفت وگو با بیان این که موضوعات برنامه ‌ای در نظام برنامه ‌و بودجه شهرداری مغفول مانده است، یادآور شد: در مجموعه شهرداری‌ ها اقدامات اساسی همچون اصلاح فرایندها، توجه به اصلاح ساختار، بهبود فرایندها و اصلاح و افزایش بهره‌ وری مغفول مانده است.
    بختیاری با اشاره به این که در ادوار شورا آن چه بیشتر به آن توجه شده موضوع عدد و رقم بودجه بوده است، تصریح کرد: اگر بتوانیم میزان بهره‌ وری را در مجموعه شهرداری به روش‌ های مختلف از جمله بهبود فرایندها ارتقا دهیم، شاهد توفیقات بیشتری در عملکرد شهرداری خواهیم بود.
    وی با تاکید بر اهمیت رضایتمندی مردم از خدمات تاکید کرد: این مهم در قالب اصلاح فرایندها و توسعه دولت الکترونیک رخ می‌ دهد در حالی که شهرداری نسبت به این موضوع توجه لازم را ندارد.
    نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم با بیان این که در حوزه‌ های زیرساختی از جمله محیط زیست شهری نیازمند توجه بیشتر هستیم، اذعان کرد: متاسفانه در حوزه مدیریت پسماند با وجود اقداماتی که انجام شده با یک عقب‌ ماندگی مزمن مواجه هستیم.
    وی با اشاره به این که قرار بود تا پایان برنامه پنجم دفن زباله به صورت کامل منتفی شود، گفت: متاسفانه در شهر قم هم همانند تمام شهرداری‌ های کشور هنوز این اتفاق رخ می ‌دهد.
    بختیاری با بیان این که رویکرد شهرداری و شورا هنوز در قالب مدیریت شهری شکل نگرفته است، اظهار کرد: هنوز مسائلی مثل توسعه فرهنگ شهروندی و آلودگی هوای شهر همچنان نیازمند توجه بیشتری است.
    وی بر لزوم توجه به چارچوب‌ های برنامه‌ ای و توسعه‌ا ی در قالب توسعه نرم‌ افزاری تاکید کرد و گفت: اگر این مسائل در کنار عدد و ارقام بودجه مورد توجه قرار گیرد، می‌ توانیم یک شهرداری پیشرو را داشته باشیم، اما صرف پرداختن به عدد و رقم نمی ‌تواند ما را در دستیابی به شهرداری توانمند و شهر پیشرو کمک کند.
    منبع: هفته نامه ندای وطن



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *