پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۸:۳۰ بعد از ظهر
  • کد خبر 8813
  • بالغ بر ۶ میلیون نفر در سکونتگاه‌های غیر رسمی زندگی می‌کنند/ بسته تشویقی نوسازی تصویب شد
    بالغ بر ۶ میلیون نفر در سکونتگاه‌های غیر رسمی زندگی می‌کنند/ بسته تشویقی نوسازی تصویب شد

    زنگ خطر در حاشیه شهر بیرجند به صدا درآمد / رشد ۱۱ برابری جمعیت در حاشیه شهر

    خراسان جنوبی با ۱۵۱ هزار کیلومتر مربع به عنوان سومین استان پهناور کشور است و خشکسالی‌های ۲۰ ساله بسیاری از روستاهای استان را تخلیه کرده است و مهاجرت روستاها به حاشیه شهرها باعث رشد جمعیت و افزایش ساخت و سازها در این مناطق شده است.

    بافت‌های ناکارآمد قصه پر غصه‌ای است که در سلسله جلسات پیشگیری از بافت‌های ناکارآمد به بررسی چگونگی و رفع آن پرداخته می‌شود. به علت خشکسالی پدیده مهاجرت، حاشیه نشینی و سکونت در بافت‌های ناکارآمد را در استان خراسان جنوبی شاهدیم.

    بحث تخلیه روستاها و مهاجرت موضوعی است که همواره مدنظر مسئولان بوده چرا که روستاهایی در خراسان جنوبی داریم که به طور کامل تخلیه شده و در حاشیه شهرهای استان به ویژه بیرجند ساکن شده‌اند و این سکونت و تجمع جمعیت زیاد در نقاط حاشیه شهر مشکلات زیادی به دنبال دارد.

    معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی نیز در سومین نشست کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد ستاد استانی باز آفرینی شهری خراسان جنوبی که در دادگستری بیرجند برگزار شد بار دیگر این مشکلات را گوشزد کرد و گفت: با وجود توسعه بی رویه و الحاق‌های  زیاد باز هم ساخت و سازهای بی رویه خارج از محدوده در روستاها وجود دارد. در دو سال گذشت ساخت و سازهای غیر مجاز در روستاهای حاجی آباد و امیر آباد را به فرمانداری بیرجند اعلام کردیم.

    قاسم تنها با بیان اینکه بسیاری از ساخت و سازها در اراضی ملی بوده است افزود: با توجه به برخی تخریب‌هایی که صورت گرفته اما متاسفانه ساخت و سازهای غیرمجاز بیشتر شده و امروز شاهد ساخت و سازهای پراکنده هستیم که توقع دریافت خدمات شهری هستند که کار را بسیار دشوار کرده است.

    معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: طبق اعلام مرکز بهداشت روستای حاجی آباد و امیرآباد ۲۲ هزار و ۳۰۰ نفر جمعیت داشته که رشد ۱۱ برابری دارد و تا ۱۰ سال آینده جمعیت این روستاها به ۴۰ هزار نفر می‌رسد که باید تدابیر بیشتری اندیشیده شود.

    تنها با بیان اینکه جمعیت روستاهای اطراف بیرجند در ۲۰ سال گذشته تاکنون ۷ برابر شده و در این مدت با توجه به اینکه رشد جمعیت در بیرجند دو درصد بوده میزان رشد در روستاهای مانند امیراباد و حاجی آباد به ۱۲ درصد رسیده است.

    معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه هرگونه موازی کاری و مماشات دستگاه‌های خدمت‌رسان در بافت‌های ناکارآمد نه تنها موجب کاهش آنها نخواهد شد بلکه به مرور زمان شاهد گسترش بافت‌های ناکارآمد و افزایش حاشیه‌نشینی خواهیم بود اظهار داشت: استان خراسان جنوبی در زمینه مهاجرت از روستا به شهر و خالی شدن روستاها جزو هفت استان اول کشور است و اقدامات دستگاه‌ها در کاهش این روند باید ملموس باشد.

    وحدانی‌نیا  با اشاره به اینکه با توجه به مصوبات استانی و ابلاغ مرکز، هم‌مرز بودن با افغانستان و کمبودهای مورد توجه در شهرستان نهبندان باعث شد که سه دهستان این شهرستان مورد توجه کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد قرار گیرد اظهار داشت: در این طرح تمامی دستگاه‌های مربوط باید اقدامات و خدمات حمایتی را در این سه دهستان انجام دهند و هدف اصلی از این اقدام خروجی مثبت و جلوگیری از مهاجرت است.

    وی گفت: آنچه در این سه دهستان صورت می‌گیرد اقدامات در مبدا است اما برخی تلاش‌ها در مقصد هم همچون مناطق حاشیه‌نشین و شهرک‌های اقماری شهرستان بیرجند مانند حاجی‌آباد، امیرآباد، دستگرد و چهکند نیاز است که باید دستگاه‌ها به آن توجه کنند.

    معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی تصریح کرد: یکی از مهمترین آسیب‌های مهاجرت در مقصد، ساخت و ساز بی‌رویه و گسترش بافت‌های ناکارآمد است که ظرفیت شورای حفظ حقوق بیت‌المال باید در این زمینه به خوبی به کار گرفته شود.

    وحدانی‌نیا گفت: زنان سرپرست خانوار هم در این مناطق باید مورد توجه ویژه قرار گیرند تا مشاغل خانگی تقویت شود.

    مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: با توجه به گسترش مهاجرت و حاشیه‌نشینی تلاش برای توسعه فرهنگی ضرورت دارد که دستگاه‌ها باید به آن توجه داشته باشند.

    محمدرضا دلیری با توجه به حرکت و خیز خدمت رسانی به مناطق محروم که در ماه‌های اخیر صورت گرفته مسئولان به جز توسعه اقتصادی باید توسعه فرهنگی را هم مدنظر قرار دهند افزود: خراسان جنوبی به واسطه شاخص‌های امنیتی که دارد جزو استان‌های امن کشور است که بیانگر تلاش نیروهای نظامی، انتظامی، اطلاعاتی و مردم است.

    وی اظهار داشت: با توجه به بررسی‌های انجام شده مسایل و آسیب‌های اجتماعی یکی از تهدیدات در این استان است که اگر مهار نشود امنیت را به مخاطره خواهند انداخت.

    مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: در بحث توسعه متقارن شهر و روستا مسایل اجتماعی باید به خوبی مورد توجه قرار گیرد که متاسفانه شاهد برخی تکانه‌های اجتماعی در حاشیه شهر و روستاها هستیم که اگر نتوان با نگاه کاربردی به آن توجه کنیم قطعا امنیت اجتماعی را به مخاطره خواهد انداخت.

    دلیری یادآور شد: بر اساس تهدیدات آماری تهدید حوزه اجتماعی در روستا به مراتب از شهرها بیشتر است که نیازمند اهتمام همه دستگاه‌های متولی است.

    وی اظهار داشت: در برخی مناطق روستایی شاهد بروز اختلافات قومی و قبیله‌ای هستیم که بعضا به تعارض ختم می‌شود و برخی اختلافات به خاطر ممیزی مراتع است که با توجه به نزول رحمت الهی مسئله حقابه رودخانه‌های فصلی نیز باید با ورود کارشناسانه دستگاه‌ها مرتفع شود.

    تسنیم



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *