جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱:۰۶ قبل از ظهر
  • کد خبر 12112
  • مازوت سوزی از مصادیق بارز ترک فعل‌ دولت روحانی است / تحقیق و تفحص مجلس از پشت پرده سدسازی ها
    مازوت سوزی از مصادیق بارز ترک فعل‌ دولت روحانی است / تحقیق و تفحص مجلس از پشت پرده سدسازی ها

    تدبیر شهرداری و شورای شهر برای کاهش آلودگی هوا چیست؟

    امین اسدی  یکی از فعالان  مدیریت شهری در یادداشتی نوشت: آلودگی هوای تهران باردیگر در صدر اخبار و گزارشات تلخ اجتماعی قرار گرفته است. اما مدیران شهر تهران تنها برگزاری جلسه را در دستور کار خود دارند و به نظر می‌رسد تنها چشم انتظار باد و باران هستند تا آلودگی هوای تهران را پاک کند و چهره سیاه شده تهران را بشوید.

    البته در این باره می‌توان چاره‌ای دیگر هم اندیشید. باید مدیریت شهرای را کاملا در این زمینه تخصصی کنیم و به محیط زیست شهرمان توجه جدی داشته باشیم.

    هاشمی رییس شورای شهر تهران در واکنش به گسترش دامنه آلودگی هوا گفته که شورای شهر تهران فقط می‌تواند در این باره تذکر دهد! این در حالی است که بررسی و راستی‌آزمایی برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت شهردار تهران درباره مسائل مختلف این کلان شهر از وظایف ذاتی شورای شهر به شمار می‌آید. آیا شورا نشینان خود نمی‌دانند که مهمترین عوامل آلاینده هوای تهران کدامند؟ توسعه و نوسازی سیستم حمل و نقل عمومی تنها یکی از راهکارهای اثرگذار است. حال باید پرسید این نوسازی به عهده چه کسانی است ؟ توسعه مترو تهران به عهده چه ارگان و مدیرانی است ؟

    بی‌تردید مانور خودروهای فرسوده در ناوگان حمل و نقل شهری،‌ دامنه آلودگی هوا و آلودگی صوتی را بیش از پیش کرده است. آیا شورای شهر تهران بر چگونگی مدیریت این ابزار شهری از سوی شهرداری آگاهی ندارند؟

    اگر شهرداری و مدیران این مجموعه بزرگ خدمات شهری به وظایف خود به خوبی عمل نمی‌کنند و تذکرات شورای شهر را جدی نمی‌گیرند و عملیاتی نمی‌کنند، باید تدبیر و چاره‌ای اثرگذار اندیشیده شود. شورای شهر می‌تواند علاوه بر ارائه تذکرات،  شهردار را به شورا فراخوانده و با قدرت و به دور از منافع حزبی مشترک، وظایف و امور محوله را از او طلب کند.

    از سوی دیگر،  شورای شهر باید با پیگیری های متعدد از شهرداری و دولت، زمینه  تسهیلاتی را فراهم کند که ناوگان حمل و نقل عمومی نوسازی شود  و خطوط متروی تهران به مناطق پرجمعیت و پر رفت آمد توسعه جدی داشته باشد .
    نباید فراموش کرد که شورای شهر صرفا کمیته نظارت بر انتصابات و نامگذاری معابر، اتوبان ، میادین و تونل ها نیست و بلکه وظایف سنگین‌تر و مهمتری را بر عهده دارد.

    ساده‌ترین انتظار افکارعمومی از شورای شهر و شهرداری تهران، ارائه راهکارهای اثرگذار برای کاهش آلودگی‌ هوا است. بی‌تردید مدیریت مطلوب مسائل شهری  می‌تواند هوای تهران و حال مردم صبور این کلان شهر را تغییر دهد.

    تسنیم



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *