جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۳:۵۳ قبل از ظهر
  • کد خبر 6695
  • تخت سلیمان، زیویه و کرفتو ؛ این محور را باید دید
    تخت سلیمان، زیویه و کرفتو ؛ این محور را باید دید

    تخت سلیمان، زیویه و کرفتو ؛ این محور را باید دید

    برزن نیوز: شمال­ غرب کشور که دربرگیرنده استان­های کردستان و آذربایجانات می­باشد، به لحاظ برخوردار از آثار و ابنیه تاریخی و باستانی و چشم ­اندازهای طبیعی، یکی از پهنه­ های ارزشمند کشورمان ایران از لحاظ جاذبه­ های گردشگری است. در این میان یکی از محورهای مهم گردشگری در حوزه سیاسی استان­های کردستان و آذربایجان غربی با پتانسیل غنی تاریخی، فرهنگی و طبیعی، محور گرشگری تخت­ سلیمان، زیویه و کرفتو است. این محور با توجه به وجود اکوسیستم طبیعی غنی(روددره­های زیبا با اقلیم ­آسایش مطلوب در فصول گرم و چشم­انداز کوهستانی و…) و وجود ابنیه باستانی و تاریخی(مانند محدوده باستانی زیویه، غار کرفتو، اثر تخت سلیمان) در طول مسیر مسافرت به شمال­ غرب کشور می ­تواند یکی از مسیرهای منتخب گردشگری به شمار آید.

    قلعه باستانی زیویه سقز بر روی یکی از کوه­های نسبتا مرتفع در ۵۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سقز در روستای زیویه(مسیر ارتباطی سقز به تکاب) قرار گرفته و حدود ۲۷۰۰ سال پیش در دوره مادها ساخته شده است. و برخوردار از آثار و بناهای متعدد باستانی است.

    غار و قلعه کرفتو هم در فاصله ۷۵ کیلومتری دیواندره(مسیر ارتباطی سقز به تکاب) قرار دارند، قدمت این غار به دوره اشکانیان بر می­گردد، این غار شامل ۴ طبقه و هر طبقه دارای اطاق­ها، سالن و راهروهای ارتباطی است و از چشم­انداز زیبایی نیز برخوردار است.

    محوطه تاریخی تخت ­سلیمان و آبگرم آن نیز در نزدیکی تکاب و روستای تخت­سلیمان(مسیر ارتباطی تکاب به زنجان) در استان آذربایجان غربی و ۴۵ کیلومتری شمال شرقی این شهر قرار داد.

    نقشه محور گردشگری تخت سلیمان، زیویه و کرفتو
    نقشه محور گردشگری تخت سلیمان، زیویه و کرفتو

    برای بازدید از این محور گردشگری، بهترین مسیر جاده ارتباطی دیواندره سقز می­باشد. در طول این مسیر از خروجی دوراهی تکاب خارج شده و بعد از طی مسافتی بالغ بر ۸۰ کیلومتر و عبور از شهر تکاب به تخت­سلیمان می­رسید، در ادامه وارد مسیر ارتباطی غارکرفتو شده و در طول مسیر از این غار زیبا و همچنین محوطه تاریخی زیویه دیدن فرمایید. ادامه مسیر مذکور به شهرهای سقز و بانه منتهی می­شود.)



    مطلب پیشنهادی

    روايت رسمي از افول تجاري‌سازي در پايتخت

    روایت رسمی از افول تجاری‌سازی در پایتخت

    آن‌گونه كه معاون شهرسازي شهرداري تهران اعلام كرد، در دو تا سه سال اخير آمار صدور پروانه در حوزه تجاري، حدود۶۰ درصد كاهش يافته است. اگر چه براي نخستين‌بار است كه يكي از مسوولان شهرداري به‌طور رسمي چنين آماري را اعلام مي‌كند اما روند كاهشي تجاري‌سازي در پايتخت با توجه به تب مال‌سازي در تهران طي سال‌هاي نخست دهه۱۳۹۰ و فروكش كردن آن با تغيير مديريت شهري پايتخت در سال ۱۳۹۶، براي ناظران مشهود بود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *