شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۰۲ قبل از ظهر
  • کد خبر 14572
  • توسعه صرفا کالبدی، حلال مشکلات حاشیه شهر نیست/ نقش مساجد در محلات پررنگ‌تر می‌شود
    توسعه صرفا کالبدی، حلال مشکلات حاشیه شهر نیست/ نقش مساجد در محلات پررنگ‌تر می‌شود

    توسعه صرفا کالبدی، حلال مشکلات حاشیه شهر نیست/ نقش مساجد در محلات پررنگ‌تر می‌شود

    به گزارش برزن نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، حمید ضمیری با بیان اینکه منشاء و خاستگاه هویت شهر مشهدمقدس، مضجع منور امام‌رضا(ع) است و به همین دلیل، این شهر هویت مذهبی غنی یافته، اظهارکرد: تمامی اقدامات دستگاه‌های اجرایی، از جمله شهرداری، باید بر مدار فرهنگ رضوی و در راستای تقویت این نقش باشد.

    ضمیری، نقش سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهدمقدس در این عرصه را بسیار حائز اهمیت دانست و هرگونه اقدام توسط این مجموعه در مسیر یاد شده را ارزشمند توصیف کرد.

    وی در ادامه گفت: باید توجه داشت که تقویت نقش تاریخی و مذهبی شهر مشهد با اقداماتی همچون احیاء مسیرهای تشرف به حرم مطهر رضوی، احیاء محلات هویتی و قدیمی شهر، توسعه رویدادهای آیینی، مذهبی، ملی و بین‌المللی، پاسداشت و تکریم نخبگان و معتمدین شهر و … امکان‌پذیر می‌شود و مدیریت شهری باید در این مسیر گام بردارد.

    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با تاکید بر لزوم تقویت نقش الگویی و جهانی شدن مشهدالرضا(ع)، افزود: تحقق این مهم، مستلزم تهیه طرحی جامع است و یا اگر چنین طرحی از پیش تهیه شده، باید آن را مورد بازنگری قرار داد و بروزرسانی کرد تا بتوان موجبات تقویت نقش الگوساز مشهدمقدس را بیش از پیش فراهم آورد.

    ضمیری ارتقاء نقش مساجد به عنوان عناصر اصلی هویت‌بخش در محلات را بسیار ضروری دانست و تصریح کرد: این توسعه می‌‎تواند در زمینه‌های مختلفی همچون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و … مدنظر باشد و تمامی فعالیت‎‌ها را به صورت اجتماع‌محور و مسجدمحور تعریف کرد.

    وی گفت: از هر اقدامی که موجب ایجاد فعالیت‌های موازی می‌شود و نقش مساجد در محلات را کمرنگ می‌کند، باید پرهیز کنیم؛ در همین راستا، طرحی توسط کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس درحال تهیه است که با محوریت نماینده ولی فقیه در استان، هرچه زودتر پیاده‌سازی و عملیاتی می‌شود.

    عضو شورای اسلامی شهر مشهدمقدس در ادامه با تاکید بر لزوم صیانت از سرمایه اجتماعی، اظهارکرد: ایجاد زمینه مشارکت حداکثری مردم در تصمیم‌گیری‌ها، اعتمادسازی، شفاف‌سازی و … از جمله اقداماتی است که می‌تواند موجب تقویت اعتماد عمومی به شهرداری شود.

    ضمیری، آموزش و توانمندسازی اقشار مختلف، شبکه‌سازی و جلب مشارکت‌های اجتماعی را از دیگر محورهایی دانست که شهرداری باید در این مسیر گام بردارد و گفت: حمایت از تشکل‌های مردم‌نهاد اجتماعی، گسترش کانون‌‎های اجتماعی و فرهنگی در سطح محلات و حمایت و گسترش شبکه کارآفرینان از دیگر موضوعاتی است که باید در برنامه مدیریت شهری قرار گیرد.

    وی همچنین با بیان اینکه توسعه حاشیه شهر یکی از اولویت‌های شورای ششم شهر مشهدمقدس است، افزود: این توسعه باید توسعه‌ای تمام‌ساحتی و فراگیر در تمام حوزه‌ها باشد؛ از گذشته تاکنون عمدتا شاهد توسعه کالبدی با احداث خیابان‌ها، معابر و سرانه‌ها بوده‌ایم ولی در سال‌های پیش‌ رو که رقم بسیار زیادی از منابع و اعتبارات شهرداری به حاشیه شهر اختصاص می‌یابد، این رویه تغییر خواهد یافت.

    ضمیری تصریح کرد: توسعه صرفا کالبدی، نه‌‎تنها حلال مشکلات نیست، بلکه مشکل‌زا بوده و موجب حاشیه‌زایی و کوچ اجباری برخی ساکنان به واسطه ایجاد ارزش افزوده ناشی از توسعه کالبدی می‌شود.

    وی گفت: همزمان با توسعه کالبدی، توسعه اجتماعی و اقتصادی خانوار با محوریت مساجد در محلات مختلف باید در دستورکار قرار گیرد.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *