چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳:۳۲ قبل از ظهر
  • کد خبر 5638
  • مالکیت بر آپارتمانها، چگونه باید در سند های مالکیت قید شود تا معلوم گردد که دامنه مالکیت مالک، فقط اعیان است یا اعیان همراه با عرصه؟
    مالکیت بر آپارتمانها، چگونه باید در سند های مالکیت قید شود تا معلوم گردد که دامنه مالکیت مالک، فقط اعیان است یا اعیان همراه با عرصه؟

    تعجب همراه با تنفر معماران رومی از نمای رومی‌ ساختمانهای تهران

    به گزارش برزن نیوز به نقل از ایسنا، عبدالرضا گلپایگانی ظهر امروز در نشستی که به مناسبت روز معمار برگزار شد با اشاره به تاریخچه معماری در ایران گفت: تاریخ معماری ایرانی یک رشته به هم پیوسته است که این رشته اجازه نداده است که بسیاری از تهاجمات و اتفاقات بر روی کشورمان تأثیر بگذارد و می‌بینیم که هنوز فرهنگ ایرانی پویا است.
    وی با بیان این که متأسفانه در معماری و سنت معمارانه بدعت با نام نوآوری گذاشته شده است گفت: به عنوان مثال به سنت پل سازی در تاریخ لرستان دقت کنید و می‌ببیند که در این هنر معمارانه برای بارندگی زیاد نیز راه‌های خروجی در نظر گرفته که در سیل اخیر بعد از سال‌ها کل دهنه‌های پل مورد استفاده قرار گرفت اما حالا بدعت‌های گذاشته می‌شود و به واسطه دانش اندک که تنها محدود به علوم تجربی موقت است، سنتهای معماری را کنار می‌گذارند و این اتفاق خوبی نیست.
    معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با بیان این که شیخ بهایی به عنوان پدر معماری هم معمار بود وهم شاعر افزود: این در حالی است که معماران در خارج از کشور عمدتاً پیکرتراش و مجسمه ساز بودند و این نشان می‌دهند که معماران ایرانی به مفهوم و ایده پردازی نیز بسیار توجه می‌کردند.
    گلپایگانی با بیان این که استاد لرزاده دارای معماری پویا بود که آثار او در تهران سبک خاصی را ایجاد کرد گفت: امروز با کمک شهرداری منطقه ۷ این خانه تبدیل به خانه معمار خواهد شد که آثار استاد لرزاده در این خانه به نمایش گذاشته خواهد شد.
    وی با بیان این که متأسفانه در دوره پهلوی اول گفت وگوی میان معماری ایرانی و غربی رخ داد که سبب شد معماری در ایران به خصوص تهران به سبک فعلی سوق داده شود گفت: در مطالعات طرح جامع تهران احیای ارزشهای معماری را در دستور کار قرار دادیم. و سعی کردیم که با ایجاد کمیته معماری و نما بناهای پایتخت به خصوص بناهای شاخص به سمتی پیش ببریم که بتوانند حداقل ویژگی‌های معماری ایرانی و اسلامی داشته باشند.
    گلپایگانی با تاکید بر این که معماری باید با بدنه اجتماعی جامعه ارتباطی تنگاتنگ داشته باشد گفت: ما نیازمند یک جشنواره معماری هستیم که بتوانیم با ارائه کارهای خوب مردم را به سمت فرهنگ سازی استفاده از کارهای شاخص پیش ببریم.
    وی با اشاره به ارج نهادن به بناهای واجد ارزش گفت: ما معماری ایرانی اسلامی را از ساختمانهای شهرداری آغاز کردیم و برای فضاهای شهری برنامه داریم و بر همین اساس در طرح بازآفرینی شهری که در محلات هدف انجام می‌شود سعی شده که از معماری ایرانی و اسلامی استفاده کنیم و می‌بینید که در میدان هفت تیر که یک کارگاه ساختمانی سال‌ها فعالیت غیر شهری می‌کرد حالا جمع آوری شده و با تغییری که در شبکه گذربندی داریم، سعی می‌شود که این فضا را به یک فضای شهری و پیاده راه عمومی تبدیل کنیم.
    معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر غلبه معماری رومی در تهران به ذائقه مردم و شرایط اقتصادی اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه شرایطی که در معماری رومی در تهران داریم مورد تعجب معماران رومی و حتی تنفر آنها قرار گرفته است که باید با فرهنگ سازی ذائقه مردم را تغییر دهیم.
    وی با بیان این که شوربختانه شاهد سیطره کمیت بر کیفیت هستیم گفت: متأسفانه برخی‌ها فکر می‌کنند که استفاده از معماری ایرانی و اسلامی گران قیمت است اما این گونه نیست.
    گلپایگانی با بیان این که شاهد هستیم که در برهه‌ای سنتهای معماری را بدون واکاوایی و شناسایی ارزشها و ساختار اجتماعی برخی از تحصیل کردگان غربی تغییر دادند و سنتها را شکستند گفت: ما دارای شاهکارهای گونه‌های مسکن در تهران و سایر شهرها هستیم اما متأسفانه این گونه جا افتاده است که معماری ایرانی مجلل اشرافی و گران قیمت است و به همین دلیل برخی‌ها به سمت آن نمی‌روند اما باید مفهوم کیفیت را تشویق کنیم تا مردم با آگاهی به سمت استفاده از روش‌های سنتی بروند.
    معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با بیان این که باید به سمت کیفی سازی ساختمان‌های میراثی باقی مانده پیش رویم گفت: تاکنون بحث مقاوم سازی ساختمانهای ارزشمند را به گونه‌ای که پروانه ساختمانی برای آنها صادر شود، نداشتیم اما حالا پروانه مقاوم سازی بناهای تاریخی و ارزشمند صادر می‌شود و سعی می‌کنیم که مالکان را برای مقاوم سازی تشویق کنیم.
    وی با اعلام خبر ایجاد بانک اطلاعاتی گفت: بانک اطلاعاتی از ساختمانهای ارزشمند تهران تهیه شده که در قالب یک اپلیکیشین در اختیار مردم قرار خواهیم داد؛ علاوه بر آن مکان رویدادهای ارزشمند نیز در سه منطقه یک، ۱۲ و ۲۰ انجام شده است که ۱۶۷ لایه اطلاعاتی است. سعی داریم با کمک سازمان فناوری شهرداری این اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهیم. که به زودی این مهم رخ می‌دهد.
    گلپایگانی در ادامه در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر معماری و نمای بد برخی ساختمانهای شاخص از جمله ساختمان جدید مجلس در میدان بهارستان با بیان این که نماهای بدتر از آن در شهر تهران وجود دارد افزود: در سال ۸۵ شورای عالی معماری و شهر سازی مصوبه‌ای را در خصوص بناهای خاص و شاخص ارائه کرد که در آن تعریف بنای شاخص مشخص شد و در کمیته نما عنوان شده است که بناهای شاخص می‌بایست طراحی نما را به کمیته بیاورند و طراح نیز باید از طرح خود دفاع کند.
    معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با بیان این که تدوین ضوابط طراحی بناهای شاخص در دستور کار اداره کل شهرسازی قرار دارد گفت: در گذشته این حساسیت یا وجود نداشت و یا کم بوده است اما حالا علاوه بر مسؤولان شهری افکار عمومی نیز بر روی نمای ساختمانهای شاخص حساس هستند و سعی داریم با ا حیای ارزشهای معمارانه در شهر فضا را به سمتی پیش ببریم که حال شهرمان از نظیر سیما و منظر خوب باشد.
    وی در مورد ساخت و سازهای بیمارستانها نیز که بدون صدور پروانه انجام می‌شود افزود: متأسفانه برخی بیمارستانها بدون دریافت پروانه شروع به ساخت و ساز می‌کند که یکی از این نمونه‌ها بیمارستان امام خمینی است و دیگری بیمارستانی است که در میدان تجریش ساخته می‌شود که دید البرز را کور کرده و قطعاً یک فاجعه است که متأسفانه بین توافقاتی که فی مابین شهرداری و وزارت کشور انجام شده، ساخته شده است اما در دوره مدیریت جدید پایبند به قوانین هستیم و سعی داریم تمامی قوانین را اجرای کنیم.
    گلپایگانی در مورد برج میلاد نیز با بیان این که برج میلاد از نظر پایداری شک و شبهه ندارد و مرتب رصد می‌شود گفت: برج میلاد سازه پر اهمیتی است و مرتب رصد می‌شود و دقت داشته باشید که میله پرچم بزرگ عباس آباد مرتب رصد می‌شود؛ چطور ممکن است که برج میلاد پایش نشود؟ و اساساً این که سازمان نقشه برداری صلاحیتی در زمینه پایداری برج دارد یا ندارد نمی‌دانم، اما با اطمینان می گویم که سازه برج میلاد مشکلی ندارد.
    معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در مورد تی او دی حقانی نیز با بیان این که در مدیریت گذشته توافقاتی در مورد این پروژه شد و طرحی که ارائه شده بود هیچ مناسبتی با معماری نداشت تصریح کرد: اما به دستور حناچی علیرغم این که برای این پروژه پروانه صادر شد با مسؤولان آن صبحت کردیم تا معماری این پروژه را به سمت خلق فضاهای معمارانه پیش ببریم که تا حد زیادی به رفع نگرانی‌های ما را کمک کرده است.


    مطلب پیشنهادی

    زنگ خطر تبدیل روستاها به واحدهای غیرمولد/ بیم آسیب رساندن به اراضی کشاورزی حاصلخیز

    زنگ خطر تبدیل روستاها به واحدهای غیرمولد/ بیم آسیب رساندن به اراضی کشاورزی حاصلخیز

    رئیس سازمان امور اراضی با تاکید بر اینکه در طرح‌های هادی روستایی باید مدیریت بهینه زمین به نحوی انجام شود که اولا توسعه روستا منطبق با رشد جمعیت واقعی باشد و ثانیا به اراضی کشاورزی حاصلخیز آسیب وارد نشود، بر مقابله با تبدیل روستاها به واحد های غیر مولد تاکید کرد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *