جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۶:۴۷ قبل از ظهر
  • کد خبر 6283
  • موانع اقتصادی موجب توقف جهش در نوسازی بافت‌های فرسوده تهران شد
    موانع اقتصادی موجب توقف جهش در نوسازی بافت‌های فرسوده تهران شد

    تبدیل معاونت معماری و شهرسازی کلانشهرها به قلکی برای درآمدزایی شهرداری

    محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در نخستین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‌های معماری و شهرسازی شورا‌های اسلامی کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها که امروز (چهارشنبه یازدهم تیرماه) برگزار شد، اظهار کرد: این مجمع برای نخستین بار است که در دوره پنجم شورای شهر تهران برگزار می‌شود.

    وی افزود: چالش‌های اصلی در این حوزه را همکاران و مسئولان می‌دانند که من به گوشه‌ای از آن‌ها اشاره می‌کنم که در حال حاضر نقاط ضعفی در توسعه شهری، نظارت، فرسودگی شهری، تلاطم بازار مسکن، اسکان شهرها، کیفیت ناظر ساخت و ساز و حفظ حریم تهران وجود دارد که دست مدیریت شهری در آن کوتاه است که در کنار آن نیز سیما و منظر شهری از اولویت‌های مدیریت شهری است.

    رئیس شورای شهر تهران گفت: یکی از مشکلات کلانشهر‌ها این است که موضوع شهرسازی را به معماری تقلیل می‌دهیم و به موضوع شهرسازی نمی‌پردازیم و در معماری نیز تنها به فکر بارگذاری هستیم.

    هاشمی تصریح کرد: تقلیل موارد بارگذاری به گونه‌ای صورت می‌گیرد که اگر طرح جامعی هم در این باره نوشته می‌شود، متأسفانه به طرح تفصیلی محدود می‌شود که آن هم منبع درآمد شهرداری استان‌هاست.

    وی افزود: معاونت‌های معماری و شهرسازی همیشه منکر این موضوع می‌شوند که در شهرداری‌ها به عنوان قلک درآمد به آن‌ها نگاه می‌کنند و این معاونت به جای معماری شهرسازی برای شهرداری کسب درآمد می‌کند.

    رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: لازم است که به طرح جامع اهمیت داده شود که نمونه بارز آن TOD است که این موضوع پر اهمیت به هیچ وجه در طرح جامع درست دیده نمی‌شود.

    هاشمی تصریح کرد: به نظر می‌رسد باید برای همه طرح‌های جامع شهری پیوست ترافیکی را نیز اضافه کنیم و اگر من حرف از پیوست ترافیکی می‌زنم، به این علت است که ترافیک به یکی از معضلات کلانشهر‌ها تبدیل شده، اما نباید از پیوست پسماند و اجتماعی نیز غافل شد که این موضوع در اسناد بالادستی دیده نشده و در اسناد پایین دستی هم به آن توجه نمی‌شود.

    وی افزود: تهران نمونه بارزی برای آینده دیگر کلانشهر‌های پایتخت است.

    رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مدیریت پسماند در دیگر کشور‌ها گفت: در بازدیدی که از شهر وین داشتم متوجه شدم که هر منطقه از این شهر مدیریت پسماند خود را دارد، به گونه‌ای که پسماند منطقه در همان منطقه جمع آوری و دپو می‌شود و در نهایت سیستم‌های زباله سوز در همان منطقه زباله را تبدیل به انرژی و برق می‌کنند، اما متأسفانه در تهران شاهد هستیم که زباله‌های مناطق تهران بعد از جمع‌آوری در مرکز دپویی مانند کهریزک جمع آوری می‌شود و از آنجا دوباره به دیگر قسمت‌ها برای زباله سوزی انتقال داده می‌شود.

    هاشمی تأکید کرد: اگر بخواهیم توسعه اصولی داشته باشیم لازم است به پیوست‌های طرح جامع توجه شود و به این‌ها به طور کلی با عنوان معماری و شهرسازی دیده شود.

    وی ادامه داد: مسئله بافت فرسوده یکی از معضلات کلانشهرهاست و متأسفانه باید بگویم در سیاست‌گذاری‌های کلی به گونه‌ای عمل کردیم به جای اینکه سرمایه‌ها در بخش بافت فرسوده هزینه شود، به سمت سرمایه‌گذاری در باغات کشیده شده است.

    رئیس شورای شهر تهران با اشاره به سخن مقام معظم رهبری گفت: باید ۱۵ درصد نقدینگی سرگردان به سمت معماری و شهرسازی سوق داده شود.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *