شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵:۰۲ بعد از ظهر
  • کد خبر 6191
  • سازوکاری برای رفع ابهام از معماری منظر و طراحی شهری در حوزه‌های مشترک
    سازوکاری برای رفع ابهام از معماری منظر و طراحی شهری در حوزه‌های مشترک

    سازوکاری برای رفع ابهام از معماری منظر و طراحی شهری در حوزه‌های مشترک

    فرهنگ تخصصی انگلیسی شهرسازی معنی واژۀ « طراحی شهری » را چنین بیان کرده است: طراحی شهری فرایند مشارکتی و منضبط شکل‌دادن به جنبه­‌های کالبدی برای زندگی در شهرها، شهرهای کوچک و روستاها، همچنین هنر ایجاد مکان‌­ها و طراحی در متن شهری است. همین فرهنگ تخصصی انگلیسی شهرسازی، معماری منظر را به عنوان «هنر و علم برنامه­‌ریزی و طراحی فضای بیرونی برای کاربرد و سرگرمی انسان» تعریف کرده است. مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که ابهام و تداخل شدید حرفه‌ای و دانشی میان دو رشتۀ معماری منظر و طراحی شهری در طراحی محیط‌های شهری به دلایل متفاوتی از جمله «اشتراکات فراوان نظری و عملی»، «بروز رویکردهای میانی» و «گسترش در مبانی و اصول» بروز یافته است. از جمله مظاهر چنین رویدادی، انجام بسیاری از پروژه‌های مشابه طراحی محیط است که تشخیص اینکه کدام حرفه آن را تهیه کرده است، دشوار است و یا اینکه رویکردها و گرایش‌های تخصصی بسیار مشابهی در این زمینه وجود دارد. ابهام‌های حرفه‌ای در فرایند تهیۀ طرح و بروز برخی سوء‌تفاهمات ناشی از اختلاط و روشن‌نبودن نقش و جایگاه هریک از حرفه‌های مذکور در جریان سازندگی، از دیگر مظاهر چنین رخدادی است. یافته‌ها مبین این نکته است که با محوریت‌قراردادن نگرۀ تعامل‌محور به جای رویکردهای تعامل‌ستیز و تداخل‌گرا و وضوح‌بخشی به کانون‌های توجه و دغدغه‌های اصلی هر رشته در طراحی محیط‌های بیرونی شهری، می‌توان تاحد زیادی از بروز اختلاط و تداخلات غیرسازنده که آیندۀ دو رشته را با چالش و حرفه‌مندان آنها را با ابهام مواجه خواهد ساخت، جلوگیری کرد. از طرف دیگر، تحلیل محتوای ادبیات موضوع در خصوص برطرف‌نمودن تداخل حرفه‌­ای و دانشی میان دو رشتۀ معماری منظر و طراحی شهری به استنتاج یکسری مؤلفه‌ها و راهبردهای کلی شامل: «تأکید بر همکاری حرفه­ای مستقیم دو رشته»، «محتواهای آموزشی مشترک»، «تعیین نقش­های حرفه­ای ضابطه­مند» و «ایجاد رشته یا رویکرد میان رشته­ای جدید»، با محوریت «ایجاد انسجام و سازگاری میان دو رشته» می‌­انجامد.



    مطلب پیشنهادی

    بازگشت رویکرد «خودرو محور» به شهرسازی؟

    بازگشت رویکرد «خودرو محور» به شهرسازی؟

    طراحی، آغاز و انجام برخی از پروژه های ساخت بزرگراه و تونل در دوره جدید مدیریت شهری انگاره تلاش برای شهرسازی بر محور انسان و برای انسان را کم رنگ کرده است. در دوره پیشین مدیریت شهری، ضمن انتقاد از ساخت بزرگراه های متعدد با هزینه‌های بالای هزار میلیارد تومان بر لزوم تغییر رویکرد شهرسازی به رویکرد «انسان محور» تاکید کردند و تا حدی نیز این رویکرد را پیگیری نمودند یا دست‌کم رویکرد «خودرو محور» را کنار گذاشتند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *