پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۷:۱۶ بعد از ظهر
  • کد خبر 12086
  • تمرکزگرایی مانع عملیاتی شدن تصمیم های مدیریت شهری
    تمرکزگرایی مانع عملیاتی شدن تصمیم های مدیریت شهری

    تمرکزگرایی مانع عملیاتی شدن تصمیم های مدیریت شهری

    آقای محمد سالاری در دویست و شصت و یکمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری به وزرات راه و شهرسازی گفت: شورای شهر وشهرداری تهران تصمیمات خوبی را برای تعیین تکلیف بسیاری از مشکلات مردم در مورد عرصه‌های شهری و طرح‌های موضعی داشته اند که به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسیده است، اما شورای عالی شهرسازی و معماری با رویکرد تمرگز گرایی مانع عملیاتی شدن آن‌ها می‌شود، چراکه اصرار دارند این تصمیمات باید در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح شوند که این مسیر بسیار زمان بر است.
    وی با اشاره به یکی از تصمیمات مدیریت شهری مبنی بر اضافه شدن ۱۱۶۸ هکتار بافت فرسوده به مجموعه ۳۲۶۸ هکتار سابق، بیان کرد:۸۶۰ هکتار از این میزان، متاسفانه در فرایند تدوین طرح تفصیلی نادیده گرفته شده و مغفول مانده بود که موجب اعتراض بسیاری از ساکنان مناطق مرکزی و جنوبی شهر که دارای املاک فرسوده هستند، شده است. حدود ۳۵۰ هکتار هم دارای دو شاخص ریزدانگی و ناپایداری هستند و در محدوده بافت‌های فرسوده قرار دارند، اما صرفا به دلیل اینکه گذر آن‌ها نفوذپذیر است، در محدوده بافت فرسوده قرار نگرفته اند.
    رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: اکنون مدیریت شهری تهران برغم مشکلات درآمدی که دارد با رویکرد کیفی سازی و بازآفرینی تصمیم گرفته است که این محدوده‌ها نیز به بافت فرسوده اضافه شوند که این تصمیم عملا درآمد شهرداری را کاهش می‌دهد، اما ما مبتنی بر این رویکرد و وعده‌ای که به مردم داده بودیم، تصمیم گرفتیم.
    سالاری تصریح کرد: جالب است که شورای عالی شهرسازی و معماری از طرفی سه شاخص را به ۶۳ شاخص بافت فرسوده اضافه و به کل کشور ابلاغ می‌کند که بر اساس آن شاخص‌ها کل شهر تهران، بافت ناکارآمد محسوب می‌شود، از طرفی به تصمیم مدیریت شهری تهران مبنی بر اضافه شدن ۱۱۶۸ هکتار به بافت فرسوده اعتراض می‌کند و تاکید می‌کند که این موضوع باید در شورای عالی تصمیم گیری شود که در این صورت شاهد تاخیر چند ماهه و بلاتکلیفی مردم خواهیم بود.
    عضو شورای شهر تهران با اشاره به بلاتکلیفی ۲۰ ساله طرح فداییان اسلام و حبس املاک محدوده اجرای طرح گفت: شهرداری تهران سال هاست از طریق گرفتن مشاور، این طرح را بررسی کرده و در کمیسیون ماده ۵ با حضور دبیر شورای عالی شهرسازی به تصویب رسانده است، اما وی دوباره درخواست کرده است که این طرح در شورای عالی شهرسازی مطرح شود و اکنون در آنجا مانده است و شهرداری منطقه ۲۰ و سایر مناطقی که بخش قابل توجهی از مشکلاتشان از محل اجرای این طرح حل می‌شود، بلاتکلیف هستند.
    وی در تذکری دیگر با اشاره به بازدید خود از منطقه ۱۶، اظهار داشت: شرکت راه آهن مدعی است که املاکی که در مجاورت خط راه آهن در محله جوادیه قرار دارند، در حریم راه آهن هستند (هرچند تعداد زیادی از کارشناسان این موضوع را رد می‌کنند) و از طرفی در فرایند نقل و انتقال این املاک تقاضای ارقام قابل توجهی به عنوان عوارض می‌کند که موجب اعتراض اهالی محله شده است لذا از ریاست شورا می‌خواهم این تذکر من را به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کند.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *