سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۲:۰۶ بعد از ظهر
  • کد خبر 8709
  • پرکردن دخل پایتخت با درآمد ناپایدار / بررسی ادعای تراکم فروشی نداریم
    پس از چهار دهه درآمد شهرداری‌ها قانون شد؛ پایان کابوس شهرفروشی

    تنها ۱.۶ درصد کارکنان شهرداری تحصیلات شهرسازی یا معماری دارند

    به گزارش برزن نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، حامد مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا و سرپرست معاونت منابع انسانی شهرداری تهران در جلسه کمیسیون دائمی هیأت امنای مؤسسه آموزش عالی علمی و کاربردی شهرداری تهران با اشاره به اینکه باید جایگاه این مؤسسه در ساختار شهرداری به درستی دیده شود، گفت: یکی از مسائل اصلی که باید مورد توجه مؤسسه قرار گیرد، لزوم افزایش کیفیت آموزشی است. البته کیفیت به شاخص‌هایی نیاز دارد تا مشخص شود در سال آینده، مؤسسه از نظر شاخص‌های کیفی به کجا رسیده است.
    وی با اشاره به اینکه شهرداری در زمینه تربیت نیروی متخصص و ارتقای دانش کارکنان با مشکل مواجه است، تصریح کرد: بررسی آماری از تحصیلات کارکنان شهرداری نشان می‌دهد که علی‌رغم اینکه شهرداری با موضوع شهر و شهرسازی ارتباط نزدیکی دارد، اما تنها ۱.۶ درصد از کارکنان آن دارای تحصیلات در حوزه شهرسازی یا معماری هستند و در مقابل ۳۰ درصد کارکنان تحصیلاتی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی دارند.
    مظاهریان ادامه داد: مؤسسه با استفاده از ظرفیت‌های آموزش الکترونیکی و از راه دور می‌تواند هم هزینه‌ها را کاهش دهد و هم کیفیت آموزش‌ها ارتقا دهد.
    عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران نیز در این نشست، با اشاره به پراکندگی گسترده ساختمان‌های این مؤسسه از مساعدت شهرداری برای اختصاص دو ساختمان مناسب برای تجمیع مراکز وابسته به مؤسسه علمی و کاربردی شهرداری تهران خبر داد و گفت: متأسفانه در گذشته، این مؤسسه کیفیت آموزشی بسیار نازلی داشت و افراد تنها برای گرفتن مدرک به سراغ آن می‌آمدند که خوشبختانه این روند در حال اصلاح است.
    وی با اشاره به سیستم مدارس غیرانتفاعی و بهره بردن از معلمان با کیفیت بالا برای جذب بیشتر دانش‌آموزان گفت: مؤسسه علمی و کاربردی شهرداری هم می‌تواند با دعوت از اساتید برجسته دانشگاهی، علاوه بر اینکه موجب ارتقای کیفیت آموزشی شود، در جذب بیشتر دانشجویان به این مؤسسه نیز موفق‌تر عمل کند تا چرخه اقتصادی مؤسسه نیز به گردش درآید.
    محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز با اشاره به تجربه‌های آموزش عالی در کشور گفت: واقعیت این است که اگر شهرداری می‌خواهد نیاز علمی و کاربردی شهرداری را برطرف کند، باید نیازهای مالی مؤسسه را نیز برطرف کند و در مقابل نیز معاونت برنامه‌ریزی شهرداری با تدوین شاخص‌هایی بر ارتقای کیفیت آموزشی مؤسسه نظارت کند.
    وی ادامه داد: اگر قرار باشد مؤسسه به فکر درآمد زایی یا خودگردانی باشد، نمی‌تواند برای ارتقای کیفیت تلاش کند و از این منظر دچار مشکل خواهد شد. این مؤسسه نیاز به حمایت شهرداری دارد و باید بودجه‌های آن تأمین شود.
    همچنین از قول مساعد برای بررسی بودجه این مؤسسه در زمان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و صحن علنی شورای شهر خبر داد و گفت: با کاهش مراکز وابسته و تخصصی شدن آموزش‌ها، امکان دفاع از بودجه مؤسسه نیز وجود دارد.
    در ادامه این نشست، سید رحیم ابوالحسنی، رئیس مؤسسه آموزش عالی علمی و کاربردی شهرداری تهران، با اشاره به اینکه از سال ۹۸ سیاست و فعالیت و برنامه‌هایی برای ارتقا کیفی مؤسسه آغاز شده، کارنامه ضعیف مؤسسه باید فراموش شود، تصریح کرد: مؤسسه پس از تعدیل مراکز بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، در حال حاضر ۴ مرکز شامل مرکز ایمنی و آتش‌نشانی، مرکز حمل و نقل و ترافیک، مرکز فناوری، نوسازی و شهر هوشمند و مرکز اجتماعی و فرهنگی را تحت پوشش خود دارد که در این مراکز قرار است بر اساس مصوبه شورا، ۵۶ رشته آموزشی ارائه شود.
    ابوالحسنی با بیان اینکه هم اکنون ۲۹ رشته جاری در مؤسسه دایر است، گفت: برای ۳۷ رشته باقی مانده نیز باید سرفصل‌ها و محتوای آموزشی مطابق با نیازهای مدیریت شهری تدوین و برای تصویب به دانشگاه علمی و کاربردی و وزارت علوم ارائه شود که این کار در حال انجام است.
    ذکر این نکته ضروری است که در جلسه کمیسیون دائمی هیأت امنای مؤسسه آموزش عالی علمی و کاربردی شهرداری تهران با حضور رئیس و معاونان مؤسسه، دو معاون شهردار، یک عضو شورای شهر، یک نماینده دانشگاه علمی و کاربردی، یک نماینده وزارت علوم و نیز غلامرضا ظریفیان و رحمت الله قلی پور برگزار شد، اعضا ضمن تصویب چارت تشکیلاتی این مؤسسه در دوره جدید، مؤسسه را مکلف کردند تا برنامه راهبردی مؤسسه برای ارتقای کیفیت آموزشی را تدوین و در جلسات بعدی کمیسیون ارائه کند.



    مطلب پیشنهادی

    آیا امتیاز مسکن مهر قابل خرید و فروش است؟

    آیا امتیاز مسکن مهر قابل خرید و فروش است؟

    معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خوزستان به مشاوران املاک هشدار داد در صورت خرید و فروش امتیاز طرح مسکن ملی منتظر عواقب و اقدامات قضایی باشند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *