تصویب‌نشدن طرح مناطق گران مشهد به نفع کیست؟ / نقد عضو شورا به ارتباط خانوادگی مدیران مرتبط با طرح‌های تفصیلی » پایگاه خبری تحلیلی برزن نیوز
×

فهرست عناوین

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۰  
it is true
true
true
تصویب‌نشدن طرح مناطق گران مشهد به نفع کیست؟ / نقد عضو شورا به ارتباط خانوادگی مدیران مرتبط با طرح‌های تفصیلی

به گزارش برزن نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از مشهد، ۲۶ آذرماه در مصاحبه‌ای که برای پیگیری علت تعلل و عقب‌ماندگی در تحویل طرح‌های تفصیلی  با رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد داشتم، محمدهادی مهدی نیا به نکته تامل برانگیزی اشاره و بیان کرد:«علی‌رغم مخالفت ما، شهرداری مشهد مشاور طرح میانی غربی(پارسوماش) را به صورت یکطرفه درخواست خلع ید کرده و خاتمه پیمان داده است».

پیدا کردن نام و شماره مدیرعامل مهندسین مشاور «پارسوماش» کاری سخت اما غیر ممکن نبود، به سراغ او می‌روم تا کم و کیف ماجرا را جویا شوم.

سهراب مشهودی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار می‌کند: تهیه طرح جامع و تصیلی مشهد همزمان از سال ۸۶ آغاز شد و دلیل این توام شدن هماهنگی بیشتر این طرح‌ها با هم بود؛ قرار شد حداکثر ۶ ماه پس از تحویل طرح جامع، طرح تفصیلی هم آماده شود اما تهیه طرح جامع زمان زیادی برد و تا سال ۹۳ که به شورای برنامه ریزی استان رفت به طول انجامید.

وی می‌گوید: علت طولانی شدن این روال را دخالت‌های اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در کار مشاور عنوان می‌کنند، سال ۹۳ که شورای شهرسازی استان طرح جامع را تایید کرد مهندسین مشاور نیز طرح‌های تفصیلی هفتگانه مشهد را ظرف ۶ ماه تحویل دادند که باید همان زمان روال تایید، تصویب و ابلاغ را طی می‌کرد اما اداره کل راه و شهرسازی در طرح جامع مداخلاتی کرد که در نهایت به برکناری مشاور انجامید و از آن به بعد راه و شهرسازی خودش راسا طرح جامع را به دست گرفت.

مدیرعامل مهندسین مشاور پارسوماش درباره انتقاد به این اقدام غیرقانونی اداره کل راه و شهرسازی اظهار می‌کند: همان زمان نسبت به این موضوع واکنش نشان دادیم و طی مکتوبه‌ای عنوان کردیم که تصویب کننده و تهیه کننده طرح قانونا نمی‌تواند یکی باشد و همین موضوع  شروع اختلاف ما با راه و شهرسازی بود.

وقتی ارتباطات خانوادگی دو مسئول، کار یک شهر را مختل می‌کند

مشهودی ادامه می‌دهد: سال ۹۵ در نهایت طرح جامعی که راه و شهرسازی تهیه کرده بود به شورای عالی شهرسازی رفت، در آنجا کلیاتش به تصویب رسید اما گفته شد یک سری موارد جزو نواقص این طرح است؛ در واقع بعد از ۹ سال  یک طرح ناقص به تصویب رسید و ابلاغ شد! بعد از ابلاغ مشاورین طرح تفصیلی هفتگانه ظرف مدت ۶ ماه طرح‌ها را تحویل دادند اما تصویب این طرح‌ها در دست انداز افتاد به طوری که بررسی اولین طرح ۶۰ جلسه در کمیته فنی زمان برد! این موضوع باید در کتاب رکوردهای «گینس» ثبت شود چرا که اگر بررسی طرحی در کمیته فنی کمیسیون ماده ۵ به جلسه سوم برسد به این معناست که مطالعات طرح کامل نبوده و برگشت داده می‌شود اما طرح برگشت داده نشد و من به عنوان یک شهرساز نسبت به این موضوع اعتراض‌های شدیدی کردم که باعث شدت گرفتن اختلافات ما با اداره کل راه و شهرسازی شد.

وی خاطرنشان می‌کند: درهمین اثنا بود که مدیرکل نهاد مطالعات طرح‌های شهرداری مشهد عوض شد و یکی از بستگان فرد تصمیم گیرنده دراداره کل راه و شهرسازی مدیر طرح ما شد؛ وی نیز هم‌راستا با اداره کل راه و شهرسازی اعمال نظر کرد و این موضوع سه سال طول کشید تا اینکه سال گذشته اداره کل راه و شهرسازی دستورالعملی تهیه  و ابلاغ کرد تا طرح‌ها مطابق با آن تغییر کند.

مشهودی در خصوص انتقادات کارشناسی درباره این دستورالعمل اینطور توضیح می‌دهد: به این موضوع چند انتقاد جدی وارد است؛ اول اینکه نهاد مطالعات و بررسی‌ها و اتاق‌های فکری که برای تهیه طرح‌ها وقت گذاشته بودند همه را کنار گذاشت و دوم اینکه هزینه اضافی ترمیم آن طرح‌ها را  به شهرداری وارد کرد و از طرفی دستورالعمل به لحاظ فنی عقب مانده بود.

صحبت‌های مشاور طرح تفصیلی میانی غربی مشهد که به اینجا می‌رسد برایم سوال و جوابی تداعی می‌شود که چندی قبل با رییس کمیسیون شهرسازی و معماری داشتم، در آن مصاحبه پرسیدم: «اینکه همسر مدیرکل نهاد طرح و مطالعات مشهد، در معاونت اداره کل راه و شهرسازی مسوولیت مشابهی در مورد طرح‌ها دارد، آسیبی ندارد؟» و مهدی‌نیا این‌گونه پاسخ داد: « من مخالف این ابلاغ بودم، اما شهردار سابق استدلالش این بود که این ارتباط خویشاوندی بین دو نفر در شهرداری و اداره کل راه وشهرسازی باعث تسریع کارها در این حوزه می‌شود و شاید به نوعی آن اختلاف دیرینه بین این دو نهاد کاهش یابد. مخالفت من به این خاطر بود که چون اداره کل راه و شهرسازی نقش ناظر و شهرداری نقش مجری دارد، این موضوع خویشاوندی نه تنها مشکلی حل نمی‌کند بلکه تضاد منافع هم بوجود می آید، چون این فرد نمی‌تواند وظیفه نمایندگی و مطالبه گری سازمان خود را به درستی انجام دهد و به این ترتیب سازمان هم دیگر آن فرد را به عنوان نماینده خودش قبول نخواهد داشت. اتفاقی که به نظرم الان هم رخ داده و معاونت‌ها و مناطق شهرداری، اداره کل مطالعات را نماینده خواست‌های واقعی خود نمی‌داند.»

مشهودی در ادامه اظهار می‌کند: طی مدت سه سال ما سه مرتبه طرح تفصیلی تهیه کردیم اما نهاد مطالعات اعلام کرد این مشاور هیچ کاری انجام نداده است و نهایتا پس از چندین بار جلسه خاتمه کار برای ما اعلام کردند که همین موضوع هم رسمی و مکتوب نیست.

مسوول گروه شهرسازی جامعه مشاوران ایران تصریح می‌کند: شخص من به عنوان یک شهرساز حاضر نیستم مداخلات غیرکارشناسی را در کار بپذیرم، ما با شهرداری هیچ مشکلی نداریم و این موضوع خاتمه کار را نتیجه نفوذ راه و شهرسازی در شهرداری می‌دانم.

طبق گفته مشهودی، اول قرار بر فسخ قرارداد بوده اما شاید به خاطر سخت بودن شرایط فسخ که شهرداری باید تقصیر مشاور را اثبات می‌کرد، این کار انجام نشد و در نهایت ۲۸ مرداد ماه خاتمه قرارداد را اعلام کردند.

وی عنوان می‌کند: تا جایی که اطلاع دارم هنوز مشاوری جایگزین نشده و شنیده‌ها حاکی از این است اداره کل راه و شهرسازی راسا می‌خواهد نسبت به تهیه طرح تفصیلی میانی غربی اقدام کند، مانند همان کاری که با طرح جامع کرد.

کارفرما حق اعمال سلیقه در طرح‌ها ندارد

مشاور طرح تفصیلی میانی غربی مشهد با بیان اینکه ما ۸۴ صفحه سند کارهایی که انجام داده‌ایم و سه بار به روز رسانی طرح را، به شهرداری تحویل داده‌ایم اما نهاد مطالعات می‌گوید از نظر من از سال ۹۵ هیچ کاری انجام نشده، در بین صحبتهایش به نکته قابل تاملی اشاره و بیان می‌کند: وقتی اخطار خاتمه قرارداد دادند حتی پاسخی که ما به این اخطار دادیم را در دفتر شهردار ثبت نکردند، کجای دنیا اخطار می‌دهند اما پاسخ اخطار را ثبت نمی‌کنند؟ بنابراین ناچار شدیم موضوع را به دادگستری ببریم؛ یک جلسه در دادگستری با حضور معاون شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی و معاون شهردار برگزار و به آنها اعلام شد حق فسخ قرارداد را ندارید و اگر این کار را انجام دهید باید دلایل را دقیق بیان کنید.

وی تاکید می‌کند: بر اساس یک بند قانونی کارفرما حق اعمال سلیقه در طرح‌ها را ندارد. چرا که  در بهترین حالت، سلیقه یک نفر در طرح‌ها حاکم می‌شود که درست نیست و این کار باید طبق نظر یک گروه فنی و حقوقی مورد تایید در قالب مشاور این کار انجام شود و در بدترین حالت هم این اعمال سلیقه یک فرد منجر به اعمال نفوذها و مسائلی از این قبیل می‌شود.

موضوع خاتمه کار مشاور میانی غربی را از شهردار مشهد هم جویا می‌شوم.

محمدرضا کلایی در این خصوص عنوان می‌کند: مشاورمیانی غربی در زمان مقرر کار خود را انجام نداده بود، چندین بار هم این موضوع را اخطار دادیم اما متاسفانه پای کار نیامد ما هم چون خیلی جدی می‌خواهیم طرح‌های تفصیلی را به سرانجام برسانیم پیشنهاد خاتمه کار دادیم.

وی می‌افزاید: به جز میانی غربی بقیه طرح‌های تفصیلی باقی مانده را طی یک ماه آینده به شورا تحویل می‌دهیم و درباره میانی غربی هم فرآیند جایگزینی مشاور را به راه و شهرسازی ارائه کردیم و قرارداد منعقد شود کار را آغاز می‌کنیم.

تناقض آشکار صحبت‌های شهردار مشهد و مشاور میانی غربی چیزی نیست که به راحتی بتوان از کنار آن عبور کرد؛ پس به دنبال اسناد و شواهد بیشتری می‌روم و در این بین به صورتجلسه‌ کارگروه تخصصی کمیسیون شهرسازی شورای شهر مشهد می‌رسم؛ مکتوبه‌ای  خطاب به رییس کمیسیون شهرسازی و معماری که در آن به صراحت عنوان شده «تمامی اعضای کارگروه تخصصی شهرسازی به این نکته اذعان دارند که طرح مشاور پارسوماش به لحاظ محتوایی و تخصصی نه تنها چیزی از دو مشاور نقش پیراوش و مهرازان (که طرحشان توسط شهرداری مشهد تحویل گیری نهایی شده است) کمتر ندارد بلکه در مواردی از کمیت‌ها و کیفیت‌های طراحی شهری حائز ارزش‌های متمایز و منحصر به فردی است که طرح‌های گذشته فاقد آن بوده‌اند».

جست‌وجوی بیشتر و گفت‌وگو با افراد مطلع دیگر در شهرداری( که اصرار دارند نامشان فاش نشود) شائبه تعمدی بودن این اقدام شهرداری در برخورد با مشاور میانی غربی در نتیجه اعمال نفوذ راه و شهرسازی با این مشاور را تقویت می‌کند.

این در حالی است که طبق گواهی صاحبنظران این حوزه از جمله رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد،کارنامه مشاور پارسوماش بیانگر سابقه علمی و اجرایی این مشاور در حوزه شهرسازی دارد. از طرفی طبق نظر کارشناسان و شهرسازان فرایند انتخاب مشاور و انجام دوباره این طرح توسط مشاور جدید حداقل نیازمند ۲سال زمان و تحمیل هزینه دوباره است؛ در حالی که دیر رسیدن طرح‌های تفصیلی هر روزش برای این شهر خسارت است آن هم در میانی غربی مشهد که به تعبیری قلب اقتصادی شهر است و  شامل مناطق مهمی مانند پادگان لشگر ۷۷، بلوار منتظری، احمدآباد، کلاهدوز، قرنی، خیام، سجاد، بلوار فردوسی و جانباز می‌شود.

طرح‌ تفصیلی قلب اقتصادی شهر در گرداب بلاتکلیفی

عدم تعیین تکلیف طرح تفصیلی میانی غربی، صدای شورای شهر را برای چندمین بار درآورد و باعث شد روز گذشته در یکصد و بیست و چهارمین جلسه علنی شورای شهر مشهد، ۱۰ نفر از اعضا به محمدرضا کلایی، شهردار مشهد در خصوص دفاع نامناسب در کمیسیون ماده ۵ از طرح‌های تفصیلی پیشنهادی و لوایح تایید شده شورای اسلامی شهر و تعیین تکلیف طرح‌های باقیمانده تذکر بدهند؛ در بخشی از این تذکر آمده است: «با توجه به اهمیت بررسی و تصویب طرح‌های تفصیلی حوزه‌های هفتگانه، شورای اسلامی شهر براساس جدول زمان‌بندی ارائه شده از سوی شهرداری تاکنون نسبت به بررسی طرح‌های ارسالی اقدام نموده است. با این حال در ارسال طرح‌های تفصیلی باقیمانده(حوزه شمال‌شرق و میانی غربی) عدم پایبندی به جدول زمانبندی ارائه طرح‌های تفصیلی مشاهده می‌شود و وضعیت طرح تفصیلی حوزه میانی غربی تاکنون بلاتکلیف باقی مانده است.به استناد موضوعات مطرح شده در جلسه کاری اعضای شورای اسلامی شهر با حضور شهردار محترم مشهد، مورخ ۵ ابان سال جاری، شهردار محترم مشهد مکلف شد نسبت به هماهنگی تشکیل کمیته‌ای تخصصی با حضور برخی از اعضای کارگروه شهرسازی شورای اسلامی شهر اقدام نموده و در قالب کمیته یاد شده ضمن بررسی وضعیت پیشرفت طرح تفصیلی حوزه میانی غربی، نسبت به چگونگی همکاری با مشاور و تعیین تکلیف طرح تفصیلی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های شهر مشهد اقدام نماید که تا کنون در این خصوص نیز اقدامی صورت نگرفته است».

سخنی کوتاه با دستگاه قضا…

عدم وجود طرح تفصیلی راه فروش تراکم را برای شهرداری و مسیر امضای طلایی را برای راه و شهرسازی باز می‌گذارد و باعث رونق بیش از پیش رانت و فساد در کمیسیون ماده ۵ خواهد شد؛ شاهد این مدعا هم تغییرکاربری غیرکارشناسی و خلاف قانون باغ‌ آستان قدس رضوی در تقاطع بلوار سجاد و خیام و رویش غول بی شاخ و دمی مانند مشهد مال و آن طرف تر جهان مال با مجوز این کمیسیون است.

مرور همه این شواهد و قرائن ضرورت ورود هر چه سریعتر و جدی‌تر دستگاه قضایی را به این پرونده می‌طلبد؛ آیا این موارد مصداق ترک فعل مدیران و تضییع حقوق عامه محسوب نمی‌شود؟

true
برچسب ها : ,
true
true
true
  1. ناشناس

    از نیم قرن پیش زمین گرده زاویه تابش خورشید هم تغییر نکرده افزایش طبقات در طرح تفضیلی مانع تابش نور و باعث الودگی هوا و شلوغی و کاهش کیفیت زندگی شهر میگردد پس بهانه قدیمی بودن و افزایش ارتفاع توجیه ناپذیره

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false