پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸ بعد از ظهر
  • کد خبر 11978
  • معماری هنرِ سُرودنِ شعرِ فضاست...
    معماری هنرِ سُرودنِ شعرِ فضاست...

    شورای عالی شهرسازی با کلیات سند معماری ایرانی-اسلامی موافقت کرد

    شورای عالی شهرسازی و معماری در نامه‌ای به رئیس دفتر رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر این شورا، موافقت شورای عالی شهرسازی با کلیات سند ملی معماری و شهرسازی ایرانی-اسلامی را تأیید و برخی ایرادات به متن آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ کرد.

    متن نامه دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری به این شرح است:

    ریاست محترم دفتر و سرپرست نهاد ریاست جمهوری

    دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی

    شورای‌عالی‌شهرسازی و معماری، در جلسه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ سند ملی معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی، موضوع مصوبه جلسه ۷۹۱ ۵ بهمن ۱۳۹۵ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را حسب دستور ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران (موضوع مکاتبه شماره ۵۲۵۸ تاریخ ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ رئیس دفتر محترم و سرپرست نهاد ریاست جمهوری) و با توجه به صورت جلسه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ کمیته‌تخصصی معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش، مورد بررسی قرار داد و در چارچوب وظایف و اختیارات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، مواردی را به شرح ذیل، به‌عنوان پیشنهادهایی جهت اصلاح و تکمیل سند مذکور به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌نماید.

    ۱. کلیات سند ملی معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی که ناظر بر رویه‌ها و اقدامات لازم به منظور بازیابی هویت ایرانی اسلام در شهر و معماری معاصر بوده و با توجه ویژه به فرابخشی بودن موضوع و لحاظ ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و آموزشی تهیه شده است، مورد تأیید است.

    ۲. با توجه به وظایف مصرح شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مندرج در ماده یک قانون تأسیس آن، بند یک سند، در قالب «سیاست» به این شرح اصلاح و جایگزین شود:

    «ایجاد زمینه‌های استمرار اندیشه و فرهنگ ایرانی اسلامی در شهر و معماری معاصر از طریق تدوین و تصویب اصول، مبانی و شاخص‌های معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی بر مبنای میراث معنوی مشترک ایران اسلامی، مبتنی بر عقلانیت و با استفاده از فنون و مهارت‌ها و شیوه‌های پدید آمده در ادوار تاریخ ایران و پاسخگوی نیازها و مقتضیات عصر حاضر در راستای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»

    ۳. مدت زمان تعیین شده برای تهیه پیشنهاد مربوط به این بند توسط شورای عالی شهرسازی و معماری، به یک سال افزایش یابد.

    ۴. نظر به اهمیت سازماندهی نظام‌مند و یکپارچه فضاهای شهری در مقیاس‌های مختلف و تأکید بر وجه اجتماعی و فرهنگی تعاملات خانه، مسجد، مدرسه، بند دو سند، به این شرح اصلاح و جایگزین شود:

    «نهادینه‌سازی روابط سلسله‌مراتب فضاهای شهری از مقیاس منطقه شهری تا مقیاس محله و زیر محله و توسعه روابط و تعاملات خانه، مسجد، مدرسه و محله و مراکز فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی با محوریت مسجد»

    ۵. با توجه به آنکه محدوده‌های پیرامون بقاع متبرکه، شواهد اصیل معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی هستند، بند ۵ سند، به این شرح اصلاح و جایگزین شود:

    «حفاظت و احیای شواهد و الگوهای معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی، موجود در بناها و بافت‌های تاریخی شهری و روستایی، به ویژه ایجاد سرزندگی در محدوده‌های شهری و روستایی پیرامون بقاع متبرکه»

    ۶. نظر به اهمیت حفاظت از محیط زیست و تأکید بر ارتباط با طبیعت درآموزه‌های دینی، بندی به این شرح به سیاست‌های سند افزوده شود:

    «حفاظت از محیط زیست و اجتناب از هرگونه آسیب رساندن به آن، سازگاری با اقلیم، ایجاد امکان ارتباط انسان با نشانه‌های الهی در بستر شهر و معماری ایرانی اسلامی و استفاده بهینه از سرمایه‌های ملی در ساخت‌وسازها»

    ۷. در بند ۱۰ سند، عبارت «سوداگری غیرقانونی» به «سودجویی‌های فرصت‌طلبانه» تغییر یابد.

    ۸. در بند ۱۲، عبارت «طرح‌های جامع»، با «طرح‌های توسعه و عمران» جایگزین شود.

    ۹. با توجه به نقش محوری شورای عالی در سیاستگذاری و نظارت کلان در حوزه معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی، بند ۱ فصل ۲، با تبصره‌ای به شرح زیر تکمیل شود:

    «رئیس شورای عالی شهرسازی و معماری در جلسات مربوط با حق رأی حضور خواهد داشت.»

    ۱۰ در برگزاری جشنواره معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی و اعطا جایزه جهانی معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی (موضوع بند چهار فصل دوم)، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به عنوان دستگاه همکار ذکر شود.

    ۱۱ با توجه به نقش مؤثر “ایجاد زمینه‌های قانونی و اجتماعی تقدم مصالح اجتماعی بر منافع فردی” در تحقق شهر و معماری ایرانی اسلامی، که در بند ۱۰ سیاست‌های سند درج شده است، ضروری است تحقق این موضوع به نحو مقتضی، با همکاری قوه قضائیه و قوه مجریه (از طریق شورای عالی شهرسازی و معماری) پیگیری شود.

    ۱۲ در تدوین سند الگوی معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی توسط شورای عالی (موضوع تبصره بند یک فصل اول) لازم است در گام نخست، عوامل مخل تحقق شهر و معماری ایرانی اسلامی در تمامی ارکان مؤثر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، مدیریتی و… مورد آسیب شناسی قرار گرفته و مبنای تهیه سند قرار گیرد.

    ۱۳ امکان بازنگری و تکمیل دوره‌ای سند، بر اساس مطالعات منجر به تدوین و تصویب اصول، مبانی و شاخص‌های معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی (تکلیف شورای عالی شهرسازی و معماری در بند یک سند) و تجارب اجرای سند، در بازه‌های زمانی پنج ساله پیش‌بینی گردد.



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *