پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵:۱۳ قبل از ظهر
  • کد خبر 12034
  • سند آمایش سرزمین از الزامات طرح مدیریت شهری و روستایی است
    سند آمایش سرزمین از الزامات طرح مدیریت شهری و روستایی است

    سند آمایش سرزمین از الزامات طرح مدیریت شهری و روستایی است

    به گزارش برزن نیوز به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نخستین جلسه کارگروه بررسی طرح جامع مدیریت شهری و روستایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی امروز سه شنبه(۹ دی) با حضور دکتر اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس، دکتر امیررضا شاهانی معاون پژوهش‌های زیربنایی و امور تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس و کارشناسان دفاتر سیاسی، امور زیربنایی و اقتصادی این مرکز، نماینده پژوهشکده شورای نگهبان، نماینده معاونت قوانین مجلس و نماینده دیوان محاسبات و دکتر هاشم داداش‌پور عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

    امیررضا شاهانی در این نشست با بیان اینکه طرح جامع مدیریت شهری و روستایی طرح گسترده، جامع و تاثیرگذاری است، گفت: این طرح ماهیت مدیریت شهری و روستایی، بحث تفویض اختیارات، مباحث حقوقی، اقتصادی، فرهنگی، امور زیربنایی و شهرسازی و دیگر موارد را دربر می‌گیرد.

    وی تمرکززدایی را از نکات مهم دیگر طرح جامع مدیریت شهری و روستایی دانست و عنوان کرد: بحث واگذاری اختیارات به صورت گسترده در این طرح مطرح است اما به نظر می‌رسد چون ساختارهای این امر طراحی نشده ممکن است منجر به زمین‌خواری و فساد در کشور شود.

    شاهانی افزود: همچنین در این طرح یک سری واگذاری اختیارات مطرح شده اما مشخص نیست این اختیارات را به شهرها می‌خواهیم واگذار کنیم یا به استان‌ها؛ چون مناطق مختلف کشور از منظر مزیت نسبی و توانمندی‌ها یکسان نیستند و هر کدام شرایط مختلفی دارند. این نوع تمرکز‌زدایی و واگذاری اختیارات ممکن است منجر به شکل‌گیری چند منطقه برخوردار و مناطق بیشتر فقیر و کم برخوردار شود.

    وی تدوین و تصویب سند آمایش سرزمین را از الزامات مهم طرح جامع مدیریت شهری و روستایی دانست و گفت: بهتر بود تا در ابتدا طرح آمایش سرزمین تدوین و تصویب می‌شود بعد این طرح در دستور کار قرار می‌گرفت.

    معاون امور زیر بنایی و تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه طرح جامع مدیریت شهری و روستایی نباید منجر به تورم ساختار اداری در کشور شود، بیان داشت: با اجرای این طرح و تفویض اختیارات به مناطق و شهر و روستا ها ممکن است چند برابر نیروی انسانی که در حال حاضر در ساختار اداری وجود دارد وارد چرخه اداری شود.

    وی گزاره مهم بعدی در مورد طرح جامع مدیریت شهری و روستایی را مسئله نظارت دانست و گفت: به دلیل آنکه واگذاری این حد از اختیارات زمینه‌ساز بروز فساد می‌شود بنابراین بحث نظارت را باید در این طرح به صورت دقیق و شفاف پیش‌بینی شود، بنابراین جا دارد بند اختصاصی تحت عنوان نظارت در این طرح دیده شود.

    دکتر اقبال شاکری در این نشست عنوان کرد تا با توجه به گسترده بودن طرح جامع مدیریت شهری و روستایی، نقشه راهی برای بررسی این طرح توسط مرکز پژوهش‌های مجلس مشخص شود.

    در این نشست همچنین کارشناسان به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پیرامون طرح جامع مدیریت شهری و روستایی پرداختند و قرار شد جلسات کارگروه هر دو هفته یکبار برگذار شود.



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *