جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۷:۲۹ بعد از ظهر
  • کد خبر 14591
  • دره فرحزاد به اکوپارک تبدیل می شود
    دره فرحزاد به اکوپارک تبدیل می شود

    دره فرحزاد به اکوپارک تبدیل می شود

    در این طرح حدود ۴۰۰ معتاد متجاهر و کارتن خواب در دره فرحزاد شناسایی و به مراکز مربوطه تحویل داده می شوند. این معتادان با توجه به جنسیت، سن و سال و سلامت یا بیمار بودن در مراکز نگهداری پذیرش می شوند. اگر اعتیاد این افراد طی آزمایش اثبات شود پروتکل ترک اعتیاد آنها انجام می شود سپس به مراکز بازپروری و کمپ می روند که در منطقه ۵ حدود ۵ هزار ظرفیت برای این افراد در نظر گرفته شده است .

    در این مراکز برنامه‌های کارآفرینی و آموزش‌های تخصصی فنی و حرفه‌ای در نظر گرفته شده است و هدف اصلی آن ایجاد ارتباط بین فرد معتاد با خانواده و جامعه است که در مراحل بعدی این طرح اجرایی می شود .

    شهروندان ساکن در این محله به شدت از وجود معتادان متجاهر و کارتن خواب‌ها که سیمای شهری را زشت کرده و باعث ایجاد ناامنی شدند ناراضی هستند. ظرف ۱۰ روز اخیر دو جلسه تخصصی با معتمدین این محله، امام جماعت و شهروندان فرحزاد برگزار شده که اعتقاد داشتند معتادان امنیت آنها را از بین برده‌اند لذا این عملیات برای حفظ امنیت این محله و  بهسازی فضای بی دفاع شهری صورت پذیرفت .

    به گزارش ایسنا، در همین راستا “احسان شریفی” شهردار منطقه در حاشیه این عملیات، با اشاره به اهمیت طرح پاکسازی دره فرحزاد گفت: دره فرحزاد از لحاظ زیست محیطی و طبیعت جذاب آن، بسیار قابل اهمیت است. این دره در طول سالیان طولانی، مسیر تردد زائران امام زاده داوود بوده و همواره از نقاط گردشگری و تفریحی شمال تهران به شمار می‌رود. در سال‌های اخیر به دلیل عدم توجه بخش‌های مختلف، این دره به مکانی برای تجمع معتادان و فروشندگان مواد مخدر و پایگاه ناامنی برای شهروندان منطقه تبدیل شده بود .

    شریفی ادامه داد: حدود یک ماه پیش، با دستور رئیس جمهور که شهردار تهران را متولی طرح امنیت اجتماعی تهران و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی قرار داد، قرارگاهی تشکیل شد. اعضای سپاه، بسیج، نیروهای انتظامی، مقامات قضایی، بهزیستی و شهرداری تهران در این قرارگاه حضور دارند. چند کار ویژه در این قرارگاه تعریف شده که یکی از آنها موضوع پاکسازی دره فرحزاد است. این دره مابین منطقه ۵ و ۲ قرار دارد و با هماهنگی‌های مشترکی که با منطقه ۲ داشتیم، در نهایت عملیات پاکسازی دره از معتادین متجاهر از دیروز آغاز شد .

    شهردار منطقه ۵ با بیان اینکه امروز نیز پاکسازی فیزیکی منطقه و جمع آوری زباله‌ها و بهسازی محیطی در حال انجام است، اذعان کرد: بناهایی در حاشیه و بستر  رودخانه ساخته شده که پاتوق معتادان متجاهر است و امروز با حضور مقامات قضایی و بر اساس قانون وزارت نیرو که اجازه هرگونه ساخت و ساز در بستر و حریم رودخانه را نمی‌دهد، این تخریب در حال انجام است. همچنین حدود ۳۰۰ نفر از همکاران شهرداری که وظیفه پاکبانی محیط را بر عهده دارند، اینجا حضور داشته و زباله‌ها را به صورت دستی و در مقیاس یک یکم جمع‌آوری می‌کنند .

    وی با اشاره گام بعدی این طرح، ادامه داد: بر اساس دستور شهردار تهران، سازمان پارک‌ها و فضای سبز متولی ایجاد اکوپارک در این محدوده و به تعبیری امتداد شمالی بوستان نهج البلاغه خواهد بود. امیدواریم که در آینده نه چندان دور، مردم لذت بهره‌مندی از این طبیعت زیبا را داشته باشند .

    وی با اشاره به موفقیت طرح بهسازی، گفت: طرح پیاده شده برای پاکسازی دره فرحزاد موفقیت آمیز بوده است. ما هفته گذشته به اتفاق مقامات انتظامی و قضایی از این دره بازدید کردیم و با حمله معتادان مواجه شدیم که درگیری نیز با نیروهای انتظامی همراه ما شکل گرفت ولی با پاکسازی صورت گرفته، امروز فضای دره بسیار امن است و به نظر می‌رسد فضای دره به سمت امنیت پایدار پیش خواهد رفت.

    شریفی با بیان اینکه طرح پاکسازی دره فرحزاد، چند وجهی است، تاکید کرد: در این طرح شرکت تامین آب تهران که ظرفیت بالایی برای پاکسازی رودخانه دارد، شهرداری را همراهی می‌کند. از  سوی دیگر اگر طرح اکوپارک و ایجاد بوستان در روددره فرحزاد اجرا شود، به نحوی امنیت و آسایش پایداری در محدوده خواهیم داشت و دیگر محل تجمع معتادان متجاهر نخواهد بود .

    ایسنا



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *