جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۷:۴۹ قبل از ظهر
  • کد خبر 11229
  • جایزه نخست دوسالانه ملی معماری و شهرسازی ایران به دانشگاه یزد رسید
    جایزه نخست دوسالانه ملی معماری و شهرسازی ایران به دانشگاه یزد رسید

    جایزه نخست دوسالانه ملی معماری و شهرسازی ایران به دانشگاه یزد رسید

    طرح سقف متحرک اجراشده در دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد، جایزه اول چهارمین دوسالانه ملی معماری و شهرسازی ایران در بخش سازه های خاص و المان را در سالجاری به خود اختصاص داد.

    «سید منصور بیدکی» مدیر طرح های عمرانی دانشگاه یزد در خصوص طرح سقف متحرک حیاط کتابخانه دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد، گفت: این سازه به سفارش دفتر طرح‌های عمرانی دانشگاه یزد و با طراحی دکتر «حسین پورمهدی قائم مقامی» به اجرا در آمد که فرایند ساخت آن به صورت کارگاه آموزشی پویا با حضور دانشجویان دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد به دنبال داشت.

    وی افزود: پوشش متحرک حیاط علیین دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد طاقی شکل و از اتصال ١٨ تیر چوبی قوس دار با دهانه ١۴ متر تشکیل شده است. همچنین ١٨ تیر که در قالب دو قطعه بزرگ به هم متصل شده اند، روی یک ریل به نحوی می‌لغزند که قطعه کوتاه تر زیر قطعه بزرگتر قرار گرفته است و بدین طریق پوشش حیاط کنار می‌رود.

    بیدکی با بیان این که برای ساخت تیرها از سیستم «چوبهای فشرده چسب خورده» (laminated glued timber) استفاده شده است، اضافه کرد: از جنبه‌های نوآورانه این طرح، پوشش دهانه ۱۴ متری آن است که صرفا به وسیله چوب که از جمله مصالح سبک و دوستدار طبیعت به شمار می‌رود ساخته شده است.

    به گزارش روابط عمومی دانشگاه یزد، مدیر طرح‌های عمرانی دانشگاه یزد ضمن اشارره به این که در ایران به جز نمونه حاضر، تا کنون سقف محدب چوبی باز و بسته شونده، ساخته نشده است، افزود: نیاز بود که قبل از ساخت نمونه اصلی؛ تیرهای چوبی با دهانه مورد نظر به صورت آزمایشی ساخته شوند و به لحاظ پاسخدهی در برابر تحمل نیروهای جانبی و بار وزن خود و وزن بار زنده؛ محاسبه و آزمون شوند. همچنین برای ضد آفتاب و ضد آب شدن تیرها مواد متعددی از تکنولوژی نانو مورد بررسی و آزمون قرار گرفتند که در نهایت یکی از آنها برای روکش کردن چوبها استفاده شد.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *