به بهانه کرونا: تهاجم امر واقع به امر نمادین نه تهاجم امر نمادین به امر واقع » پایگاه خبری تحلیلی برزن نیوز
×

فهرست عناوین

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۱ فروردین - ۱۳۹۹  
it is true
true
true
به بهانه کرونا: تهاجم امر واقع به امر نمادین نه تهاجم امر نمادین به امر واقع

مصطفی مهرآیین

۱.لکان،روانکاو برجسته،در تحلیل خود از ساحت های ذهن و فرآیند تحول روانی انسان از سه مرحله یا واقعیت سخن می گفت:امر واقع،امر خیالی و امر نمادین.اگر از توضیحات مربوط به امر خیالی بگذریم،امر نمادین همان دنیای زبان یا فرهنگ است که ما پس از کسب توان زبان و سخن گفتن به آن وارد می شویم و این دنیای زبانی از همان کودکی به ذهنیت ما شکل می بخشد یا ما را در کنترل خود می گیرد.امر واقع،اما، از نگاه لاکان ساحتی از وجود است که هنوز به زبان نیامده است.امر واقع امری پیشا زبانی است که ما نمی دانیم چیست و در صورت فعال شدن با ما چه خواهد کرد.امر واقع یک “چیز” به زبان در نیامده است.

۲.لکان معتقد بود یکی از مهمترین شگفتی های زندگی انسان تهاجم امر واقع یا امر ناشناخته یا همان چیز به دنیای امر نمادین یا همان فرهنگ موجود در جامعه است.ما داریم در یک فرهنگ متداول و با دانش زبانی معمول زندگی می کنیم که چیزی به ما حمله می کند یا ما را مورد تهاجم قرار می دهد و همه زندگی و دنیای ما را به هم می ریزد.حمله امر واقع به امر نمادین یا زبان معمول چیزی از جنس “تجاوز” است.مرد یا زنی که به او تجاوز می شود با سکس یا رابطه جنسی آشنایی دارد،اما تجاوز برای او امر غریبه ای است و از این روست که دچار تروما یا رنج روانی می شود.

۳.لکان معتقد بود راه روبرو شدن با تجاوز امر واقع به امر نمادین چیزی جز تلاش برای تبدیل کردن آن به یک امر شناخته شده نیست.بیمار مورد تجاوز با گفتن قصه تجاوز به روانکاو عملا تروما یا رنج ناشناخته خود را تبدیل به یک امر زبانی شناخته شده می کند و این گونه آرام آرام از شر اون رنج خلاص می شود.

۴.تجاوز الان کرونا به زندگی ما چیزی از جنس تجاوز امر واقع به امر نمادین است.ما در حال زندگی معمول خود بودیم که یکباره با حمله یک موجود ناشناخته مرموز به زبان در نیامده روبرو شدیم.اکنون بنا به نظریه لاکان باید از این امر غریبه سخن گفت و آن را در گفتمان های متفاوت مراقبت و پزشکی و مدیریت بحران و.‌‌‌‌..قرار داد تا تبدیل به امری آشنا شود و بتوانیم بر آن فائق شویم.

۵.فرآیند عمل جامعه ما و مسئولان سیاسی جامعه ما اما برعکس است.مسئولان ما به جای آنکه با اعتماد به متخصصان متفاوت ایرانی و جهانی اجازه دهند این امر ناشناخته تبدیل به امر شناخته شده شود،دانش عقب مانده خود و ایدئولوژی خود را بر این پدیده بار کرده اند و سعی در بی اهمیت نشان دادن این امر ناشناخته مرگبار دارند.آنها به جای قبول کردن حمله امر واقع ناشناخته به امر نمادین معمول سعی در حمله از منظر امر نمادین یا دانش خود به این امر ناشناخته دارند.مسئولین ما نمی دانند که چیز یا امر ناشناخته نیامده است که دانش عقب مانده ما را زنده کند،بلکه آمده است که دانش موجود را به هم بریزد و جهانی تازه برای ما بسازد.به امر واقع احترام بگذارید و گرنه این چیز به زبان در نیامده همه جهان ما را ویران خواهد کرد.

شبکه جامعه‌شناسی علامه

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false