جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴:۰۲ بعد از ظهر
  • کد خبر 11217
  • امیدآفرینی و بهبود کیفیت زندگی شهری
    امیدآفرینی و بهبود کیفیت زندگی شهری

    رویکرد شهر خلاق و شکوفایی اقتصاد شهری

    برزن نیوز: در طول تاریخ ، خلاقیت همواره نیروی حیاتی و محرک شهر ها بوده است. به ویژه در مکان هایی که نژادها و فرهنگ­ها مخلوط شده­اند و تعامل ایده­های جدید، نهادها و موسسات مربوطه وجود دارند. ﺑﯽﺗﺮدﯾﺪ ﻣﺤﯿﻂ ﺷﻬﺮی ﻣﻮﻓﻖ ﻣﺤﯿﻄﯽ اﺳﺖﮐﻪ اﺳﺘﻌﺪادﻫﺎ را ﭘﺮورش داده و ﺟﺬب ﻣﯽﮐﻨﺪ؛ ﺷﻬﺮیﮐﻪ ﻣﻮﻟﺪ ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻮده و ﻗﺎدر اﺳﺖ ﺑﺨﺶﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪی را ﺑﻪ اﺑﻌﺎد اﻗﺘﺼﺎدی مدﯾﺮﯾﺘﯽ ﺷﻬﺮ ﺑﯿﻔﺰاﯾﺪ و ﻓﺮﺻﺖﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪی را ﺑﺪﯾﻦ ﺷﮑﻞ ﺑﺮای ﺷﻬﺮﻫﺎ در ﻣﻘﯿﺎس ﻣﻠﯽ و ﻓﺮاﻣﻠﯽ اﯾﺠﺎد ﮐﻨﺪ.

    ﺧﻼﻗﯿﺖ در ﺷﻬﺮ ﺑﺎﻋﺚ رﻫﺎﯾﯽ از ﺑﻦﺑﺴﺖﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ و ﮐﺎﻟﺒﺪی و ﭘﯿﺎدهﺳﺎزی دو اﺻﻞ ﻣﺸﺎرﮐﺖ و کارایی است که از شاخص­های اصلی در ﺣﻮزه ﺣﮑﻤﺮواﯾﯽ ﺷﻬﺮی هستند. در این میان مدیریت شهری نقش تسهیل­کننده و فراهم کننده بروز استعدادها، خلاقیت را بر عهده خواهد داشت. این حمایت­ها می­تواند در میان مدت و بلندمدت، افراد و نهادهای خلاق را از سایر شهرهای جهان به شهر تهران و سایر کلان­شهرها جذب کند و در نتیجه مدیریت شهری از نتیجه این خلاقیت­ها به صورت مضاعف بهره گیرد.

    در حقیقت مدیریت شهری، راهبردهای خود را باید به گونه­ای تدوین کند که از راه حل­های بسته و یک سویه مدیریتی به سوی راه حل های باز ، پویا و مشارکتی حرکت کرده و به گونه ای تلفیقی و مستمر از نظر شهروندان به عنوان صاحبان و استفاده کنندگان اصلی شهر، در کنار نظرات کارشناسی اندیشمندان، معماران، طراحان، مهندسان و هنرمندان بهره ببرد. در واقع هدف اصلی این است ﮐﻪ ﺗﻼش ﺷﻮد ﺗﺎ کلان شهرها ﺑﺎ ﻇﺮﻓﯿﺖﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ در آن وﺟﻮد دارد، ﺑﻪ ﺟﻬﺎنﺸﻬﺮ ﻣﺒﺪل ﮔﺮدد تا در ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎی ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار ﺑﺎﺷﺪ. اﻣﺎ ﺟﻬﺎنﺸﻬﺮﻫﺎ درﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﻋﺼﺮ داﻧﺶﻣﺤﻮری ﭘﯿﺶ ﻣﯽروﻧﺪ. ﻣﻨﺸﺎء ﻧﻮآوری ﺗﻮﻟﯿﺪ داﻧﺶ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﭙﺬﯾﺮﯾﻢ برای ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻗﺘﺼﺎدی و درآﻣﺪزاﯾﯽ شهرها چاره ای ﺟﺰ اﻧﺘﺨﺎب ﻋﺼﺮ داﻧﺶ و ﻋﺼﺮﺻﻨﻌﺖﻓﺮﻫﻨﮕﯽ (صنعت توریسم، سینما ﺑﺎزیﻫﺎی راﯾﺎﻧﻪای و…) وجود ﻧﺪارد.

    در این میان، بسیاری از کلان شهرها دارای  فرصت و قابلیت مناسبی جهت دستیابی به این امر است. در واقع کلان­شهرها  این قابلیت را دارا می باشند که به عنوان شهرهای خلاق و پیشرو عمل ‌کند. به این ترتیب که از یک سو با اتخاذ سیاست‌های کنترلی در قبال شکل سنتی توسعه (ساخت و ساز مسکونی و تجاری عمده) به شهری پیشگام در تغییر به نفع حمایت از محیط زیست تبدیل شده و روز به روز کارکرد اکولوژیک آن برای کل کشور  بهبود پیدا کند. از سوی دیگر، با اتخاذ سیاست‌های خلاقانه و نوآورانه در اشکال نوین توسعه به منطقه‌ای رقابت پذیر و پرمنزلت ، با فرصت‌های متنوع اقتصادی، اجتماعی، تبدیل شود و با تمرکز بر فعالیت‌های فراغتی و دانش پایه، از طریق برندسازی و ورود به عرصه‌های نوین، کارکرد اجتماعی و اقتصادی قابل قبولی در سطح شهری و فراشهری داشته باشد.

    خوشبختانه و با توجه به اینکه شهر خلاق بر سه مفهوم “طبقه خلاق، صنایع فرهنگی، هنری ﺧﻼق و ﻋﻠﻢ و ﻓﻨﺎوری” ﺗﺎﮐﯿﺪ داشته و نظر به اینکه زمینه های شهر خلاق در دنیای کنونی عمدتا در ۷ زمینه (شامل۱- ادﺑﯿﺎت ۲- ﺳﯿﻨﻤﺎ ۳ – ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ۴- مهارت و هنر ﻓﻮﻟﮑﻠﻮر (ﻫﻨﺮﻫﺎوﺻﻨﺎﯾﻊدﺳﺘﯽ) ۵- ﻃﺮاﺣﯽ۶ – ﻫﻨﺮﻫﺎی رﺳﺎﻧﻪای (ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و ﺻﻨﺎﯾﻊﺧﻼق) می­باشد، ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪﻫﺎ و ﺑﺴﺘﺮﻫﺎی ﺗﺤﻘﻖ ﺷﻬﺮ ﺧﻼق در کشور مهیا اﺳﺖ و پیشنهادات ذیل از جمله راهکارهای دستیابی به این امر است:

    • مشارکت در طراحی، اجرا و بهره برداری از تم پارک­ها (پارک های موضوعی) مانند پارک اقوام ، ملل به عنوان فضاهای شهری جاذب گردشگر
    • اجرایی کردن طرح کشاورزی شهری با مشارکت بخش خصوصی (مانند نمونه هایی که هم اکنون در شهرهایی نظیر سئول ، توکیو و دبی در حال انجام است)
    • احداث خانه­های وای فای
    • احداث مراکز مختلط سرگرمی – ورزشی- تفریح
    • احداث مراکز خلاقیت و اختراع کودکان
    • تولید برق از پیاده روی و احداث پارک انرژی


    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *