سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱ بعد از ظهر
  • کد خبر 6921
  • یادداشت بیست و ششم: قدرالسهم شهرداری در تفکیک و افراز اراضی
    یادداشت بیست و ششم: قدرالسهم شهرداری در تفکیک و افراز اراضی

    سلسله یادداشت های شهرسازی و حقوق/ قسمت اول

    احسان امینی (کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری و دانشجوی کارشناسی حقوق، شرکت مهندسین مشاور پارسوماش پایدار) یادداشت اول_ مقدمه

    برزن نیوز: شهرسازی از ابتدای اشتغال به تحصیل در این رشته در مقطع کارشناسی، برای نگارنده موضوعی گنگ، نا مشخص و چند پهلو می نمود و این تصویر ذهنی و ادراک عملی در طول زمان با گذر دوره تحصیلی، ورود به مقطع کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری و سپس، برخورد عملی با موضوعات کاری در حیطه شرکت مهندسین مشاور، همچنان پابرجا بوده و با گسترش دامنه، بازتولید هم شده است. اصل و اساس این ابهام را معنا، کاربرد و تاثیر خطوط و رنگ هایی تشکیل می دهد که شهرساز بر نقشه ها و املاک و اراضی می نگارد و این سوال که ماحصل این مطالعات مطول، جلسات کارشناسی متعدد، اصلاحات بی پایان و رفت و برگشت های پینگ پنگی طرح شهرسازی که ختم به مجلدات سنگین و نقشه های کاربری و معابر و غیره می شود به چه کار می آید و در عالم واقع، چه تاثیری می گذارد؟

    اصلا و اساسا همین وضع موجود و پیشنهادی که نقل محافل شهرسازانه است خودش به تنهایی و در عین سادگی و وضوح، ابهام برانگیز است چه رسد به ضوابط پیشنهادی، رنگ های کاربری ها، سرانه، تراکم های ساختمانی و جمعیتی، سطح اشغال، جمعیت و دیگر مفاهیمی که شاکله طرح های شهرسازی بر آنها استوار است؛ به اینها اضافه کنید نهادها و سازمان هایی همچون وزارت راه و شهرسازی، شورایعالی شهرسازی و معماری، کمیسیون ماده ۵، استانداری، شهرداری، سازمان میراث فرهنگی و… را که هر کدام بنا بر وظایف و اختیارات و حتی گاهی خارج از صلاحیت خود، در فرآیند شکل گیری شهرها و تهیه و تصویب طرح های توسعه شهری و منطقه ای تاثیرگذارند و گاهی چنان در هم تنیده و مبهم اند که سر در آوردن از این هزارتو به هیچ وجه کار ساده ای نمی نماید.

    ماهیت میان رشته ای بودن این رشته نیز خود بر پیچیدگی ها افزوده و سرک کشیدن به جامعه شناسی، اقتصاد، آمار، هنر، تاریخ، محیط زیست، حقوق و غیره، بیش از اینکه روشنایی بر ناپیداهای تعریف و کاربرد شهرسازی بیفکند، لزوم نگرش به پدیده پویای شهر را از پنجره علوم مذکور، مطرح ساخته و شهرسازی را بیش از پیش، غامض و مفهومی همه چیز و هیچ چیز می نماید.

    از این رو از ابتدای تحصیل و در طول این سال های مختصر اشتغال، همواره نیاز به تکمله ای که بتواند ابهامات شهرسازی را زدوده و این مفهوم را که گویی در میدان تعریف، چغر و بد بدن است به وضوح و شفافیت نزدیک سازد برای نگارنده مطرح بوده است.

    قانون، سر رشته ای بود که همیشه، شهرسازی را برایم به واقعیت نزدیک میکرد اما خود، جهانی بس شگرف و ناشناخته بود که تمسک به آن همواره در حد مطالعه سطحی قوانین، آیین نامه ها و مصوبات مراجع مختلف بوده و جرات و جسارت قرابت بیشتر به آن را در خود نمی یافتم.

    برخورد با موضوعات و سوالات متعدد در پروژه های شهرسازی و تعامل با استاد پیشکسوت این عرصه، جناب آقای مهندس سهراب مشهودی و دیگر همکاران محترم مجموعه مهندسین مشاور پارسوماش پایدار و سپس آشنایی با جمعی از وکلای حرفه ای دادگستری بالاخص، آقایان دکتر غلامرضا کامیار و دکتر امید محمدی که از فعالان و نظریه پردازان به نام و برجسته در زمینه قوانین و مقررات شهرسازی هستند، جسارت ورود به عرصه دانش حقوق را در نگارنده ایجاد و عزم جزم فراگیری این تخصص دشوار را با هدف ترکیب دو جهان متقارب و هم جنس شهرسازی و حقوق و زدودن هاله های ابهام از پایه اصلی دانشگاهی و شغلی یعنی شهرسازی از منظرگاه حقوق را در نگارنده ایجاد کرد.

    حال که در ابتدای راه طولانی و دشوار آموختن تخصص حقوق هستم، سعی دارم همپای طی طریق در عالم حقوقی، به بررسی محتوای شهرسازی از دیدگاه حقوقی و قانونی پرداخته و گامی هرچند کوچک و مقدماتی در عرصه تبیین و آموزش عنوان اختلاطی و کلی حقوق شهرسازی به همکاران و دانشجویان شهرسازی بردارم. به این منظور، پایگاه خبری برزن نیوز، به عنوان رسانه مستقل و فعال در عرصه شهرسازی کشور، تریبون گویای محتوای مذکور حقوق شهرسازی بوده و امید است بدینوسیله، جایگاه رسانه های تخصصی مستقل نیز در محافل حرفه ای شهرسازی، گشوده و تثبیت گردد.

    بدین منظور، ساختاری جهت ارائه مطالب، مدون گردیده که طی برنامه ای مشخص و در قالب سلسله یادداشت هایی، به تدریج مطالب به مخاطبان محترم و علاقمند ارائه خواهد گردید. امید است این تلاش، مورد توجه حرفه مندان و فعالان شهرسازی و دیگر رشته ها و تخصص های مرتبط در عرصه های متنوع بخش خصوصی، دولتی و دانشگاهی قرار گرفته و مفید و موثر واقع گردد.



    مطلب پیشنهادی

    زنگ خطر تبدیل روستاها به واحدهای غیرمولد/ بیم آسیب رساندن به اراضی کشاورزی حاصلخیز

    زنگ خطر تبدیل روستاها به واحدهای غیرمولد/ بیم آسیب رساندن به اراضی کشاورزی حاصلخیز

    رئیس سازمان امور اراضی با تاکید بر اینکه در طرح‌های هادی روستایی باید مدیریت بهینه زمین به نحوی انجام شود که اولا توسعه روستا منطبق با رشد جمعیت واقعی باشد و ثانیا به اراضی کشاورزی حاصلخیز آسیب وارد نشود، بر مقابله با تبدیل روستاها به واحد های غیر مولد تاکید کرد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *