جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۱ قبل از ظهر
  • کد خبر 6295
  • شهرسازی و معماری جدید تهی هستند
    شهرسازی و معماری جدید تهی هستند

    شهرسازی و معماری جدید تهی هستند

    مهدی جمالی‌نژاد در نخستین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها با بیان اینکه در سال‌های اخیر پروژه‌های عمرانی زیادی شکل گرفت اما با وجود اجرای پروژه‌های هزینه‌بر همچنان مشکلات به قوت خود باقی مانده‌اند، گفت: پل و تونل‌های زیادی ساخته شد اما آیا ترافیک حل شد؟ فرهنگسرا و پردیس‌های فرهنگی و ورزشی زیادی در این مدت ساخته شد اما آیا معضلات فرهنگی کم شد؟
    وی با بیان اینکه سوال من این است که چرا با وجود همه این زیرساخت‌ها هنوز معضلات به قوت خود باقی است،اظهارکرد: همه مسئولان از گذشته تاکنون زحمت کشیده‌اند تا مشکلات حل شود اما می‌بینیم که موفقیتی حاصل نشده است.
    جمالی‌نژاد اضافه کرد: بسیاری از چالش‌ها به این دلیل است که ما در توسعه عمرانی سال‌های اخیر به جنبه‌های روحی، درونی و روانی جامعه توجه نکرده‌ایم. متأسفانه شهرسازی و معماری اخیرمان بیشتر به فضاهای مادی وصل و ما را از فضاهای معنوی و درونی دور کرده است و می‌بینیم با اینکه اقدامات زیادی انجام شده اما آسایش و حفظ آسایش را ایجاد نکرده است.
    وی با بیان اینکه شهرسازی و معماری جدید متأسفانه تهی است و این یک بحران جدی است، گفت: در گذشته معماری ما مبتنی بر دانش بومی، سازگاری با محیط زیست، ویژگی‌های منحصربه فرد هر منطقه و… بود اما حالا بیشتر از آنکه ما به معماران شهری، شهرسازان و یا مهندسان عمرانی نیاز داشته باشیم به حکیمان شهری نیازمندیم تا شاهد توسعه صرف شهرسازی و معماری نباشیم.
    جمالی‌نژاد در پایان گفت: دبیرخانه شهرهای ایران فعال شده تا تجارب موفق شهرهای مختلف جمع‌آوری شود. این دبیرخانه پیش از این وجود داشت اما حالا فعال‌تر شده است تا بتوانیم شاخص‌ها و عناصر شهرهای ایرانی-اسلامی را احصا کنیم و در راستای حل مشکلات شهرهای فعلی اقدام کنیم.


    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *