شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳:۱۱ بعد از ظهر
  • کد خبر 11307
  • هفدهمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی با شعار  شهرسازی؛ سلامت عمومی برگزار می شود
    بیانیه هفدهمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی با شعار  شهرسازی؛ سلامت عمومی برگزار می شود

    بیانیه دبیر خانه ملی بزرگداشت روز جهانی شهرسازی در سال ۱۳۹۹

    به گزارش برزن نیوز هفدهمین مراسم بزرگداشت روز جهانی شهرساز روز یکشنبه ۱۸ آبان ماه برگزار شد. این مراسم که بدلیل پاندمی کرونا به صورت مجازی برگزار شد مورد استقبال شهرسازان و متخصصین علوم شهری در حوزه های اجرایی و دانشگاهی قرار گرفت. در این زمینه دبیرخانه ملی بزرگداشت روز جهانی شهرسازی بیانیه ای منتشر کرده که در ادامه می آید:

    به نام آنکه جان را فکرت آموخت

    دبیرخانه ملی بزرگداشت روز جهانی شهرسازی ایران شهرسازی متشکل از مراکز دانشگاهی، مردم نهاد و حرفه ای کشور  لازم می داند، تشکر خود را  از همکاری فشرده و داوطلبانه کلیه تشکل های حاضر در دبیرخانه و حضور جامعه شهرسازی کشور  و مدیریت شهری تهران در سازماندهی برگزاری این روز اعلام نماید. امیدوار هستیم این حرکت ( که ۱۷ سال است تداوم یافته) بتواند در چهار چوب شعار سال یعنی
    “شهرسازی ، سلامت عمومی و شهر سازگار با بیماریهای پانادمیک” در جهت  اهداف متعالی جامعه شهرسازی کشور  بوده  و به آگاهی بیشتر و ارتقاء کمی و کیفی زندگی افراد جامعه منجر گردد و بتواند به نیل به اهداف عالیه جامعه شهرسازی کشور بی انجامد.

    دبیرخانه ملی بزرگداشت روز جهانی شهرسازی تلاش کرده است همگام با الزامات روز جهان و کشور، تمرکز و همت خود و نهادهای حاضر در دبیرخانه را بر موضوع فهم متفاوت و سیاستگذاری سازگار با شهر و شعار سال یعنی شهرسازی  با پدیده ی بیماری های پاندمیک که تمامی صحنه های اجتماعی _اقتصادی وسیاسی کشور را درنوردیده است، توجه کند و با تکیه به این الزام، دستور کار جدید سال خود را  بر این موضوع متمرکز سازد. یادآور می شویم دبیرخانه هم چنان  بر رئوس بیانیه های سال های قبل و اهداف و شعارهای اعلام شده به ویژه ضرورت تدوین قانون جامع شهرسازی و دفاع از حقوق صنفی شهرسازان تاکید داشته و موارد ذیل را اعلام می دارد:

    • شهرها امروز هم چنان مهم ترین کارگاه تمدن بشری به شمار می روند و به قطع می توان گفت وجه مشترک جهان در قرن حاضر گسترش شهرهاست و با وجود قرار گرفتن اکثر منابع ملی، خدماتی، آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و تاسیساتی در این مناطق، ضروری است قواعد سازگارسازی با شرایط جدید در آن حاکم شود. لذا هم چنان باور بر این است که شهرها باید طبق قواعد و قوانین پایدار و منطبق بر زیست انسانی و طبیعی اداره شوند. این موضوع در خصوص شهرهای ایران و به ویژه کلانشهرهای ملی از جمله الزامات قطعی و مهمی است که دبیرخانه امیدوار است در سال جاری دولت و نهادهای متشکل بر آن تمرکز بیشتری به عمل آورند.
    • تجربه علمی نشان داده است یکی از مهم ترین دلایل انحراف سیاست گذاری های تدوین شده در اسناد توسعه شهری به دلیل فقدان نهادهای پایش و دیده بان و هم چنین عدم توجه به ظرفیت سازی های مالی و اجرایی ناشی از نیازهای اجرایی
      طرح های شهری بوده است. لذا جامعه شهرسازی ضرورت توجه به امر مهم در ایجاد سلامت اجرایی طرح ها در زیست پذیری شهری را یاداوری کرده و امیدوار است برای بالا بردن کیفیت محیط های شهری هر چه بیشتر به این امر مهم توجه و دقت شود.
    • متناسب با شعار سال دبیرخانه موضوع سلامت عمومی یکی از مهم ترین ابعاد انسانی مطرح در سیاست گذاری های شهری و محلی قلمداد می شود. با عنایت به محوریت انسان در تمامی انگاره های توسعه ای و در کنار آن، جامعه شهرسازی مجددا این الزام را یاداوری می کند و امیدوار است نهادهای متشکل به ویژه نهادهای دانشگاهی تلاش خود را در ایجاد مراکز مطالعاتی مرتبط با سلامت عمومی و شهرسازی فعال کنند.
    • همچنان که ذکر گردید پدیده کرونا هم چنان دیر زمانی است که تمامی ارکان و ساختارهای فعالیتی جامعه را تحت تاثیر قرار داده است؛ با توجه به الزام به سازگارسازی شهر و محلات و فعالیت های شهری با این الزام جدید، جامعه شهرسازی خود را مکلف و متعهد می داند دانش نظری و حرفه ای خود را در این زمینه تقویت و هدایت نماید. لذا از تمامی نهادهای مسئول و همکار درخواست می نماید زمینه برگزاری نشست های مشترک و تدوین دستورالعمل های لازم را پی ریزی کنند دبیرخانه آمادگی خود را برای میزبانی و همراهی در این امر خطیر اعلام کرده و امیدوار است گامی موثر و هدفمند در این خصوص برداشته شود.
    • جامعه شهرسازی اعتلای زندگی را در گرو تهیه و اجرای طرح های کارآمد شهری با تاکید بر سلامت عمومی و با هدف ایجاد شهرهای سالم می داند. در این زمینه افزایش آگاهی های اجتماعی و همراه سازی نهادهای مدنی و حرفه ای و هم چنین توجه به اصول نظری و اجرایی شهرسازی مشارکتی اصلی اساسی قلمداد می شود که با توجه به شرایط کنونی می باید تلاشی مضاعف را برای دستیابی به آن انجام داد. لذا متخصصین  شهرسازی که با تلاش خود در راه اعتلای شهرها  و بهبود زیست شهروندان در این شرایط سخت گام برمی دارند و با رعایت اخلاق حرفه ای و قانونمداری و برقراری عدل و انصاف انجام وظیفه می نمایند تشکر و قدردانی نموده و امیدواریم با حضور موثر بتوانیم از شرایط بحرانی کنونی عبور کرده و شهری سازگار و
      تاب آور با پدیده های نامعین و پاندمیک فراهم آوریم.

     

    دبیرخانه ملی بزرگداشت روز جهانی شهرسازی ایران

    ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۹



    مطلب پیشنهادی

    بازگشت رویکرد «خودرو محور» به شهرسازی؟

    بازگشت رویکرد «خودرو محور» به شهرسازی؟

    طراحی، آغاز و انجام برخی از پروژه های ساخت بزرگراه و تونل در دوره جدید مدیریت شهری انگاره تلاش برای شهرسازی بر محور انسان و برای انسان را کم رنگ کرده است. در دوره پیشین مدیریت شهری، ضمن انتقاد از ساخت بزرگراه های متعدد با هزینه‌های بالای هزار میلیارد تومان بر لزوم تغییر رویکرد شهرسازی به رویکرد «انسان محور» تاکید کردند و تا حدی نیز این رویکرد را پیگیری نمودند یا دست‌کم رویکرد «خودرو محور» را کنار گذاشتند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *