جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۶:۳۰ بعد از ظهر
  • کد خبر 5781
  • فرانکفورت

    شهردار انتخابی مردم و شورا؛ تجربه فرانکفورت (آلمان)

    پس از طی چند دوره کار شوراهای شهر در ایران، نقدهای زیادی بر آنها واقع شده است، تا جایی که تغییراتی در قوانین و مقررات آنها، موردنظر سازمان شهرداریها و برخی ارگان­های دیگر، قرار گرفته است.

    از جمله آنها موضوع انتخاب شهرداران بوسیله خود مردم بطور مستقیم است، که چالش تغییرات مداوم شهردارها بوسیله شوراهای شهر را منتفی سازد.

    همانطور که در مقاله شماره قبل این فصلنامه گفته شد: در پاسخ به این پرسش، ضرورت دارد که تفاوتهایشان روشن شود. در ابتدا بطور بدیهی و ساده مشخص می­شود که تفاوت­های اصلی بین این ­دو روش، در این است که:

    در اولی شورای شهر قدرتمندست و در دومی شهرداران قوی هستند و ممکن است به حد کافی، پاسخ­گوی شوراها نباشند.

    در اولی دموکراسی و مردم مداری تقویت می­شود، ولی با شهرداران متزلزلی (که گاهی مرتباً عوض می­شوند) توسعه شهری، اغلب بخوبی انجام نمی­پذیرد.

    لاکن این خطر وجود دارد که اعضای شوراهای شهر (کم­تر آشنا به مباحث شهری)، درخواست­های مراجعان (که ممکن است با منافع کل شهروندان نیز مغایر باشد) را با نظرات مردم اشتباه بگیرند و در دومی این خطر وجود دارد که یک شهردار قدرتمند و عملکردگرای صرف (بدون توجه به منافع و مضرات بلندمدت)، به شهرفروشی بپردازد.

    اولی به شرط طولانی بودن عمر انتخاب شوراهای شهر، بوسیله مردم و آموختن اینکه در انتخاب اعضای شوراها، بجای سیاسیون، به انتخاب اعضای مفید برای شهر بپردازند، حتی مفیدترست و در غیر این­صورت، ممکن است با قومی­گرایی، دوست گرایی و تمایل به اخذ رای در دوره­های بعد، به ضربه­زدن به شهر منجر شود.

    البته دامنه بحث اگر بازتر شود موضوع به ریشه­های اصلی بحث یعنی به تمرکزگرایی و عدم تمرکزگرایی و مزایا و معایب هر یک برای جوامع، کشیده می­شود.

    در زیر نگاهی خواهیم داشت، به روشی که در آلمان برای حل این مسئله موردعمل واقع می­شود.

     ساختار شورای شهر فرانکفورت

    نمایندگان انجمن شهر فرانکفورت و یا مجلس شهری فرانکفورت (متشکل از نماینده­های شوراهای بخش­هاست)، که بالاترین مرجع تصمیم­گیری و ارگان تصویب موضوعات مربوط به شهر فرانکفورت می­باشند.

    طبق ضوابطی که مربوط به تعداد جمعیت است، این انجمن دارای ۹۳ نماینده است (برای جمعیت فرانکفورت که فقط ۷۳۰ هزارنفر است).

    این نمایند­گان برای مدت ۵ سال انتخاب می­شوند. احزاب نقش اساسی در این انتخابات ایفاء می­کنند، برای مثال: نمایندگان انجمن جدید شهر فرانکفورت که از تاریخ ۲۰۱۶ شروع به کار کرده­اند، دارای ترکیب سیاسی زیر هستند.

    حزب مسیحی دمکرات CDU

    حزب سوسیال دمکرات SPD

    حزب سوسیال سبز

    حزب دست راستی­ها AFD

    حزب دست چپ­ها

    حزب دمکرات­های آزاد FDP

    حزب دمکرات­های آزاد BFF

    حزب دمکرات­های آزاد فراکسیون

    حزب دمکرات­های آزاد فرانکفری­ها

    طرفداران محیط زیست

    ۲۳ نماینده

    ۲۲ نماینده

    ۱۴ نماینده

    ۸ نماینده

    ۸ نماینده

    ۷ نماینده

    ۳ نماینده

    ۳ نماینده

    ۳ نماینده

    ۲ نماینده

     

     وظایف نمایندگان انجمن شهر فرانکفورت (مجلس شهری)

    اعضای انجمن وظایف بی­شماری را بعهده دارند، که یکی از مهمترین آنها انتخاب کارمندان شهرداری است. به­استثنای انتخاب شهردار کل که مسئول رهبری اداره شهرداری می­باشد، که چگونگی انتخاب او را بعداً توضیح می­دهیم. علاوه بر آن، تصویب بودجه­های شهرداری را بعهده دارند.

    تصویب تصمیمات ویژه نیز برعهده انجمن است. به عنوان مثال: در مورد تصویب مالیات شهری و یا مخارج برای تصویب طرح­های ساختمانی و شهرسازی محله­ها.

    یا در مورد بسیاری از مسایل که مربوط به ناحیه­ها است، که معمولاً به تعداد بی­شماری از تصمیمات جداگانه نیاز دارد. در این رابطه جلسات ویژه­ای در نشست­های یکبار در ماه به شکل اجلاس عمومی برگزار می­شود.

    شرکت در این نوع گردهم­آیی­ها اساساً برای شهروندان همان ناحیه، که مایلند مشارکت نمایند، آزادست و بوسیله رئیس انجمن شهر رهبری می­گردد. موارد مورد تصمیم و تصویب قبلاً از طرف کمیسیون­های نمایندگان انجمن شهر آماده گردیده و پیشنهاد برای تصویب ارائه می­گردد.

     سلسله مراتب عملکردی

    انجام وظایف و خدمات انجمن شهر و اداره انجمن شهری از وظایف نمایندگان انجمن شهر است، که از ۱۶ مشاورین محله­ای تشکیل شده­اند، که در ادارات مستقل و مستقیماً زیرنظر ریاست انجمن شهر کار می­کنند.

    برای انجام سریع کارها، مجلس شهر به کارکنان این اداره مسئولیت مستقیم می­دهد، چون بسیاری از کارها را بعهده دارند. در نشست­های آنها تمام مسائلی که در جلسات بعدی نشست انجمن شهر مطرح می­گردد، حل و فصل و آماده ارائه می­گردد. این شوراها از کارکنانی تشکیل می­شوند که، از ۱۶ مشاورین محله­ای شهر فرانکفورت تشکیل شده است.

    شهرداران شهر فرانکفورت

    در فرانکفورت دو شهردار انتخاب می­شود. یکی به اسم شهردار و دیگری به اسم شهردار کل. شهردار کل مستقیماً از طرف شهروندان انتخاب می­گردد. که قبلاً احزاب کاندیدهای خودشان را، به حوزه عمومی پیشنهاد کرده­اند. ولی شهردار فرانکفورت در مجلس شهر فرانکفورت از طرف و از میان نماینده­های شهر براساس پیشنهاد نماینده­های مجلس انتخاب می­شود و در واقع نماینده شهردار کل است که رابط اوست، با کمیسیون­ها و ادارات مربوط به شهرداری، این دو شهردار با تقسیم کارهای مستقل و غیرمستقل در امور شهر با هم توافق می­رسند و یا طبق مقررات و قوانین عمل می­نمایند.

    بدین­معنا که بخشی از کارهای شهر، از جمله کارهای فنی­تر به شکل مستقل از طریق شهردار و امور دیگر که مهم­ترند و یا اثرات عمده­ای بر شهر و زندگی مردم می­گذارند، بخصوص وقتی امور در سطح کل کشور اثربخش است، برعهده شهردار کل است. بعلاوه شهردار کل حق نظرات بر همه امور را دارد.

    • بدین­ترتیب در فرانکفورت راه­حل سومی انتخاب شده است و شهر دو شهردار دارد. شهردار کل که مردم انتخاب می­کنند (مشابه رئیس جمهورست) و شهردار شهر که بوسیله شورای شهر انتخاب می­شود (مشابه نخست­وزیر)

     

     

     

     

     



    مطلب پیشنهادی

    روايت رسمي از افول تجاري‌سازي در پايتخت

    روایت رسمی از افول تجاری‌سازی در پایتخت

    آن‌گونه كه معاون شهرسازي شهرداري تهران اعلام كرد، در دو تا سه سال اخير آمار صدور پروانه در حوزه تجاري، حدود۶۰ درصد كاهش يافته است. اگر چه براي نخستين‌بار است كه يكي از مسوولان شهرداري به‌طور رسمي چنين آماري را اعلام مي‌كند اما روند كاهشي تجاري‌سازي در پايتخت با توجه به تب مال‌سازي در تهران طي سال‌هاي نخست دهه۱۳۹۰ و فروكش كردن آن با تغيير مديريت شهري پايتخت در سال ۱۳۹۶، براي ناظران مشهود بود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *