چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۵ بعد از ظهر
  • کد خبر 8483
  • تبلیغات، گنجی که از نظر مدیران شهری پنهان مانده است
    تبلیغات، گنجی که از نظر مدیران شهری پنهان مانده است

    تبلیغات، گنجی که از نظر مدیران شهری پنهان مانده است

    سروش مهرابی پور  با اشاره به ظرفیت های حوزه اطلاع رسانی شهرداری‌های کشور، اظهار کرد: ظرفیت و پتانسیل تبلیغات و اطلاع‌رسانی که شهرداری های ایران در اختیار دارند، گنجی است که از نظرها پنهان مانده و بسیاری از فعالان اقتصادی و مدیران شهری به آن بی توجهی می کنند، در حقیقت به نوعی پشت پا به توسعه اقتصاد و درآمد پایدار شهری می زنند.

    وی افزود: بی توجهی مدیران شهری به استفاده از ابزارهای تبلیغات محیطی برای توسعه اقتصاد شهری و ایجاد درآمدهای پایدار در حالی صورت می گیرد که بسیاری از شهرداری های اروپایی و اغلب شهرداری های منطقه جنوب شرقی آسیا از این طریق به توسعه پایدار و کسب درآمدهای چشمگیر رسیده و بخش قابل توجهی از هزینه های اداره شهر را از طریق این درآمد ها تامین می کنند.

    این کارشناس مدیریت شهری با بیان اینکه عملکرد تعداد محدودی از شهرداری های ایران در حوزه تبلیغات محیطی قابل قبول است، خاطر نشان کرد: برخی از نهادهای اداره شهر در کشور به طور نامحسوس به این حوزه توجهی داشته و سعی در استفاده از ظرفیت اقتصادی تبلیغات محیطی برای تامین هزینه های شهر کرده اند اما سرعت پیشرفت تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی شهرداری ها هنوز به نقطه مطلوبی نرسیده که بتواند در جایگاه تامین مالی هزینه‌های اداره شهر از طریق تبلیغات محیطی قرار بگیرند.

    مهرابی پور اضافه کرد: بسیاری از کارشناسان معتقدند راهکار بهره مند شدن از ظرفیت مالی تبلیغات محیطی در سیستم های مدیریت شهری، برون‌سپاری آن به شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها است، تجربیات فعالان تبلیغات شهری در این حوزه نشان می دهد، ایجاد یک سازوکار اداری جداگانه در شهرداری ها برای نظارت و اجرای این تبلیغات می تواند تمام درآمد شهرداری یا حتی بیشتر از آن در بخش تبلیغات محیطی را جذب حقوق کارکنان همین نهاد کند.

    وی ادامه داد: پژوهش‌ها نشان می دهد درصد فساد در فعالیت شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها که وظایف دولتی به آنها برون سپاری می شود، بسیار ناچیز است و از این رو بهترین تصمیم برای توسعه تبلیغات محیطی شهر و هدفمند کردن درآمد های این بخش، تحویل سازوکار اداری آن به شرکت های دانش بنیان یا استارتاپ های دانش محور شهری است.

    این کارشناس مدیریت شهری با اشاره به ابعاد و ظرفیت‌های روانی و اجتماعی تبلیغات در محیط شهری، تصریح کرد: بر اساس تحقیقات، اطلاع‌رسانی از طریق درگاه‌های تبلیغاتی شهر همچون بیلبوردها یا وسایل حمل و نقل عمومی بهترین روش برای مورد توجه قرار گرفتن در نگاه شهروندان است و همچنین تداوم تبلیغات در جایگاه های مختلف شهر اثرات روانی مثبتی برای گرایش شهروندان به کالای مورد نظر سفارش دهنده تبلیغ دارد.

    مهرابی پور افزود: نظارت دقیق بر محتوا و مکان‌های استقرار این تبلیغات در نقاط مختلف جغرافیایی شهری بسیار حائز اهمیت است زیرا شهرداری به عنوان مجری یا ناظر طرح های تبلیغات محیطی در شهر نباید بگذارد که اعتماد شهروندان به پیشنهادات اقتصادی این نهاد خدشه‌دار شود.

    ایمنا



    مطلب پیشنهادی

    مصرف پلاستیک چه آسان، بازیافت آن چه پردردسر

    مصرف پلاستیک چه آسان، بازیافت آن چه پردردسر

    افزایش تولید پسماندهای پلاستیکی به یکی از معضلات محیط زیستی نه تنها در دنیا بلکه در ایران تبدیل شده است وتهران نیز از این وضعیت مستثنی نیست، به‌گونه‌ای که بنا بر اعلام علیرضا مزینانی - مدیر کل محیط زیست استان تهران - روزانه ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تن پسماند عادی در پایتخت تولید می‌شود که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن پلاستیک است. همزمان با هفته زمین پاک (۳ تا ۹ اردیبهشت) اداره کل محیط زیست استان تهران در یک تور مطبوعاتی خبرنگاران را در جریان برخی اقدامات انجام شده برای جمع‌آوری کیسه‌های پلاستیکی و تبدیل پسماندها به کیسه‌های بازیافتی قرار داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *