چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۹ بعد از ظهر
  • کد خبر 7400
  • پروانه هاى تخصصى مهندسى جایگزین پروانه هاى عمومى مى شود
    پروانه هاى تخصصى مهندسى جایگزین پروانه هاى عمومى مى شود

    شناسنامه انرژی ساختمان در آستانه صدور است

    به گزارش برزن نیوز به نقل از روابط عمومی این معاونت،  عبدالرضا گلپایگانی روز سه شنبه در این نشست در خصوص نقش شهرداری در زمینه ساخت ساختمان‌های پایدار و سبز گفت: شهرداری یکی از ارکان مهم نظارت بر ساخت ‌و ساز و تهیه نقشه‌های درست ساختمانی است.

    وی  افزود: اگر این مراحل با هماهنگی نهادهای تدوین کننده قوانین و ضوابط و نهادهای مجری و ناظر صورت بگیرد، موفقیت آمیز خواهد بود.

    معاون شهردار تهران اظهارداشت: این مجموعه‌ها اگر به ‌صورت پیوسته با هم برای دستیابی به هدف احداث ساختمان‌های پایدار فعالیت کنند، موفقیت آن ها حتمی است؛ اما اگر به‌صورت جدا از هم و منفرد عمل کنند، در این زمینه موفق نخواهیم بود.

    گلپایگانی در ادامه تأکید کرد: در سال‌های گذشته نیز بحث صرفه‌جویی در مصرف انرژی، معماری پایدار و نیز ساختمان سبز مطرح شد و جستارها و پژوهش‌های زیادی در این زمینه انجام گرفت که نتایجی هم داشته، اما آنچه که باید در عمل اتفاق می‌افتاد، تاکنون اتفاق نیفتاده است.

    وی تأکید کرد: باید به سمتی برویم که مصرف انرژی در کشور منطقی شود و سرمایه‌های ملی را کمتر اتلاف کنیم  بر این اساس مدیریت مصرف بهینه انرژی در ساختمان ها و صدور شناسنامه انرژی در دستور کار قرار دارد.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران همچنین در خصوص تأثیر صدور برچسب انرژی ساختمان در دستیابی به ساختمان‌های پایدار گفت: از دهه ۸۰ مشوق‌هایی در زمینه بهینه‌سازی مصرف سوخت در ساختمان‌ها ارائه و استانداردهایی برای ساختمان‌ها تدوین شد.

    گلپایگانی افزود : بر اساس این استانداردها، قرار بود ساختمان‌ها برچسب انرژی داشته باشند و مطابق با رعایت ضوابط و مقررات، به سازندگان و بهره‌برداران تخفیف داده شود، اما این امر چندان عملیاتی نشد.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران خاطر نشان کرد: اینکه شهرداری به‌تنهایی وارد این حوزه شود و ساختمان‌ها را از نظر میزان مصرف انرژی درجه‌بندی کند، به‌تنهایی کفایت نمی‌کند.

    رفع موانع بهینه سازی مصرف انرژی 

    در این نشست همچنین محمود گلابچی استاد دانشگاه با بیان اینکه در چهارمین همایش ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی نباید تکرار مباحث مطرح شده در همایش های قبلی باشد، گفت: تردیدی نیست که ما باید به سمت ساختمان های پایدار، بهینه شدن مصرف انرژی و حفظ محیط زیست برویم و به ضرورت این موضوع پی برده ایم.

    وی تأکید کرد: ما اکنون باید به بررسی موانع و آسیب هایی که موجب به سرانجام نرسیدن هدف شده بپردازیم.

    وی بأ تاکید بر ضرورت ورود جدی شهرداری به این مسئله گفت: در زمینه اجرای برچسب انرژی ساختمان و ضوابط موجود در بخش بهینه سازی مصرف انرژی در کشور اقدامات عملی و اجرایی صورت نگرفته و کاربردی نشده است.

    گلابچی گفت: تمامی نهادهای مسئول و سیاستگذار باید در این همایش دعوت تا چارچوبی تعریف شود و دستگاه های ذیربط در آن چارچوب عمل کنند.

    این مدرس دانشگاه با بیان اینکه اهداف و الزامات باید در این مسیر مشخص شود، گفت: شهرداری بیش از هر نهاد و سازمانی می تواند این آرزوی متخصصان حوزه انرژی را عملیاتی کند و در کاهش مصرف انرژی موثر باشد و باید شرایط پیاده سازی این هدف فراهم شود.



    مطلب پیشنهادی

    مصرف پلاستیک چه آسان، بازیافت آن چه پردردسر

    مصرف پلاستیک چه آسان، بازیافت آن چه پردردسر

    افزایش تولید پسماندهای پلاستیکی به یکی از معضلات محیط زیستی نه تنها در دنیا بلکه در ایران تبدیل شده است وتهران نیز از این وضعیت مستثنی نیست، به‌گونه‌ای که بنا بر اعلام علیرضا مزینانی - مدیر کل محیط زیست استان تهران - روزانه ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تن پسماند عادی در پایتخت تولید می‌شود که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن پلاستیک است. همزمان با هفته زمین پاک (۳ تا ۹ اردیبهشت) اداره کل محیط زیست استان تهران در یک تور مطبوعاتی خبرنگاران را در جریان برخی اقدامات انجام شده برای جمع‌آوری کیسه‌های پلاستیکی و تبدیل پسماندها به کیسه‌های بازیافتی قرار داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *