جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۳ قبل از ظهر
  • کد خبر 13465
  • تغییر در نظام شهری یک ضرورت است
    تغییر در نظام شهری یک ضرورت است

    تحکیم روابط اجتماعی با طراحی مطلوب فضاهای شهری

    حسن سجادزاده اظهار کرد: دسترسی و استفاده همه اقشار جامعه شهری به فضاهای همگانی شهر از جمله شاخصه‌های مهمی است که در طراحی یک شهر باید مدنظر باشد تا زمینه برای ارتقای کیفیت زندگی و تحقق عدالت اجتماعی فراهم شود.

    وی خاطرنشان کرد: به منظور تحقق این مهم نیاز است در تمامی مراحل تهیه و تدوین طرح‌های شهری، دیدگاه جامعی نسبت به طراحی فضاهای شهری وجود داشته باشد و مدیریت شهر در فرآیند اجرایی ساخت فضاهای شهری نحوه دسترسی تمامی اقشار جامعه اعم از بانوان، کودکان و سالمندان را مدنظر داشته باشد.

    این دکترای طراحی شهری تصریح کرد: به منظور ارتقای کارکرد فضاهای شهری، نیاز است انعطاف‌پذیری فضاهای عمومی شهر در مراحل مختلف طراحی شهری در نظر گرفته شود تا زمینه و بستر برای تعامل مؤثر میان شهروندان، در هر گروه سنی فراهم شود.

    سجاد زاده خاطرنشان کرد: در صورتی که انعطاف پذیری فضاهای عمومی شهر افزایش یابد، می‌توان کارکردهای مختلفی را از فضاهای شهری انتظار داشت و چنانچه نیاز بود بنا بر نظر مدیران و برنامه ریزان، کارکرد فضاهای شهری را تغییر داد.

    وی افزود: هویت نیز شاخص مهم دیگری است که در طراحی فضاهای شهری باید مدنظر باشد و در این بین طراحی فضاهای محله‌ای نقش مهمتری نسبت به طراحی فضاها در سطح منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای ایفا می‌کند.

    این دکترای طراحی شهری با بیان این که هر چقدر حضور انسانی در فضاهای شهری بیشتر باشد، فضا کارکرد مطلوب‌تری خواهد داشت، گفت: فضاهای عمومی شهر به خصوص در سطح محلات باید بتواند ارتباط متعامل و مؤثری را میان شهروندان فراهم کرده و زمینه حفظ سلامت روان و جسم شهروندان و جامعه شهری را فراهم کند.

    ایمنا



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *