پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲:۱۰ بعد از ظهر
  • کد خبر 8699
  • مناطق آزاد به هشدارهای زیست محیطی در جزیره قشم توجهی ندارد
    مناطق آزاد به هشدارهای زیست محیطی در جزیره قشم توجهی ندارد

    سازمان منطقه آزاد به هشدارهای زیست محیطی در جزیره قشم توجهی ندارد

    جزیره قشم با دارا بودن ۸۶ هزار هکتار منطقه حفاظت‌شده یکی از مناطق دارای اهمیت اکوسیستم کشور است که به دلیل پررنگ‌ بودن بُعد اقتصادی و گردشگری، همواره مورد تهدید  و تخریب محیط زیست در حوزه پسماند قرار دارد.

    بازار جزیره قشم با اجناس متنوع و با قیمت مناسب یکی از مهمترین دلایلی محسوب می‌شود که مردم را به سمت خود می‌کشد و از این رو مسئولان این منطقه آزاد، تمام اقدامات خود را برای درآمدزایی از این بازار انجام می‌دهند و آن‌طور که از گزارشات موجود برمی‌آید، مسئولان منطقه آزاد قشم برای رسیدن به اهداف خود توجهی به محیط زیست و تهدیداتی که می‌تواند متوجه آن شود نمی‌کنند.

    در این میان برخی معتقد هستند که سازمان محیط زیست در این منطقه قدرت اجرایی ندارد، زیرا در مناطق آزاد برخی‌ها برای رسیدن به اهداف اقتصادی حتی دست به تخریب محیط زیست نیز می‌زنند.

    در همین خصوص صادق رستمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست قشم در ارتباط با مهم‌ترین مشکلات زیست محیطی در جزیره قشم به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: در حوزه نظارت و پایش یکی از مشکلات ما کمبود نیروی انسانی است. با توجه به گستردگی مناطق تحت حفاظت حداقل ۱۵ الی ۱۶ نیرو در چارت سازمانی پیش‌بینی شده، این در حالی است که مجموع نیروهای فعال در قشم با احتساب محیط‌بانان و نیروهای اداری حدود ۱۰ نفر است و ۳ محیط‌بان در جزیره هنگام و یک محیط‌بان در جزیره لارک و بقیه نیروی اداری هستند که در صورت نیاز آنها هم در بحث پایش و نظارت به‌کار گرفته می‌شوند.

    وی یکی از مهم‌ترین مشکلات این جزیره را مدیریت کردن پسماندها عنوان کرد و گفت: در حوزه پسماندهای بیمارستانی ما در مراکز درمانی دستگاه اتوکلاو برای بی‌خطرسازی پسماندهای بیمارستانی داریم ولی سایت‌های دفن زباله اصولی نبوده و از نظر سازمان محیط زیست مورد تأیید نیست.

    رئیس اداره حفاظت محیط زیست قشم تصریح کرد: با وجودی‌که دستگاه‌های اتوکلاو موجود است ولی ظرفیت این دستگاه‌ها تنها ۷۰ کیلو بوده و میزان تولید زباله‌های بیمارستانی بیش از این است.

    رستمی در ادامه به نکته قابل تأملی در بحث پسماندهای بیمارستانی اشاره کرد و گفت: علاوه بر پایین بودن ظرفیت دستگاه‌های بی‌خطرساز و غیراستاندارد بودن مراکز دفن غیراستاندارد، ماشین‌های مخصوص حمل پسماند بیمارستانی نیز وجود ندارد و زباله‌‌های بیمارستانی با پسماندهای عادی ترکیب می‌شود.

    وی با اشاره به این‌که شهرداری در امور مختلف مدیریت شهری جزیره قشم محلی از اعراب نداشته و تمام امور با مدیریت سازمان مناطق آزاد پیگیری می‌شود، گفت: تقریباً در تمام بخش‌های مدیریت شهری از جمله پایان کار، مجوز احداث، تغییر کاربری، نظافت شهر و … همه برعهده معاونت عمرانی سازمان مناطق آزاد است و عملاً شهرداری هیچ‌کاره است.

    رئیس اداره حفاظت محیط زیست قشم در ارتباط با بحث گردشگری و آسیب‌های احتمالی به محیط زیست استان نیز اظهار کرد: جزیره قشم دارای عجایب هشتگانه همچون جنگل حرا، جزیره ناز، تنگه چاه‌کوه، دلفین‌نگری، تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی و …. است. از آنجایی که اکثر مسافران و گردشگران با تور به این جزیره سفر می‌کنند احتمال ورود مسافر به منطقه حفاظت‌شده و آسیب به آن بسیار کم است.

    بنا به اذعان این مقام مسئول مقصد حدود ۷۰ درصد مسافران بازار قشم است بنابراین آسیب به محیط زیست از سوی مسافران چندان منطقه را تهدید نمی‌کند.

    انا



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *