چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۶:۴۲ قبل از ظهر
  • کد خبر 13698
  • توماس هاکسلی، مهندس شهرسازی
    توماس هاکسلی، مهندس شهرسازی

    توماس هاکسلی، مهندس شهرسازی

    از او در کنار جان فردریک بیتمن به‌عنوان دو مهندس آب پیشرو در قرن نوزدهم یاد می‌شود. هاکسلی مسوولیت بیش از ۱۵۰ طرح آبرسانی در جزایر بریتانیا و خارج از کشور را بر عهده داشت.

    او متولد ۱۲‌ژوئیه ۱۸۰۷ در آرنولد ناتینگهام‌شایر بود. او با وجود داشتن تحصیلات رسمی بیشتر فردی خودآموخته بود و بعدتر شروع به همکاری با یک بنگاه معماری محلی به سرپرستی ادوارد استیولی کرد که درگیر پروژه‌های مهندسی مرتبط با آب بود.

    هاکسلی بعدتر به‌عنوان مهندس در کمپانی گاز لایت‌اند‌کوک و کمپانی واترورکس ناتینگهام به مدت بیش از نیم قرن همکاری کرد که از جمله طرح‌های آن دوره باید از «آبرسانی پل‌ترنت (۱۸۳۱)» یاد کرد.

    نخستین‌بار هاکسلی در سطح ملی با پروژه موسوم به «بررسی سلامت آب‌های شهرک‌ها» در ۱۸۴۴ به شهرت رسید و طرفداری وی از تامین پیوسته آب مشتریان او را پرآوازه کرد و پس از آن مدیریت پروژه‌های آبرسانی زیادی در لیورپول، شفیلد، لیدز، آکسفورد و … به وی واگذار شد.

    در ۱۸۵۲ وی به ریاست «انستیتو مهندسی و مدیران گاز» رسید که تابعی از انجمن سلطنتی بود و در ۱۸۷۱ نیز ریاست انستیتو مهندسی شهرسازی به وی واگذار شد.

    او از ۱۸۶۹ تا ۱۸۷۹ به‌عنوان مشاور در پروژه‌های ساخت آب‌انبار برای شرکت آبرسانی لیدز مشارکت داشت. هاکسلی در ۲۳ سپتامبر ۱۸۹۳ در لندن درگذشت.



    مطلب پیشنهادی

    زنگ خطر تبدیل روستاها به واحدهای غیرمولد/ بیم آسیب رساندن به اراضی کشاورزی حاصلخیز

    زنگ خطر تبدیل روستاها به واحدهای غیرمولد/ بیم آسیب رساندن به اراضی کشاورزی حاصلخیز

    رئیس سازمان امور اراضی با تاکید بر اینکه در طرح‌های هادی روستایی باید مدیریت بهینه زمین به نحوی انجام شود که اولا توسعه روستا منطبق با رشد جمعیت واقعی باشد و ثانیا به اراضی کشاورزی حاصلخیز آسیب وارد نشود، بر مقابله با تبدیل روستاها به واحد های غیر مولد تاکید کرد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *