چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۲۳ قبل از ظهر
  • کد خبر 5625
  • خانه گفتمان معماری و شهرسازی برپا شود
    خانه گفتمان معماری و شهرسازی برپا شود

    خانه گفتمان معماری و شهرسازی برپا شود

    به گزارش برزن نیوز به نقل از شهرآرا آنلاین محمدهادی مهدی‌نیا با بیان اینکه ضروری است هرچه سریع‌تر فرهنگ گفت‌وگو و تبادل‌نظر در‌زمینه عمران و شهرسازی در شهر ایجاد شود، بیان کرد: خانه گفتمان معماری و شهرسازی باید به‌همت مدیریت شهری برپا شود؛ زیرا شهر رضوی شایسته‌ترین شهر برای داشتن معماری‌هایی مبتنی‌بر هویت معماری اسلامی است که همواره ریشه در گذشته و نگاه به آینده داشته‌اند.
    او با اشاره‌به اینکه شایسته است شهری که مدفن شیخ‌بهایی است، پایتخت معماری هویتمند امروز ایران اسلامی باشد، افزود: به همین دلیل باید چراغ اتاق‌های گفت‌و‌گو درباره معماری و شهرسازی این شهر همیشه روشن و تابناک بماند.

    او همچنین درباره تهیه سند بلندمرتبه‌سازی این‌طور گفت: ضروری است برای دست‌یافتن به یک کلان‌شهر قرن بیست‌و‌یکم و براساس نیازمندی‌های تولید معماری، ضوابط بلندمرتبه‌سازی در مشهد از پس سال‌ها سردرگمی و تشکیک بیرون بیاید و در‌قالب سندی جامع، مدون و مشخص، با عملکردی کارآمد و پویا به تمام حوزه‌های معماری و شهرسازی و جامعه تولید ساختمان در سال رونق تولید ابلاغ شود.

    مهدی‌نیا با بیان اینکه باید به تعیین تکلیف قطعی و نهایی طرح تفصیلی مشهد و ارائه اسنادی روشن و ضوابطی شفاف در این زمینه تأکید پیوسته داشته باشیم، افزود: ضوابطی که رابطه‌ای مستقیم، پیوسته و درهم‌تنیده با مفهوم شفافیت‌های ستادی و قانونی دارد و از دالان‌های ناپیدا و درهای بسته تفاسیر چندگانه قانون، به دور است.

    وی با اعتقاد به اینکه این هدف جز در سایه شفافیت قوانین و هوشمندی ساختارهای ستادی محقق نخواهد شد، گفت: ضروری‌ است در یکی از نخستین گام‌های خود، بدنه و گردش کار پهن و کُند صف‌های شهرداری به‌سوی چالاکی رفتاری و ابزارهای هوشمند، مجهز شود.

    مهدی‌نیا بیان کرد: در این شهر خسارت‌دیدن هر‌روزه از سیما و منظری آشفته و مغشوش و به دور از بن‌مایه‌های هویت ایرانی‌‌اسلامی شایسته شهروندان و زائرانش نیست.

    وی بیان کرد: تعیین تکلیف در این موضوع مهم و یاری‌گرفتن از جامعه متخصصان و دانشگاهیان حوزه معماری و شهرسازی، به‌ویژه در گستره معماری ایرانی‌اسلامی و عهد‌بستن در به‌کارگیری ضوابطی شفاف در الگوهای تدوین شده، ضروری است.

    او با بیان اینکه همکاری و پیوستگی داده‌ای ضوابط و مقررات در دیگر نهادهای مرتبط با تولید ساختمان، مانند سازمان نظام مهندسی، یک وظیفه قانونی و امر مسلم در حوزه مدیریت شهری است، گفت: اما این موضوع در سال جاری که بنا بر گفتار رهبر معظم انقلاب «سال رونق تولید» نا‌م‌گذاری شده، یک فرض مسلم و یک هدف قطعی در رونق‌بخشی به تولید ساختمان برای مدیریت شهری و دیگر متولیان آن است.



    مطلب پیشنهادی

    زنگ خطر تبدیل روستاها به واحدهای غیرمولد/ بیم آسیب رساندن به اراضی کشاورزی حاصلخیز

    زنگ خطر تبدیل روستاها به واحدهای غیرمولد/ بیم آسیب رساندن به اراضی کشاورزی حاصلخیز

    رئیس سازمان امور اراضی با تاکید بر اینکه در طرح‌های هادی روستایی باید مدیریت بهینه زمین به نحوی انجام شود که اولا توسعه روستا منطبق با رشد جمعیت واقعی باشد و ثانیا به اراضی کشاورزی حاصلخیز آسیب وارد نشود، بر مقابله با تبدیل روستاها به واحد های غیر مولد تاکید کرد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *