جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲:۴۱ بعد از ظهر
  • کد خبر 15196
  • متروپل با تحمل تنها ۴۰ درصد از بار پیش بینی شده ریزش کرد!
    متروپل با تحمل تنها ۴۰ درصد از بار پیش بینی شده ریزش کرد!

    سقوط «متروپل» آبادان

    یک ساختمان ۱۰ طبقه در دست احداث به نام «متروپل» در آبادان دیروز فرو ریخت. به گفته مقامات محلی آبادان، بر اثر این حادثه که منجر به تخریب ۴۰ درصدی برج متروپل شده است، ۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۲۷ نفر نیز مجروح شده‌اند. اگر چه تاکنون علت ریزش ساختمان یادشده مشخص نشده است، اما جامعه انتظار دارد تا نهادهای مسوول کیفیت ساخت و ساز مانند شهرداری آبادان و همچنین نظام مهندسی استان خوزستان درباره چرایی بروز چنین حادثه‌ای به افکار عمومی توضیح دهند که چرا و چگونه ساختمانی در دست ساخت و به نوعی تازه ساز، دچار فروپاشی می‌شود؟ کدام بخش از مقررات ایمنی ساختمان‌سازی از سوی مالک، مهندس یا مهندس ناظر نادیده گرفته شده است؟ در این حال، طی ساعت‌های اولیه، تلاش مسوولان دولتی و دستوراتی که از آنها صادر شده، ناظر به آوار‌برداری و نجات جان افرادی که احتمالا زیر آوار هستند، بوده است. از این رو، انتظار می‌رود، در روزهای آتی، تمرکز مسوولان دولتی و همچنین مدیریت شهری آبادان معطوف به یافتن «علت» بروز این حادثه باشد تا از تکرار آن جلوگیری شود یا در صورت بروز تخلف ساختمانی، تمام ساختمان‌هایی که توسط این پیمانکار یا مالک ساخته شده‌اند، بازبینی شوند و امنیت و ایمنی آنها دوباره تایید شود. به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، در این حادثه شماری مجروح شدند و به تعدادی خودرو هم آسیب وارد شده و طبق مشاهدات خبرنگار تسنیم ‌ساختمان به صورت کامل تخلیه شده است و طبق گفته اهالی، شدت این حادثه به قدری بود ‌که ساختمان‌های اطراف به‌شدت لرزیدند.

       ۵  فوتی؛ ۲۷ مجروح

    ‌در این حال، فرماندار آبادان با بیان اینکه آمار دقیقی از تلفات درحال حاضر وجود ندارد، گفت: ساختمان درحال ساخت بوده است و احتمال تلفات به دلیل حضور در منطقه مسکونی را دارد. به گفته احسان عباسپور، فرماندار آبادان این ساختمان در حال ساخت بوده و به دلیل ازدحام منطقه وقوع، تلفات بیشتر ممکن است. در عین حال، تاکنون، تعداد فوتی‌های حادثه ریزش متروپل ۵ نفر و مصدومان آن ۲۷ نفر است؛ حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد ساختمان نیز تخریب شده است. در پی بروز حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان تمام بیمارستان‌های اهواز و آبادان به حالت آماده باش در آمدند. به برخی پزشکان اعلام شده برای خدمات جراحی و اورژانسی به آبادان اعزام شوند و همچنین برخی بیماران نیز برای درمان به شهرهای مجاور به ویژه اهواز اعزام خواهند شد. برخی قطعات ساختمان بر روی خودروهای پارک شده یا عبوری از محل ریخته که سبب افزایش احتمال تلفات خواهد شد.

       نجات ۱۶ مصدوم از زیر آوار

    مدیر عملیاتی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آبادان درباره میزان مصدومان گفت: تاکنون ۱۶ مصدوم از زیر آوار نجات یافتند اما احتمال افزایش تعداد مجروحان زیاد است چرا که ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر در ساختمان حضور داشتند. وی با اشاره به وضعیت خطرناک ساختمان و احتمال ریزش‌های بعدی از مردم خواست در محل حادثه تجمع نکنند.

       بازداشت  پیمانکار و مالک ساختمان متروپل آبادان

    ‌در پی ریزش ساختمان در دست احداث متروپل در آبادان، رییس کل دادگستری استان خوزستان دستور بررسی دقیق علت و عوامل حادثه، امدادرسانی به مصدومان و برخورد سریع و قاطع با کلیه مرتبطین و مسببین حادثه را صادر کرد. دهقانی ‌اظهار کرد: ظهر دوشنبه ساختمان چندطبقه در دست احداث در آبادان ریزش کرد که بلافاصله رییس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان در صحنه حاضر و دستورات مقتضی جهت رسیدگی به موضوع صادر شد. وی همچنین از دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خواست تا در کنار رییس دادگستری و دادستان آبادان، موضوع را تا حصول نتیجه مقتضی پیگیری و نظارت کند.

       دستور ویژه وزیر کشور 

    وزیر کشور به دنبال حادثه دلخراش ریزش ساختمان متروپل در شهرستان آبادان، در تماس تلفنی با استاندار خوزستان خواستار به کارگیری همه امکانات برای رسیدگی فوری به حادثه دیدگان و نجات محبوسان احتمالی زیر آوار شد. احمد وحیدی در این تماس تلفنی از صادق خلیلیان خواست، با به کارگیری همه ظرفیت‌ها و امکانات، برای نجات افرادی که احتمالا در پارکینگ و طبقه همکف این ساختمان گرفتار شده‌اند، تسریع شود. وی همچنین به سازمان مدیریت بحران و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور دستور دارد همه امکانات خود را در این زمینه به کار گیرند و در اسرع وقت نسبت به بررسی کارشناسانه این حادثه اقدام کنند. علاوه بر این، وزیر کشور خواستار معرفی مسببان و متخلفان این حادثه به دستگاه قضایی شد.

       اعزام تیم شهرداری تهران به آبادان

    علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز اعلام کرد: ‌اخبار حادثه ساختمان متروپل شهر آبادان سبب نگرانی افکار عمومی و به خصوص مردم عزیز خوزستان شده است، تیم زبده و حرفه‌ای امداد و نجات آتش‌نشانی شهرداری تهران با همراهی اعضای شورای شهر آماده کمک و اعزام به آبادان است. برای این عزیزان دعا می‌کنیم.

       دستور معاون اول رییس‌جمهور 

    محمد مخبر، معاون اول رییس‌جمهور بر لزوم رسیدگی فوری به حادثه ریزش ساختمان ۱۰ طبقه در مرکز شهر آبادان و خارج کردن سریع مصدومان از زیر آوار تاکید کرد.مخبر بلافاصله پس از اطلاع از وقوع ریزش ساختمان متروپل در شهر آبادان، در تماس‌های تلفنی جداگانه با استاندار خوزستان و فرماندار آبادان، دستورات لازم برای بسیج امکانات جهت کمک به مصدومان و مجروحان این حادثه را صادر کرد و ضمن تسلیت به خانواده‌های جانباختگان این حادثه و ابراز همدردی با مصدومان، خواستار بررسی دقیق علل وقوع این اتفاق شد.

     

    تعادل



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *