جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰:۰۰ قبل از ظهر
  • کد خبر 6461
  • تاخت و تاز عضو شورای شهر به نظام مهندسی /نظام مهندسی صرفاً به منافع سوداگرانه توجه می کند
    تاخت و تاز عضو شورای شهر به نظام مهندسی /نظام مهندسی صرفاً به منافع سوداگرانه توجه می کند

    تاخت و تاز عضو شورای شهر به نظام مهندسی /نظام مهندسی صرفاً به منافع سوداگرانه توجه می کند

    برزن نیوز: محمد سالاری در نشست هم اندیشی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و شورای شهر تهران درباره شناسنامه فنی ملکی ساختمان گفت: از سال ۹۵ شهرداری پول صدور شناسنامه فنی ملکی را از متقاضیان دریافت کرده و آن را به حساب نظام مهندسی تهران واریز کرده است اما نظام مهندسی خدمتی در مقابل این هزینه‌ای که از مردم دریافت می‌شود ارائه نمی‌دهد.

    وی افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران سامانه‌ای را برای صدور شناسنامه فنی ملکی صادر کرده است که بگوید چنین شناسنامه‌ای را صادر می‌کنیم اما باید این شناسنامه، واقعی باشد و اگر قرار باشد همان شناسنامه فنی ملکی صوری سابق باشد، به تاریخ مهندسی کشور لطمه زده ایم.

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: به من گفته شد که امروز قرار است سامانه شناسنامه فنی ملکی ساختمان در این جلسه صادر شود. من نمی‌دانستم قرار است چنین اتفاقی بیفتد، اگر می‌دانستم قطعاً با شرط و شروط می‌آمدم.

    وی یادآور شد: باید در رسانه‌ها مطالبه برای مردم ایجاد کنیم که از نظام مهندسی بخواهند تا شناسنامه فنی ملکی را در تراز آنچه در قانون آمده صادر کند و با خدمات همراه باشد. باید وقتی مردم ملکی خریداری می‌کنند، سوال کنند که آیا این ساختمان شناسنامه فنی ملکی دارد؟ در این صورت است که این شناسنامه برای املاک ارزش افزوده ایجاد خواهد کرد. اما در حال حاضر نه تنها کسی درباره شناسنامه فنی ملکی سوال نمی‌کند که حتی برخی نمی‌دانند باید چنین شناسنامه‌ای برای هر ساختمان صادر شود.

    عضو شورای شهر تهران افزود: در خلأ صدور شناسنامه فنی ملکی، برخی به اسم برند بودن طراحی معماری آنها پول می‌دهند تا تابلوی شناسنامه فنی ملکی را در کارگاه ساختمانی با نام آن برند نصب کنند تا بتوانند بعداً ساختمان را چند برابر قیمت واقعی به فروش برسانند.

    سالاری با تاکید بر اینکه نظام مهندسی ساختمان جایگاه مناسبی در این صنعت ندارد، اظهارداشت: در سایر دستگاه‌های تصمیم گیری نیز با چنین بحران‌هایی مواجه هستیم. به عنوان مثال نمایندگان مردم در شوراها، کارهایی انجام می‌دهند تا دوباره بتوانند در دوره بعد از آن رأی بیاورند. تا زمانی که هدف برگزاری انتخابات این باشد، همه دستگاه‌های تصمیم گیر در کشور با بحران مواجه خواهند شد.

    وی ادامه داد: امتیاز شهردار خوب بودن از نظر مردم این است که شهرداری کل شهر را به کارگاه عمرانی فیزیکی تبدیل کند و در نتیجه شاهد آن هستیم که کیفیت زندگی مردم در شهر روز به روز کاهش می‌یابد.

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تصریح کرد: شهری که زمانی بیشترین دارایی ملکی را داشت، همه املاک خود را برای فعالیت‌های عمرانی از دست داد و ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد ولی با مشکل ایمنی ساختمان‌ها مواجه است که نماد آن ریزش پلاسکو بود.

    سالاری با اشاره به احیای مجدد نهاد مطالعات شهر که زمان یکی از شهرداران اسبق به یکباره کنار گذاشته شده بود، اظهارداشت: وقتی می‌خواستیم در شورای شهر، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران را به عضویت این نهاد درآوریم، از آنجایی که عملکرد این سازمان قابل دفاع نبود اعضای شورای شهر مخالفت کردند چون رویکرد نظام مهندسی در سالهای اخیر صرفاً منافع سوداگرانه بوده است.

    وی با تاکید بر اینکه نباید برای صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان پولی به حساب نظام مهندسی واریز می‌شد چون خدمتی ارائه نمی‌کند، افزود: شناسنامه فنی ملکی ساختمان بدون بیمه تضمین کیفیت که بر اساس این شناسنامه صادر شده باشد، فایده‌ای ندارد. به نظر من سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران راه اندازی سامانه صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان را زودهنگام آغاز کرد و باید صدور این شناسنامه را با بیمه تضمین کیفیت ساختمان عملی می‌کرد. این در حالی است که در بیمه تضمین کیفیت فعلی در حالی که شرکت‌های بیمه باید عمر ساختمان را برای سالهایطولانی تضمین کنند، صرفاً قراردادهایی برای تضمین کیفیت بخش‌های مختلف ساختمان شامل پی و فونداسیون، نما و… بین ۳ تا ۱۰ سال امضا می‌کنند که این قابل قبول نیست.

    منبع: مهر



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *