پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۶:۴۴ بعد از ظهر
  • کد خبر 10846
  • شهرها؛ متضرر اصلی اقتصادی کرونا آلودگی هوا عامل افزایش مرگ و میر ناشی از کووید- ۱۹
    شهرها؛ متضرر اصلی اقتصادی کرونا آلودگی هوا عامل افزایش مرگ و میر ناشی از کووید- ۱۹

    شهرها؛ متضرر اصلی اقتصادی کرونا آلودگی هوا عامل افزایش مرگ و میر ناشی از کووید- ۱۹

    وبلاگ شهرهای پایدار وابسته به بانک جهانی مطلبی به قلم «خورخه مونیوز ولز» شهردار شهر «لیما» پایتخت پرو درباره آینده شهرها پس از ویروس کرونا منتشر کرده است. «لیما» جمعیتی مشابه با جمعیت تهران دارد و در برخی موارد مانند حمل و نقل عمومی و ترافیک با چالش مواجه است. شهردار پایتخت پرو در این مطلب با عنوان «شهرها و کانون بازیابی سبز» نوشته است؛ امروز ما در زمان همه‌گیری با ویروسی خاموش و تهاجمی زندگی می کنیم که حتی می‌تواند کشنده باشد و زندگی ما را دگرگون کرده است. همین موارد سبب شده تا شهرها با مشکلات جدی و چالش‌های بزرگ روبرو شوند که در نوع خود بی‌سابقه است.

    بانک جهانی تخمین می‌زند که اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ با وجود سطح تاریخی هزینه‌های دولت‌های ملی، ۵.۲ درصد منقبض شود و از آنجایی که شهرها ۸۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می دهند، متحمل بار اصلی این ضرر می‌شوند. در همین حال، عامل مهم در این همزیستی جدید، کیفیت هوای تنفسی و ارتباط آن با ویروس است. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۸۰ درصد افراد ساکن در مناطق شهری در معرض آلودگی مضر هوا قرار دارند، عاملی که با افزایش خطر عوارض و مرگ ناشی از COVID-۱۹ ارتباط دارد.

    شهرهای آینده

    COVID-۱۹ علاوه بر چالش‌هایی که با آن روبرو هستیم به ما آموخت که ویرانی و نیازهای ناشی از عفونت‌ها و مرگ و میرهای گسترده را نه فقط در زمینه مقابله با مشکلات بهداشت عمومی بلکه باید از نظر اقتصادی هم در نظر گرفت. این همه گیری ویرانگر، برخلاف همه معایب و زیان‌هایش لحظه‌ای بی‌سابقه را برای بازسازی جمعی و تصور دوباره شهرها در آینده فراهم کرده است. به طوری که رفته رفته، تأثیرات این همه‌گیری یک طرح کلی برای عایق‌بندی در برابر موارد اضطراری بهداشت عمومی در آینده و محافظت از ساکنان شهرمان در برابر بدترین اثرات تغییر آب و هوا می‌دهد. از این منظر، از طریق تأثیرات هوشیارانه ای که COVID-۱۹ بر ما می گذارد، می توانیم چالش‌های مشترکی را که شهرداران در سراسر جهان با آن روبرو هستند را درک کنیم.

    از طرف دیگر مثلا اقتصاددانان برجسته بر این موضوع توافق دارند که کاهش کربن در شهرها نه فقط به مقابله با تغییرات آب و هوا کمک می کند، بلکه انعطاف پذیری را نیز افزایش می‌دهد و بهترین نتیجه ممکن را در جهت پیشرفت اقتصادی به وجود می آورد. بنابراین، شهرها باید از این فرصت استفاده کنند و به نتیجه حیرت‌انگیز اقتصادی همه‌گیر بپردازند و برای کاهش اثرات بر سلامت خانواده‌ها و جوامع برای سال های بعد ، گام بردارند.

    بازیابی سبز در شهرها

    شهرها در هر اندازه‌ای می‌توانند موتورهای اقتصادی اساسی برای شروع بهبودی اقتصاد ملی باشند، بنابراین دولت‌های ملی مجبورند افق‌های سرمایه گذاری جدیدی با هدف «بهبودی سبز در شهرها» ایجاد کنند. به عنوان مثال در اروپا، شهرها اقداماتی را برای گسترش فضاهای عمومی برای فعالیتهای بیشتر در فضای باز که منجر به ترافیک و آلودگی هوا کمتر شده، انجام داده‌اند. شهرها خطوط دوچرخه اختصاصی را افزایش داده‌اند تا هم ورزش و هم حمل و نقل ایمن امکان پذیر شود.

    در پرو، COVID-۱۹ سبب شد تا کمبودها و نابرابری‌ها که سالها یا دهه‌ها با ما بوده، نمایان شود، همچنین مشکلات عمده ساختاری را آشکار کرد که پس از مهار این همه گیری، باید به آنها رسیدگی شود. یکی از آنها که در بسیاری از جوامع ما بسیار بارز است، اسکان غیررسمی است، همچنین ۷۰ درصد مردم شغل غیررسمی دارند که در طول این همه گیری علیه ما به عنوان مبارزه کننده با کرونا، بازی کرده و مانع توزیع مناسب یارانه‌ها و کمک‌های دولت ملی می‌شود.

    در «لیما»  پایتخت پرو، حدود ۱۰ میلیون نفر زندگی می‌کنند که مجموعاً یک سوم جمعیت کل این کشور را تشکیل می دهد. مانند سایر مناطق پرو، در یک دوره طولانی قرنطینه بود که بیش از چهار ماه ادامه داشت. با این حال در ماه مه، روند از سرگیری فعالیت ها در چارچوب برنامه فعال سازی مجدد اقتصادی دولت ملی که شامل چهار مرحله است آغاز شد و هم اکنون در آخرین مرحله از آنها قرار داریم، اما همزمان با این بازگشایی‌ها مبارزه علیه کرونا همچنان ادامه دارد.

    شهرداری «لیما» پس از اعلام وضعیت اضطراری ملی در کشور در نتیجه بیماری همه گیر COVID-۱۹ ، بخشی از این مبارزه را آغاز، مدیریت و خدمات اساسی شهر را تامین کرد. خدماتی مانند حمل و نقل عمومی، امنیت شهروندان، جمع آوری زباله‌های خشک، تمیز کردن و ضد عفونی کردن و همچنین بازرسی و نظارت و بیان تلاش‌ها و نیازهای شهرداری به دولت ملی برای افزایش رفاه حال شهروندان و دور نگه داشتن آنها از کوچکترین خطر ابتلا به ویروس.

    چشم انداز سبز برای لیما

    شهردار «لیما» نوشته است؛ بازیابی سبز برای «لیما» متمرکز بر نمونه‌هایی مانند افزایش ارایه خدمات به آسیب پذیرترین جمعیت با چشم انداز یک شهر سبز، مرفه و عادلانه برای همه است. از طریق اجرای ۴۶ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری، شهرداری چشم انداز اجرای زیرساخت های پایدار را به عنوان راهی برای جلوگیری از گسترش COVID-۱۹ در نظر گرفته است.

    این شهر بخشی از بیش از ۱۰ هزار شهر از مناطق مختلف جهان است که میثاق جهانی شهرداران را تشکیل می دهد. ما صدای واحدی هستیم که آماده همکاری با دولت‌های ملی و نهادهای بین المللی برای حل هر دو بحران اقتصادی و اقتصادی جهانی از طریق تعهدات محلی در زمینه آب و هوا، مدل های نوین تأمین مالی و تمرکز بر زیرساخت های پایدار هستیم.

    شهرها در میانه مبارزه با بیماری همه گیر هستند، اما این مانع نمی‌شود که خود را تقویت نکنیم و با روحیه و عزم راسخ برای بازگشت به بزرگترین اهداف، خود را به آینده برسانیم.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *