جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۷ بعد از ظهر
  • کد خبر 4937
  • سیل و سوال های باقیمانده در ذهن ما!
    سیل و سوال های باقیمانده در ذهن ما!

    شهر و جمهوری زدایی از مردم!

    (عبدالصمدمحمودی-دکتری ارتباطات و معاون مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان) بحثی نظری در خصوص یک تناقض مفهومی؛

    برزن نیوز: لوییس مامفورد مورخ شهیر حوزه تاریخ شهر و شهرنشینی در یکی از کتاب های خود نقل می کند:” ابداع راستین ارسطو شامل فهم این امر می شود که شکل شهر، شکل نظم اجتماعی آن است و اینکه برای بوجود آوردن تغییر در یکی، لازم است در دیگری تغییرات مناسب داده شود”
    به این واسطه می توان گفت مسوولیت مدیران شهری؛ بواسطه نقش آن ها در تعیین کنندگی “شکل شهر” و تعین بخشی به فضای شهری، و به تبع آن سوق دادن نظم اجتماعی به سوی یک امر هارمونیک و آرامش بخش یا بالعکس برای مردم، نقشی بسیار خطیر است.
    بنابراین با پذیرش این پیشفرض می توان گفت بروز و شیوع آسیب های اجتماعی متعدد از جمله افزایش نزاع های خیابانی، دستفروشی، تکدی گری و افزایش جرایمی چون دزدی و تجاوز و فحشا(نظم اجتماعی نامطلوب) نسبت بسیار وثیقی(مستقیم و غیرمستقیم) با صورتبندی فضاهای شهری و شکل آن دارد.
    در این صورت فضا فقط ظرفی نیست که روابط شهر در آن جریان یابد بلکه فضا شکل دهنده (غنی یا فقیرکننده) زندگی روزمره شهروندان در شهر است.
    بر این اساس- چنانکه در یادداشت های گذشته نیز اشاره ای به آن داشته ام- نقش مدیران شهری در کاهش و یا افزایش آسیب ها و یا غنی و فقیر کردن زندگی روزمره(مادی و معنوی) شهروندان نقشی کتمان ناپذیر است.
    نگاهی به پهنه بندی آمار جرائم و آسیب های اجتماعی در شهرهای مختلف، خود، به خوبی بیانگر این مساله و تاثیر و تاثر آن است.

    به سخن دیگر، سیستم مدیریت شهری از طریق اتخاذ سیاست ها و مکانیزم های نادرست در شهرسازی و اتخاذ یک تدبیر غیرعلمی، عملا بخشی از جامعه و سبک زندگی آن ها را به سوی افرادی “فاقد امتیاز”، “حاشیه نشین”، “بی چیز” و یا به تعبیر افلاطون ” مردمی فاقد جمهوری ” سوق می دهد.
    باید توجه داشت که توسعه این طبقات در جامعه به معنای شکست هر پروژه اصلاحی در سایر عرصه های اجتماعی و سیاسی نیز خواهد بود.
    چرا که به تعبیر آمارتیاسن برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۱۹۹۸، محدودیت آزادی در حوزه اقتصاد( بواسطه گرفتار شدن در شرایط حاشیه نشینی و تله طبقاتی) منجر به محدودیت آزادی در حوزه های اجتماعی و سیاسی خواهد شد.
    به عبارت دیگر، در شرایط فقر در جامعه، حتی با وجود آزادی سیاسی در قوانین، افراد قادر نخواهند بود از این امتیاز استفاده کنند.
    چرا که فقر باعث می شود تا افراد به آسانی آزادی خود را به افراد متمکن و فرصت طلب بفروشند، بلکه از قِبَل آن بتوانند نیازهای فوری و اساسی خود را تامین کنند. غافل از اینکه فروش آزادی(آزادی های اجتماعی و سیاسی) توسط افراد فقیر منجر به گرفتاری بیشتر آن ها در دور باطل فقر(تله طبقاتی) خواهد شد.
    بنابراین رابطه مستقیمی در نسبت میان شکل شهر، غنی یا فقیر شدن زندگی روزمره شهروندان و صد البته جولان آزادی(اجتماعی و سیاسی) در خیابان ها و کوچه پس کوچه های شهر زندگی مردمانش وجود دارد.
    به همین خاطر است که مسولیت مدیران شهری بسیار خطیر است و بارها ادعا کرده ایم که آن ها می توانند منادیان پیاده شدن “حد اعلی یا ادنی” سیاست در هر جامعه ای باشند.
    حال انتخاب با آنهاست که آیا در پیش فرض هایشان “مردم، فاقد جمهوری” هستند یا “دارای” آن؟!



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *