جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۳:۴۹ قبل از ظهر
  • کد خبر 14457
  • شناسایی ۳۵ هزار نقطه نگهداشت شهری بر اساس نیاز مردم
    شناسایی ۳۵ هزار نقطه نگهداشت شهری بر اساس نیاز مردم

    شناسایی ۳۵ هزار نقطه نگهداشت شهری بر اساس نیاز مردم

    رضا محمدی در این باره گفت: اولین موضوعی که شهردار تهران با ورود به شهرداری بر آن تاکید داشت این بود که همین وضع موجود شهر را نگهداری کنیم. با توجه به اینکه فرسودگی بر شهر غالب شده، عمده خواسته های مردم مباحث نگهداشتی درباره المان ها و نهرهایی بود که فرسوده شده و در گذشته نیز نسبت به این مسائل اهمال صورت گرفته است.
    مدیرکل هماهنگی، نظارت و پیگیری امور مناطق افزود: بر اساس خواسته های مردم تصمیم گرفته شد که نگهداشت شهر را با عنوان «طرح تحول نگهداشت شهر» دنبال کنیم. بنابراین طرح در دستور کار قرار گرفت و در مهر ماه دستورالعمل های مربوطه تنظیم، نیازمندی ها احصا شده و کار آغاز شد و این طرح  تا ۲۲ دی ماه ادامه دارد.
    محمدی ادامه داد: نگهداری شهر در دوره‌های قبل وجود داشت و حتی در اعتبارات نیز پیش بینی شده بود و «تحول» در این طرح از این باب مطرح می شود که نیازهای مردم از طریق خودشان احصا شده است در حالی که در دوره های گذشته شهرداری کارهای جاری خود را انجام می داد. در این طرح اما درگاه اصلی خود مردم هستند و مردم این خواسته ها را مطرح کردند. قریب به ۳۵ هزار موضوع و نقطه را از طریق نیازهایی که مردم از طریق سامانه های ۱۸۸۸، ۱۳۷ و شکایت و درخواست هایی که معتمدین محل مطرح کردند، شناسایی کردیم. در واقع ما می خواهیم «تحول» را از نگاه مردم در حوزه های نگهداشتی دنبال کنیم.
    به گفته وی، مناطق دارای جمعیت بیشتر و بافت فرسوده تر نیاز مضاعفی برای نگهداشت دارند. در واقع بر اساس پراکنش پیامهای دریافتی در هر منطقه بازپیرایی فضاها انجام می شود. طبیعتا در نقاطی که ساختار فضای سبز آن قدمت بیشتری دارند و رسیدگی ها در این سالها به آنها کمتر بوده و درخواست های بیشتری نسبت به رسیدگی آنها دریافت شده، موضوعات بیشتری برای اقدام وجود دارد.
    محمدی عنوان کرد: یکی از مناطق پایتخت در روز پنجشنبه نیروهای خود را بسیج و کار اجرایی را بدون اینکه زحمتی برای خانواده شهید ایجاد کند از جلوی درب خانه آن شهید شروع کرد و بر همین اساس این طرح در سایر مناطق نیز پیاده شد.
    مدیرکل هماهنگی، نظارت و پیگیری امور مناطق با بیان اینکه قصد داشتیم کار را تبرکا به اسم یک شهید شروع کنیم، افزود: مفهوم این طرح این نیست که فقط جلوی درب خانواده شهید را رسیدگی کنیم بلکه از آن نقطه شروع می کنیم و در واقع از آن شهید استمداد می جوییم تا کارمان برکت پیدا کند و مردم و خداوند متعال را داشته باشد.
    محمدی ادامه داد: ساکنین محله ها از این طرح راضی بودند و حتی در یکی از محله ها چند تن از ساکنان اعلام کرده بودند که ما قرار بود در یکی دو ماه آینده خانه مان را ترک کنیم چرا که کوچه ها فرسوده شدند و آبگرفتی ها و بی نظمی در محله مشهود است. در واقع بی توجهی به نیازهای محلی که حق طبیعی اهالی محله است باعث شد که این فرسودگی بیش از حد خودش را نشان دهد. این عوامل باعث شد که کارهایی مانند لکه گیری و روکش آسفالت، رنگ های پوشاننده، تغییر منظر شهری، رسیدگی به جدول، انهار و روشنایی محله رضایتمندی ایجاد کند و مانع از ترک محله توسط ساکنان شود.
    او اضافه کرد: علاوه بر درخواست های احصا شده مردم از طریق سامانه ها، در همان نقطه اجرای طرح نیز درخواستهای ساکنان و معتمدین محل را دریافت و درباره زمانی یک روزه هر کاری که در توانمان باشد انجام می دهیم و الباقی خواسته ها نیز در بازه زمانی اجرای طرح انجام خواهند داد تا کاری روی زمین نماند.
    مدیر کل هماهنگی، نظارت و پشتیبانی امور مناطق گفت: در زمان ابلاغ طرح متوجه شدیم که یک سری کارهای عقب افتاده ای وجود دارد که جزو درخواست های جدی مردم است و کارهای عقب مانده را نمی توان با روال جاری پیش برد. بر همین اساس تصمیم گرفته شد که هر روز هفته یک موضوعی را مطرح کنیم و در ۲۲ منطقه دنبال کنیم و در همکاران دغدغه ایجاد کنیم.
    محمدی بیان کرد: از نکات کلیدی طرح این است که دغدغه همکاران را بیشتر و دغدغه مردم را به همکاران انتقال دهیم و از ظرفیت های شهر برای حل مشکلات استفاده کنیم؛ ظرفیت هایی که در گذشته معطل مانده بود. ما این ظرفیت ها را به کار گرفتیم و ۱۲ کارویژه استخراج و ۶ مورد آن را ابلاغ کردیم و آنها را دنبال می کنیم.
    او عنوان کرد: یکی از این موارد بحث خودروهای اسقاطی در معابر، کوچه ها و خیابان های سطح شهر است که خواسته مردم است. تا هفته پیش ۱۵۰۰ خودروی اسقاطی شناسایی شده بود و در این هفته نیز تعدادی دیگر شناسایی شده و این عدد به حدود ۲ هزار مورد رسیده است. بعضی از این خودروها پلاک ملی ندارند و به راحتی انتقال پیدا می کنند. این خودروها تبدیل به محل انباشت زباله و بزه های اجتماعی می شوند  و منظر شهر را به هم می ریزد.
    مدیر کل هماهنگی، نظارت و پشتیبانی امور مناطق با بیان اینکه خودروهایی که پلاک ملی نداشتند را انتقال دادیم و سایر خودروها را با هماهنگی راهور و دستور قضایی در بازه زمانی مشخص به خارج شهر منتقل خواهیم کرد، گفت:  با این کار دو هزار پارکینگ به شهر اضافه و حدود ۴ کیلومتر لاین خیابانها آزاد می شود. این ها سرمایه های شهر است، خوردوهایی که هرکدام حدود ۲۰ متر مربع از فضای شهر را اشغال و در واقع حدود ۲ میلیارد تومان از سرمایه شهر را اشغال کرده اند.
    محمدی افزود: در بحث پل های مکانیزه شکایات متعددی وجود دارد. مدیریت نگهداشت این پلها وضعیت مشخصی  نداشت و بعضا در حوزه حمل و نقل و ترافیک، گاهی در منطقه و برخی مواقع نیز در معاونت خدمات شهری درباره آن تصمیم گیری می شد. بنا شد که مدیریت واحدی در این بخش تعریف شود که از بلاتکلیفی خارج شود تا مشکلات مردم در بخش پل های مکانیزه نیز حل شود.
    او ادامه داد: در این طرح مساله کارگاههای عمرانی را نیز به صورت کارویژه دیدیدم. بعضی از کارگاههای عمرانی در مناطق، معاونت عمران و کارگاههای مترو وجود دارند که معطل و غیر فعال و یا بلا تکلیف هستند و یا کارگاههای فعالی وجود دارند که قابلیت تجمیع دارد. این کارگاههای غیر فعال منظر شهر را به هم ریخته و مسیر تردد مردم را مسدود کرده اند. بنابراین پیگیری کردیم و مناطق برای جمع آوری اقدام کردند و با این کار مساحت قابل توجهی از سطح شهر که در اشغال این کارگاهها هستند آزاد می شوند.
    مدیرکل هماهنگی، نظارت و پشتیبانی امور مناطق اضافه کرد: این طرح را دو ماهه دیدیم و برداشت ما این است که بتوانیم در طرح اولیه اقدامات لازم را انجام و شرایط را به حالت عادی در بیاوریم. احساس می کنیم که در این دو ماه به شرایط عادی بر می گردیم. در همین رابطه اولین تستی که انجام شد این بود که در بارندگی پنجشنبه گذشته بیشترین برگ ریزان پاییزی و بارندگی را با حجم قابل توجهی داشتیم و دبی نهرها فوق العاده بود اما ما کمترین آبگرفتگی را داشتیم. این نشان می دهد که در بخش خدمات شهری که ۶۰ درصد طرح در این بخش تعریف شده موفق بودیم و در سایر بخش ها نیز موفق خواهیم شد.
    بنا بر اعلام سایت شهر، محمدی بیان کرد:  پس از ۲۲ دی ماه و پایان مرحله اول طرح وارد بحث های زیرساختی می شویم و دیگر نگهداشت ها از جنس موضوعات جاری نخواهد بود. مثلا انهار را اصلاح جامع تری می کنیم که البته در بودجه ۱۴۰۱ باید دیده شود و روکش آسفالت را به جای لکه گیری انجام دهیم. در بحث حمل و نقل و ترافیک، اورهال کردن واگن ها و بازسازی ایستگاههای اتوبوس در طرح نگهداشت دیده خواهد شد. البته مسائل جاری نیز در این طرح ادامه پیدا می کند.
    او در پایان یادآور شد: تا پایان سال طرح تحول را با یک مباحث جاری دنبال می کنیم و طرح های زیرساختی را باید در بودجه و اعتبارات ۱۴۰۱ ببینیم و دنبال کنیم. نگهداشت شهر نقطه پایان ندارد و ردیف اعتبار دارد و یک وظیفه جاری در مناطق است. اگر این موضوع به شرایط عادی برسد، به صورت عادی و با ردیف اعتبارات معمول کارها را انجام خواهیم داد./ شهرفردا


    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *