جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲:۳۲ قبل از ظهر
  • کد خبر 7790
  • دولت هیچ سیاستی در حوزه راه و شهرسازی ندارد/حمل و نقل ما سنتی است
    دولت هیچ سیاستی در حوزه راه و شهرسازی ندارد/حمل و نقل ما سنتی است

    شهرسازی با هویت در گرو اصلاح اندیشه هاست

    برنامه “گفت وگوی فرهنگی” با موضوع معماری معاصر و شهرهای بی هویت و با حضور دکتر مهسا کامی شیرازی پژوهشگر، دکترای تخصصی معماری، مدرس دانشگاه و مولف کتاب در حوزه معماری از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد.

    کامی شیرازی در ابتدا با اشاره به مفهوم هویت گفت: هویت به معنای چیستی و کیستی و عوامل متمایز کننده افراد از دیگران است و معماری نیز به عنوان تجلی اندیشه و فرهنگ می تواند هویت ساز باشد.

    وی با بیان اینکه ساختار هویت دارای دو وجه باطنی و ظاهری است افزود: ساختار هویت در حوزه معماری شامل کالبد بنا و محتواست و اینگونه اثر معماری یک ملت یا یک قوم از سایر ملل و اقوام متمایز می شود.

    این پژوهشگر درخصوص اهمیت هویت در فضاهای شهری عنوان کرد: ساختار شهرها در گذشته به شکلی بود که فرد به هنگام خروج از حانه وارد محله می شود و با آن ارتباط برقرار می کرد و همین تعامل دوسویه موجب تعلق خاطر افراد به محله زندگی خود می شد اما امروزه اینگونه نیست.

    کامی شیرازی خاطرنشان کرد: نبود آگاهی و شناخت از محله در تعلق خاطر افراد به محل زندگی تاثیر می گذارد و موجب بحران های هویتی می شود.

    وی همچنین مطرح کرد: طبق علم روانشناسی ادراکی از فضا، یک فرد در فضا با تمام حواس خود حاضر می شود و هویت معماری فضا و شهر را درک می کند لذا اگر معماری شهری را فقط در حد ظاهر و پیام های بصری بدانیم این یک نگاه سطحی است.

    مدرس دانشگاه با طرح این سوال که چگونه می توان معماری مدرن را با حفظ ارزش ها داشته باشیم؟ گفت: ما نباید نگاه کالایی و صرفاً اقتصادی به ساختمان داشته باشیم در این صورت گسست از گذشته قطع می شود و با تکنولوژی روز هم هماهنگ خواهیم شد.

    کامی شیرازی با انتقاد از ضابطه های دست و پاگیر شهری گفت: از اواخر دوره پهلوی به بعد شبکه شطرنجی در شهر تهران ایجاد شد و تعدادی از بناهای تخریبی هم تخریب شدند.

    وی با تأکید بر لزوم نگاه همه جانبه درخصوص ساختمان سازی افزود: ما باید نگاه جامع و کلانی به حوزه ساختمان داشته باشیم تا بافت های تاریخی و بناهای شاخص در لابه لای ساختمان سازی های بی رویه پنهان نشوند.

    این پژوهشگر در خاتمه شهرسازی با هویت را مستلزم اصلاح اندیشه ها دانست و گفت: در این صورت، دیگر ساختمان ها صرفاً به دست صنعتگر نخواهد ماند و هنرمندان و معماران نیز نقش آفرینی خواهند کرد.



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *