پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۷:۲۷ بعد از ظهر
  • کد خبر 5309
  • حاشیه نشینی، معضل بزرگ شهرسازی ایران
    حاشیه نشینی، معضل بزرگ شهرسازی ایران

    حاشیه نشینی، معضل بزرگ شهرسازی ایران

    برزن نیوز: کریم حسین زاده دلیر روز یکشنبه در کنفرانس ملی معماری و شهرسازی در هزاره سوم در دانشگاه آزاد اسلامی مراغه افزود: مشکل حاشیه نشینی در شهرها، به بحرانی برای معماران، شهرسازان، جامعه شناسان و اقتصاددانان کشور تبدیل شده است.
    وی ادامه داد: در تبریز حدود ۵۰۰ هزار نفر و در مشهد ۷۵۰ هزار نفر حاشیه نشین هستند که این برازنده کشور نبوده و در صورت عدم مرتفع شدن آن، توان معماری و شهرسازی را زیرسئول می برد.

    حسین زاده دلیر اضافه کرد: در جامعه اسلامی باید نسخه ای موثر و عملی برای مشکل حاشیه نشینی در شهرها پیچیده شود و در غیر این صورت با مشکلات حاد اجتماعی روبرو خواهیم شد.
    وی با انتقاد از وضعیت فعلی ربع رشیدی و رصدخانه مراغه گفت: با وجود تاریخچه یکسان ایجاد دانشگاه های کمبریج و آکسفورد با این مراکز علمی در چندین قرن پیش، جایگاه فعلی این آثار و مراکز علمی و تاریخی در کجا قرار گرفته است.
    وی افزود: برای توسعه و ایجاد شهرهای مدرن و هوشمند باید از ظرفیت دانشگاه ها و مراکز علمی استفاده شود.
    وی با انتقاد از وضعیت عمران و شهرسازی در کشور اضافه کرد: جامعه پزشکان به دلیل درآمد و توان مالی بالا، جای مهندسان عمران و معماری را در ساخت و سازها گرفته اند و این امر خبر و واقعیت مناسبی برای جامعه نیست.
    فرماندار مراغه نیز در این همایش گفت: وجود ناهمخوانی های شهری نشات گرفته از مشکلات موجود در معماری و عمران شهری بوده که باید به صورت علمی و عملی مرتفع شود.
    حمید شکری افزود: در عمران و ساخت و سازهای شهری نباید اعتماد مردم قربانی مصلحت های زودگذر شود و وجود وجدان کاری می تواند زمینه ساز کاهش آسیب ها در حوزه شهرسازی شود.
    وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در زمینه عمران و شهرسازی، مهندسان فصل الخطاب فنی هستند، باید این ارزش و توان حفظ و صیانت شود.
    رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه نیز در این همایش علمی گفت: شهرسازی و معماری اسلامی می تواند الگوهای برتری برای مسئولان و دستگاه های مختاف در زمینه عمران قرار گیرد.
    محمدرضا ولیلو افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در راستای احیای معماری اسلامی، آماده همکاری و همراهی برای احیای رصدخانه تاریخی مراغه است.
    دبیر علمی کنفرانس نیز گفت: در برگزاری این همایش یکروزه دانشگاه های بین المللی قزوین، پیام نور آذربایجان شرقی، گیلان، هنر و دانشگاه های آزاد اسلامی تبریز، نجف آباد و زنجان همکاری داشتند.
    علی آذر افزود: ویژگی های جدید معماری و شهرسازی در تحقق الگوهای پایدار سکونتگاه های شهری، طراحی محیطی، ایده های نو در معماری، ترافیک، حمل و نقل و زیرساخت های شهری، گردشگری شهری و روستایی از جمله محورهای این همایش علمی است.
    وی ادامه داد: بافت فرسوده شهری، حقوق و قوانین شهری، برنامه ریزی، مدیریت واحد شهری، جامعه شناسی شهری، روان شناسی محیطی، حاشیه نشینی، فضای سبز، پدافند غیرعامل و معماری و انرژی از جمله محورهای دیگر این کنفرانس علمی است.
    وی اضافه کرد: چالش هویتی در شهرهای تاریخی، معماری معاصر، سبک شناسی و هویت شهری و الگوهای جدید برنامه ریزی شهری نیز از محورهای ویژه این کنفرانس است.
    وی افزود: از بین ۲۱۰ مقاله ارائه شده از دانشگاه های مختلف کشور، ۱۵۰ مقاله پذیرفته شده که ۶۰ مقاله به صورت سخنرانی و ۹۰ مقاله نیز به صورت پوستر و بنردر اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *