جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۵ بعد از ظهر
  • کد خبر 15439
  • سود کلان دلالان از پدیده نوظهور زباله‌گردی در پایتخت/ پشت پرده سوء استفاده از معتادان متجاهر، اتباع خارجی و کودکان کار تهران
    سود کلان دلالان از پدیده نوظهور زباله‌گردی در پایتخت/ پشت پرده سوء استفاده از معتادان متجاهر، اتباع خارجی و کودکان کار تهران

    سود کلان دلالان از پدیده نوظهور زباله‌گردی در پایتخت/ پشت پرده سوء استفاده از معتادان متجاهر، اتباع خارجی و کودکان کار تهران

    به گزارش برزن نیوز  به نقل از تهران پرس، پدیده نوظهور زباله‌گردی یا جستجو زباله های خشک  قابل بازیافت در سطل های زباله شهری یا همان طلای سیاه توسط افرادی مدتی است که در تمامی شهرهای کشور از جمله شهر تهران شاهد آن هستیم.

    پدیده ای که در سایه عدم نظارت صحیح و اصولی و  نبود زیرساخت‌های لازم از سوی مدیریت شهری باعث شده تا افرادی در پشت صحنه با به کارگیری و سازماندهی سه قشر از افراد جامعه اقدامات خود را روز به روز در این حوزه وسعت دهند.

    قشر اول افرادی هستند که در دام اعتیاد گرفتار شده و نیاز به تامین هزینه استعمال مواد مخدر خود می باشند. قشردوم افراد اتباع خارجی که به دلیل ورود به صورت قاچاق به کشور از کشورهای همسایه امکان اشتغال ندارند و قشر سوم کودکان کاری که در سطح شهر حضور دارند استفاده کرده و با سودهای کلان از این راه دلالان از این طلای سیاه مال اندوزی می کنند.

    چند سالی است که سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با واگذاری بخشی از جمع آوری پسماند خشک به تعدادی از شرکت های خدماتی در حوزه پسماند و بازیافت، هم سعی در ایجاد ساز و کار درست و اصولی در جهت ساماندهی این معضل دارد و هم با مبالغی که قبلاً به نفع شهرداری برای امور جاری شهرسازی پیش از این کمتر جذب می شد و بیشتر این مبالغ فقط در جیب تعداد اندکی از دلالان این عرصه بود جذب شده و در جهت توسعه خدمات رسانی مطلوب تر به شهروندان شهر تهران هزینه می شود.

    در قوانین مدیریت پسماند هم جمع آوری و هم تفکیک پسماند یا همان زباله های خشک و تر به شهرداری ها و دهیاری ها محول شده است برای مثال در ماده ۷ قانون مدیریت پسماند آمده است مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها و روستاها و حریم آنها به عهده شهرداری ها و دهیاری ها و در خارج از حوزه وظایف شهرداری ها و دهیاری ها به عهده بخشداری ها می باشد.

    مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه به عهده تولید کننده خواهد بود در صورت تبدیل آن به پسماند عادی به عهده شهرداری ها و دهیاری ها و بخشداری ها خواهد بود.

    تبصره-مدیریت‌های اجرایی می توانند تمام یا بخشی از عملیات مربوط به جمع آوری،جداسازی و دفع پسماند ها را به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار نمایند.

    معقوله پسماند شهری یا همان زباله هایی که توسط هر یک از ما شهروندان تولید و در محل های تعیین شده از سوی شهرداری در محله خود قرار می دهیم می تواند هم با ایجاد ساز و کار مناسب و تدوین شیوه نامه های مدون تبدیل به درآمد پایداری برای مجموعه مدیریت شهری شود و هم با نظارت و پیگیری های مستمر دست برخی سودجویانی را که در این حوزه به دنبال مال اندوزی هستند قطع شود و همه عواید آن در جهت توسعه خدمات رسانی مطلوب تر و بهتر به شهروندان تهرانی هزینه شود.

    در آخر نباید این نکته بسیار مهم را فراموش کنیم که هستند افرادی که به دلیل مشکلات سخت مالی و معیشت زندگی مجبور به جمع آوری پسماند های خشک می باشند تا در این شرایط اقتصادی بتوانند امورات جاری زندگی خود را بگذرانند،که لازم است مدیران شهرداری تهران و  سازمان مدیریت پسماند،تمهیدات لازم را برای شناسایی و ساماندهی این افراد اتخاذ کند تا خدایی ناکرده این افراد دچار مشکلاتی نشوند.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *